مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

پنج داروی موثر بر کرونا، به اندازه کافی در آذربایجان شرقی وجود دارد

1399/04/24 - 11:33 - کد خبر: 23257
دارو

نصر: مدیر داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: پنج قلم داروی مورد تایید وزارت بهداشت و درمان به اندازه کافی در آذربایجان شرقی و بیمارستان‌های استان موجود است، در مورد داروهایی که پزشکان و کادر درمان با استفاده از تجارب و یا مطالعه مقالات تجویز و یا استفاده می‌کنند، نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم.

به گزارش نصر، حسن آقاجانی  در تشریح این خبر اظهار کرد: اظهار نظرها در خصوص داروهای موثر بر کرونا زیاد است، اما داروهایی که در ابلاغیه‌ها و پروتکل‎های درمانی وزارت بهداشت و درمان آمده‌اند، چهار یا پنج قلم هستند.
وی تاکید کرد: از هم استانی‌ها خواهش می‌کنیم، بدون مراجعه به پزشک و تایید پزشک متخصص به هیچ عنوان از داروهایی که دیگران توصیه کرده و یا در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند، استفاده نکنند.
آقاجانی خاطرنشان کرد: کل کشورهای جهان با پاندمی کووید19 درگیر هستند و تا به حال دارویی برای آن کشف نشده است و تمامی داروهای مورد استفاده، داروهای حمایتی هستند که در کشور ما نیز چهار الی پنج قلم از آن‌ها در پروتکل‌هایی دارویی وزارت بهداشت، تایید و توصیه شده است.
وی متذکر شد: هر داروی تجویز شده خارج از پروتکل، مورد تایید وزارت بهداشت و درمان نیست، پزشک با مسئولیت خودش آن را تجویز می‌کند و تهیه آن نیز از حیطه وظایف ما خارج است.
وی با بیان اینکه داروهای مورد تایید وزارت بهداشت، هزینه‌ای برای مبتلایان به کرونا تحمیل نمی‌کند، اظهار کرد: جنبه مالی این مسئله برای دانشگاه علوم پزشکی تبریز مهم نبوده و تمامی تلاشمان برای تامین داروها و بهبود هر چه سریع‌تر بیماران و آسیب ندیدن آن‌ها بر اثر ابتلا به بیماری است.
مدیر داروی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز، بیان کرد: بسیاری از این داروها ساخت داخل و برخی از آن‌ها وارداتی هستند.
وی یادآور شد: «اینتراتکت» نیز جزو پنج داروی موثر بر کرونای مورد تاکید وزارت بهداشت نیست.
انتهای پیام/

پژوهشیار