گزارش/

استارتاپ های انرژی، آغازی بر مدیریت مصرف بهینه در آذربایجان‌شرقی

1399/04/24 - 10:48 - کد خبر: 23252
جلسه

نصر: صرفه‌جویی و مصرف بهینه به عنوان اولویت‌های مدیریت مصرف برق، به چالشی برای مسوولان اجرایی آذربایجان‌شرقی تبدیل شده که پژوهشگران در قالب استارتاپ‌ها در مراکز رشد دانشگاه‌های استان برای رفع آن می‌کوشند.

به گزارش نصر، چالش اصلی این روزهای صنعت برق آذربایجان شرقی، تامین مستمر برق مشترکان است که سالانه در اوج مصرف تابستان به علت استفاده از وسایل سرمایشی با افزایش ۳۰ درصدی روبرو شده و تامین آن با دشواری همراه می شود؛ امری که استارتاپ های آذربایجان شرقی به کمک دانشگاه ها و با ارایه راهکارها و نرم افزارهای مدیریت مصرف در بخش انرژی و صنعت برای تدبیر آن وارد گود شده اند. 
با عنایت به اهمیت انرژی، مصرف بهینه و نقش علوم روز و فن آوری های نوین در این زمینه، خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز تبریز، میزگردی را با شرکت مسوولان دانشگاه تبریز، صنعت برق و متخصصان و برگزیدگان رویداد "استارتاپ ویکند صنعت برق" برگزار کرد که ماحصل آن را می خوانید:


 
استارتاپ ها نطفه آغازین رفع مشکلات و برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت هستند
معاون پژوهشی دانشگاه تبریز در این میزگرد گفت: استارتاپ نکته شروع برای ایجاد حلقه اتصال دانشگاه به بخش صنعت و انرژی است. 
دکتر اصغر عسگری اظهار کرد: استارتاپ ها چالش ایجاد شده و مشکلات صنعت برق را شناسایی و راه حل هایی را پیشنهاد می کند. 
وی اضافه کرد: ایده های جدید برای تولیدات و محصولات جدید ره آورد استارتاپ ها بوده و دانشگاه در این قبال وظیفه سنگینی دارد و در دو حوزه پاسخگو است، اول امور فن آوری که استادان به صورت موردی انتخاب و موارد و نیازهای اعلام شده را تامین و وارد جامعه صنعت می کند. 
عسگری ادامه داد: مرکز رشد دانشگاه، نوآوری و یک سری ایده را با ایجاد ارتباط نزدیک صنعت و دانشگاه تبدیل به فن اوری می کند و ارتباط را به صورت شرکتی یا بخش خصوصی و دولتی با انعقاد قرارداد با دانشگاه برقرار می کند. 
وی ادامه داد: ۴۵ شرکت تخصصی و آموزش دیده با پشتوانه علمی با مرکز رشد ایجاد و همکاری دارد در این بین استارتاپ ها نطفه آغازین رفع چالش ها و برقراری ارتباط ها است. 


چالش اصلی در صنعت برق تامین مستمر و پایدار برق مشترکین است
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی نیز در این میزگرد گفت: در صنعت برق چالش اصلی تامین مستمر و پایدار برق مشترکین است. 
اکبر فرج نیا اظهار کرد: سالانه در زمان پیک مصرف برق در اوج مصرف تابستان با محدودیت انرژی روبرو می شویم به خصوص در بخش غیرمولد افزایش ۳۰ درصدی داریم که در حوزه بار سرمایشی و تغییر شرایط اقلیمی و آب و هوایی کشور استسالانه در زمان پیک مصرف برق در اوج مصرف تابستان با محدودیت انرژی روبرو می شویم به خصوص در بخش غیرمولد افزایش ۳۰ درصدی داریم که در حوزه بار سرمایشی و تغییر شرایط اقلیمی و آب و هوایی کشور است. 
وی ادامه داد: فن آوری و استارتاپ ها می توانند با طرح های ابتکاری خود به مدیریت مصرف انرژی کمک کنند البته در این راستا بسته های تشویقی در چند سال گذشته ابلاغ شده که اکنون اعمال می شود. 
فرج نیا افزود: مشترکان تجاری و خانگی ۸۰درصد تعداد مشترکان توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی را شامل می شود که ۳۰ تا ۳۷درصد مصرف انرژی و ۳۰ میلیون مشترک را شامل می شود طوری که مدیریت مصرف یک راهبرد اساسی در کاهش مصرف انرژی برق است. 


ساخت تصفیه خانه، واکسن، کاهش سقف پیک بار مصرف برق و قراردادهای زیست محیطی حلقه های ارتباط دانشگاه تبریز با صنعت
مدیر امور فن آوری دانشگاه تبریز نیز در این میزگرد اظهار کرد: برحسب نیاز صنایع گام برمی داریم و تاکنون بر اساس برآورده کردن همین نیازها در حوزه محیط زیست و شرکت گاز آذربایجان شرقی قرارداد ۲میلیارد تومانی منعقد کردیم. 
ساخت تصفیه خانه با مکانیزم جدید توسط دانشگاه تبریز که بر اساس خاصیت پلاسما عمل می کند اکنون در هشترود فعال است و دو واکسن دام نیز در حال ساخت است. 
دکتر ابراهیم بابایی گفت: در جهت تحقق هدف یاد شده و جهش تولید دو واکسن دام توسط محققان دانشگاه تبریز در حال ساخت است. 
وی ادامه داد: ساخت تصفیه خانه با مکانیزم جدید و متفاوت بر اساس خاصیت پلاسما عمل می کند طوری که هزینه نگهداری را پایین و کیفیت عملکرد را بالا می برد توسط دانشگاه تبریز ساخته شده و اکنون این نوع تصفیه خانه در هشترود فعال است. 
بابایی افزود: انعقاد قرارداد با مس سونگون در حوزه محیط زیست انجام شده که عواید آن متوجه کشور و آذربایجان شرقی است و برای کنترل سقف پیک بار برق استان نیز دانشگاه تبریز نقش مستقیم ایفا کرد. 


۱۴ شرکت دانش بنیان در دانشگاه تبریز مجوز فعالیت دارند 
مدیر مرکز رشد و نوآوری دانشگاه تبریز نیز گفت: ۱۵ شرکت امسال در حال فعالیت با این مرکز هستند و ۲۲ درخواست تاسیس شرکت نیز در نوبت است. 
علی پورزیاد اظهار کرد: در هفت ماهه گذشته ۲۵ شرکت به مجموعه اضافه شده و چهار شرکت در آستانه دانش بنیان شدن است. 
وی اضافه کرد: شرکت های دانش بنیان یاد شده در رشته های نانوشیمی، برق الکترونیک، مهندسی عمران و آی.تی درخواست مجوز داده اند که به زودی صادر می شودشرکت های دانش بنیان یاد شده در رشته های نانوشیمی، برق الکترونیک، مهندسی عمران و آی.تی درخواست مجوز داده اند که به زودی صادر می شود. 
مدیر مرکز رشد و نوآوری دانشگاه تبریز با بیان اینکه تاکنون چهارده شرکت دانش بنیان تحت پوشش این مرکز فعالیت می کنند، یادآور شد: بر این اساس دانشگاه تبریز الگوی مناسبی برای ایجاد شرکت های دانش بنیان و استارتاپی در کشور شده است.

اولین ارز دیجیتال زیست محیطی در دنیا با کاهش مصرف حامل‌های انرژی در تبریز طراحی شد
عضو تیم اول و طراح هوشمند روشنایی نیز به ایرنا گفت: المان روشنایی به صورت هوشمند از طریق پنل در اختیار مشترک قرار گرفته و کنترل می شود. 
احسان علیلو اظهار کرد: این طرح در سه سطح مدیریت مصرف، بهره وری نور و نگهداری کارکرد بالایی دارد و در اختیار مشترک است.  
رضا شریفی عضو تیم استارتاپی که مقام دوم را کسب کرد و فارغ التحصیل رشته  مکانیک، نیز به ایرنا گفت: طرح مدیریت مصرف انرژی یخچال های تجاری در زمان اوج بار با ۲ روش طرحی است که اولین بار ارایه شده و اجرای دستورالعمل ها مختص یخچال های تجاری با استفاده از ماژول سخت افزاری می تواند مصرف برق این یخچال ها را حدود ۶۰ درصد کاهش دهد.
نوید ارفعی مهندس ای.تی و دیگر عضو این تیم اظهار کرد: با اجرایی کردن این طرح در سطح شهر تبریز می توان ۵ مگاوات ساعت در مصرف برق صرفه جویی کرد. 
برادران دوقلوی نارونی که رتبه دو کارآفرینی جشنوراه ملی حرکت در سال ۱۳۹۷، رتبه یک فناوری اطلاعات و ارتباطات رینوتکس در سال ۱۳۹۸ و رتبه ۳ استارت آپ ویکند بین المللی برق تبریز در سال ۱۳۹۹ را در کارنامه خود دارند و فارغ التحصیلان دانشگاه تبریز هستند، اظهار کردند: با عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه دانش بنیان کشور، با تلاش شبانه روزی چندین ساله خود توانستیم نرم افزار سکه سبز را برای اولین بار طراحی کنیم.
ساسان نارونی یکی از دوقلوها با توضیح اپلیکیشن استارتاپی سکه سبز که امسال مقام سوم رویداد استارتاپ صنعت برق را کسب کرده، اظهار کرد: از مسوولین شرکت توزیع نیروی برق، شرکت آب و فاضلاب، شرکت ملی گاز ایران و سازمان پسماند می خواهیم با حمایت های مختلف خود زمینه استفاده گسترده مردم از این اپلیکیشن در کشور را فراهم آوردند. 
وی ادامه داد: اولین ارز دیجیتال ملی در ایران و دنیا که با کاهش مصرف حامل‌های انرژی و فعالیت های زیست محیطی تولید و استخراج می‌شود. 
وی افزود: این ارز دیجیتال مبتنی بر کاهش حامل های انرژی تولید می شود و برای مشترکان کم مصرف ارز تعلق می گیرد بار اول در قبض برق محاسبه و دفعات بعدی به حساب ملی مشترک وارد می شود.
سامان نارونی دیگر برادر دوقلو نیز در توضیح عملکرد سکه سبز گفت: مردم با نصب اپلیکیشن سکه سبز، چنانچه اقدام به کاهش مصرف در حوزه برق، آب، گاز، بنزین و تفکیک پسماند کنند، همچنین به طور مثال کاهش مصرف برق در پیک ساعتی اوج مصرف روزانه و یا با الگوریتم‌های مختلف کاهش مصرف ساعتی، روزانه، هفتگی، ماهانه و فصلی کنند، تمام پاداش‌های کاهش مصرف مردم و فعالیت‌های محیط زیستی آن‌ها، با محاسبات مجزا و با هوش مصنوعی تحت ارزش پولی دیجیتال یکپارچه واحد درآمده و به عنوان سکه سبز در کیف پول سبز آن‌ها در داخل اپلیکیشن سکه سبز، مبتنی بر سیستم بلاکچین ذخیره خواهد شد.
وی گفت: مردم با سکه های سبز موجود خود و با ابزار Qr Code توانایی خرید از فروشگاه‌ها، استفاده از خدماتی رفاهی که به واحد پولی سکه سبز ارزش گذاری شده اند و یا خدمات اینترنت و شارژ، پرداخت قبض خود را خواهند داشت و همچنین امکان وقف بخشی از سکه های سبز خود به خیریه ها و یا کمک به کاشت درخت به نام شخص وقف کننده را خواهند داشت، همچنین مردم قابلیت انتقال سکه سبز خود بین مردم تحت شبکه سبز را خواهند داشت.
نارونی ادامه داد: شرکت ما با پیشینه ۱۴ ساله تیم خود در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ۶ سال فعالیت مستمر خود در زمینه محیط زیست، از سه سال پیش کلید این پروژه را زده و از یک سال پیش کارهای اجرایی این پروژه را شروع کرده است.
وی افزود: دو استارت آپ یه دوی(اولین سیستم و اپلیکیشن سفارش آنلاین غذا و شیرینی جات خانگی تبریز) و اپ داک(اپلیکیشن سفارش آنلاین خدمات و تعمیرات منزل) و دیگر طرح ها را نیز طراحی کردیم.

شرکت های ایده پرداز، استارتاپی و دانش بنیان بهترین مرجع ارایه فن آورهای صنعتی و به روز است
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی نیز گفت: برای مدیریت مصرف پیش از این از ظرفیت تبلیغات استفاده شده که بابا برقی و هرگز نشه فراموش لامپ اضافی خاموش یادگارهایی از آن دوران هستند که اکنون نیز باید به روز عمل کنیم بر این اساس بهره مندی از استارتاپ ها بهترین نمونه از این دست اقدامات است. 
فرج نیا یادآور شد: به صورت عملیاتی از پاداش در قالب بسته های تشویقی در کاهش مصرف برق استفاده می شود با استفاده از فن آوری ها و فکرهای جدید نیز تلاش می کنیم در این راستا نخبگان، صاحب نظران و دانشگاهیان را پای کار آوریم. 
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی تاکید کرد: شرکت های ایده پرداز، استارتاپی و دانش بنیان بهترین مرجع برای ارایه راهکار و آخرین فن آورهای صنعتی و فنی به روز است. 
فرج نیا گفت: استفاده از استعدادهای جوان و مغزهای فعال دانشگاه ها به عنوان معدن نخبگان جوان، صنعت برق آذربایجان شرقی را به انعقاد تفاهم نامه مبادله آن با مرکز رشد دانشگاه تبریز رهنون کرد تا نخستین بار در ایران با تشکیل دبیرخانه مشترک با دانشگاه سراسری تبریز میزبان طرح و ایده های بکر فن آوری های مدیریت مصرف و سایر محورهای مرتبط باشیم.  
وی اظهار کرد: پیش از این طرح اصلاح ارت نیز دستاورد ارتباط با دانشگاه تبریز بوده و برای پایداری برق حاشیه دریاچه ارومیه نیز تفاهم نامه داریم.   
وی همچنین گفت: امسال تاکنون بالاترین پیک مصرف برق توزیع برق آذربایجان شرقی ۶۷۲مگاوات است که البته اگه مدیریت نمیشد به ۸۱۶ مگاوات می رسید.  
فرج نیا در خصوص دومین رویداد استارتاپ صنعت برق ایران گفت: از آذر ماه امسال برنامه ریزی برای برگزاری این استارتاپ آغاز می شود. 


معاون پژوهشی دانشگاه تبریز: ۶۳ قرارداد پژوهشی در یکسال گذشته منعقد شد
معاون پژوهشی دانشگاه تبریز نیز گفت: ۶۳ قرارداد پژوهشی در یکسال گذشته منعقد شده که ۶۱ مورد آن به پایان رسیده و در مجموع حدود ۸۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است. 
عسگری ادامه داد: هفت تفام نامه همکاری نیز با نهادهای مختلف منعقد شده است. 
وی همچنین با اشاره به فعالیت های دانشگاه تبریز در حوزه امور بین الملل افزود: پیگیری و عملیاتی سازی توافقات نشست تبریز مابین سازمان علم و فن آوری ترکیه توبیتاک و وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری و اعلان اولین فراخوان، ایجاد دوره مشترک با دانشگاه سالزبورگ در رشته ژئوانفورماتیک کاربردی از جمله اهم فعالیت های دانشگاه تبریز در همکاری با دانشگاه های دیگر کشورها استپیگیری و عملیاتی سازی توافقات نشست تبریز مابین سازمان علم و فن آوری ترکیه توبیتاک و وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری و اعلان اولین فراخوان، ایجاد دوره مشترک با دانشگاه سالزبورگ در رشته ژئوانفورماتیک کاربردی از جمله اهم فعالیت های دانشگاه تبریز در همکاری با دانشگاه های دیگر کشورها است.
عسگری ادامه داد: اخذ بورس اراسموس پلاس مولانا از ترکیه و اخذ حمایت اعزام اعضای هیات علمی در قالب بازدید و سفر مطالعاتی در چارچوب برنامه آموزشی از دیگر فعالیت های دانشگاه تبریز در این حوزه است. 
مدیر امور فن آوری دانشگاه تبریز گفت: ۵۵ واحد فن آور برای انجام تحقیقات و انجام فعالیت های مورد درخواست از طرف دانشگاه تبریز به سازمان ها و نهادها معرفی شده اند. 
ابراهیم بابایی ادامه داد: امسال ۹ مورد استارتاپ های کارآفرین و نوآورانه و ۱۵ کارگاه آموزشی در محیط کسب و کار و تجاری سازی توسط مرکز رشد دانشگاه تبریز برگزار شده است. 
پورزیاد مدیر مرکز رشد دانشگاه تبریز هم با اشاره به اینکه ۴۵ هسته فن آور رشد در دانشگاه تبریز مستقر هستند، گفت: ارزش ریالی تولیدات چهارده شرکت دانش بنیان دانشگاه تبریز تاکنون ۲۵ میلیارد ریال بوده و برای ۶۰ نفر هم اشتغال ایجاد کرده و هفت اختراع توسط این شرکت ها ثبت شده است. 

هماهنگی و تنظیم: پیمان پاکزاد
انتهای پیام/

پژوهشیار