معاون سازمان بهزیستی خبر داد:

راه‌اندازی ۴۰ خانه کوچک توانبخشی در سراسر کشور

1399/04/25 - 13:40 - کد خبر: 23335
توانبخشی

نصر: معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی ۴۰ خانه کوچک حمایتی و توانبخشی جدید در کشور برای افراد دارای معلولیت، سالمندان و کودکان و بزرگسالان مبتلا به بیماری های مزمن روانی و اختلالات هوشی خبر داد و گفت: این ۴۰ خانه کوچک حمایتی و توانبخشی به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس بهزیستی افتتاح شد.

به گزارش نصر، محمد نفریه روز چهارشنبه در نشست خبری به صورت ویدئو کنفرانس افزود: پیش از این ۷۸ خانه کوچک حمایتی به صورت آزمایشی به مدت یک سال فعالیت می کردند که اکنون تعداد آنها افزایش یافت و مراکز جدیدی در ۴۰ نقطه کشور از جمله قزوین، فارس و اردبیل راه اندازی شد. 
وی ادامه داد: در برخی مراکز بهزیستی از ۱۰۰ تا هزار مددجو زندگی می کنند اما برای ارائه خدمات بهتر به آنها رویکرد به سمت ایجاد خانه و مراکز کوچک شبیه خانواده است.

مزایای مراکز کوچک بهزیستی 
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: افزایش عملکرد خدمات، مصرف داروی کمتر و افزایش امید به زندگی از مزایای راه اندازی خانه و مراکز کوچک است.
نفریه افزود: این مراکز کوچک از این به بعد در  استان های کشور راه اندازی می شود و در مرحله اول ظرفیت ۲۰۰ نفر را برای این مراکز هدف قرار می دهیم.
وی با اشاره به تجربه موفق راه اندازی خانه های کوچک در مورد مراکز شبه خانواده یادآور شد: مراکز شبه خانواده کودکان بی سرپرست و بدسرپرست قبلا به صورت ۳۰۰ نفره اداره می شد اما اکنون به صورت مراکز هشت تا ۱۵ نفره اداره می شود.

برقراری حق پرستاری برای یک هزار و 100 نفر دارای ضایعه نخاعی 
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: طی روزهای اخیر به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس بهزیستی، حق پرستاری یک هزار و 100 نفر از مبتلایان به ضایعه نخاعی برقرار شد.
نفریه خاطرنشان کرد: سال گذشته علاوه بر معلولان ضایعه نخاعی، حق پرستاری برای  معلولان شدید و خیلی شدید برقرار شد. همچنین ۱۷۶ هزار خانوار معلول با توجه به بُعد خانواده تحت پوشش بهزیستی قرار گرفتند. 
وی یادآور شد: سال گذشته ۱۰۲ مرکز جهت اجرای برنامه مراقبت در منزل راه اندازی شد که هفت هزار و ۳۰۴ نفر را تحت پوشش قرار داد. علاوه بر این ۳۷۰ مرکز ارائه خدمات تخصصی، ۱۸ هزار نفر را تحت پوشش قرار داد.
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: سال گذشته برای نخستین بار ۱۹۰ هزار نفر تحت پوشش هزینه های معیشتی قرار گرفتند که جدا از مستمری آنها است و به صورت سه ماه، یک بار پرداخت می شود. 
تمبر یادبود چهل سالگی سازمان بهزیستی کشور در این مراسم با حضور وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور و نمایندگان اداره پست رونمایی شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار