مدیرکل انتقال خون استان زنجان؛

انتقال خون زنجان ۱۰ هزارو ۷۲۶ فرآورده خونی در مراکز درمانی توزیع کرد

1399/04/23 - 16:00 - کد خبر: 23225
خون

نصر: مدیرکل انتقال خون استان زنجان گفت: انتقال خون این استان از ابتدای همه گیری کووید ۱۹ تاکنون ۱۰ هزارو ۷۲۶ واحدفرآورده خونی در بین مراکز درمانی توزیع کرده و نقش فعالانه‌ای در این بخش داشته است.

به گزارش نصر، سیامک اسدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: از مجموع فرآورده های خونی تولید شده در این ایام یک هزارو ۲۷۷ واحد آن، به استان های هرمزگان، گیلان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی ارسال شده است.
وی اضافه کرد: انتقال خون این استان از ازمان شیوع کرونا تاکنون تلاش کرده نقش بسزایی در شبکه ملی خون رسانی داشته باشد و در این ارتباط استان هایی با  محدودیت ذخیره خونی مواجه شدند که خوشبختانه این مشکل در استان زنجان وجود نداشت.
این مسؤول ادامه داد: هر چند فرآورده های خونی تولید شده برای بیماری کووید ۱۹ مورد استفاده قرار می گیرد، اما نباید از بیماران عادی از قبیل تالاسمی، هموفیلی و تصادفی غافل شد که حیات آنان منوط به استفاده از این ماده حیاتی است.
اسدی افزود: یکی از وظایف جدی محول شده به انتقال خون تهیه پلاسمای هایپرایمیون به روش آفرزیس برای تزریق به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است که زیر ساخت های انجام این کار از سه سال گذشته در این استان فراهم شده بود که در آن بازه زمانی فقط چهار استان به این کار اقدام کرده بودند و به تدریج این تعداد به ۱۱ استان و با همه گیری کرونا به ۲۲ استان با امکانات در حد کافی رسیده است.   
وی اضافه کرد: هم اکنون انتقال این استان ۹ دستگاه آفرزیس پلاسما دارد که یک دستگاه دیگر نیز با هماهنگی سازمان انتقال خون کشور بصورت امانت به استان خوزستان داده شده که این وضعیت از امکانات خوب استانی حکایت دارد.
 مدیرکل انتقال خون استان زنجان ادامه داد: در ارتباط با تهیه پلاسمای هایپرایمیون، بیماران بستری شده طبق درجه بندی اعلامی از سوی سازمان جهانی بهداشت نیاز به اکسیژن کمکی داشته باشند، درخواست تزریق پلاسما طی ۲۴ ساعت اول برای آنان اهمیت زیادی دارد.
وی محدودیت های کنونی در انجام این کار را کمبود در بازه تعداد پلاسمای جمع آوری شده در مقایسه با نیاز کشور اعلام کرد و گفت: بیماران کرونایی دوران سختی را سپری می کنند و در این ارتباط  از ۱۰۰ نفر معرفی شده فقط ۶ نفر می توانند به اهدای HD  پلاسما اقدام کنند و در این میان زنان مجرد و نداشتن سابقه بارداری و سقط جنین می توانند اهدا کننده این فرآورده باشند.
این مسؤول ادامه داد: مشکلات جدی در فرآیند فراخوان اهدا کنندگان پلاسما وجود دارد که در این میان رسانه های گروهی و بهره گیری از فضای مجازی می تواند به پیشبرد برنامه های هدف گذاری این بخش کمک بسزایی کند.
وی اظهار داشت: تا کنون دانشگاه علوم پزشکی استان همکاری خوبی در معرفی بیماران کرونایی برای اهدای پلاسما به انتقال خون استان داشته است، اما تسریع فرآیندها به ویژه اعلام بستری ها و حتی سرپایی های مبتلا به این نوع بیماری می تواند بسیار اثر گذار باشد.
اسدی، عدم بازگشت هزینه های این طرح را از جمله مشکلات آن عنوان کرد و افزود: هزینه های اجرای این طرح بسیار بالا است و از طرفی همکاری بیمارستان های استان نیز می تواند چشم انداز بهتری را رقم بزند.
وی خاطر نشان کرد: انتقال خون این استان مشکلی در تامین فرآوده های خونی سالم ندارد و در این ارتباط ابتلای نیروهای فنی مشغول به کار به بیماری کرونا می تواند تا حدودی تاثیر بگذارد.
 به گفته وی، برخلاف تصور نیازی به وجود سامانه های سیار از قبیل اتوبوس خون گیری نیست و تقویت نیروهای کنونی انتقال خون به پیشبرد بهتر فعالیت ها کمک می‌کند.
انتهای پیام/

پژوهشیار