مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی؛

بزرگترین سرمایه ما، اعتماد سرمایه های انسانی به جمعیت هلال احمر است/ هلال احمر استان از اقلام امداد و نجات کافی برخوردار است

1398/03/22 - 09:46 - کد خبر: 2298
سعید کنعانی

نصر: مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی گفت: در سطح کشور، هیچ مشکلی در بحث تامین و تهیه اقلام های زیستی و امدادی به هنگام بحران وجود ندارد.

به گزارش نصر، "سعید کنعانی" با حضور در تحریریه نصر به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر، به سوالات خبرنگاران این آژانس خبری پاسخ داد.

وی ضمن تبریک روزجهانی هلال احمر و هفته صلیب سرخ به خانواده بزرگ هلال احمر، داوطلبان، امدادگران و نجاتگران که در روزهای سخت و بحرانی و سیل و نوروز جهت آسایش مردم، شبانه روزی آماده ارائه خدمات هستند، به ارائه گزارشی از وظایف جمعیت هلال احمر اشاره کرد و گفت: عموم مردم هلال احمر را با سوانح می شناسند اما این در حالی است که امداد و نجات فقط بخشی از وظایف هلال احمر است. هلال احمر از بدو تاسیس به منظور حضور در بین لایه های مختلف جامعه با فعالیت در حوزه جوانان، داوطلبان، حوزه آموزشی که بحث اصلی در کاهش اثرات طبیعی به هنگام بلایا محسوب می شود، فعالیت گسترده ای را ازان خود کرده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد نیروهای رسمی و حقوق بگیر بسیار محدود است، ابراز کرد: تمامی نیروهای هلال احمر مردمی است به گونه ای که امروزه از هر خاواده دو الی سه نفر نیروی داوطلب نجاتگر تربیت شده است.

کنعانی به میزان آمادگی جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی به هنگام وقوع بلایای طبیعی اشاره کرد و گفت: از 29 پایگاه امداد و نجات هلال احمر استان، 27 پایگاه ثابت مربوط به امداد و نجات جاده ای و 2 پایگاه مربوط به امداد و نجات کوهستانی است. باتوجه به افزایش مصافت جاده ای و افزایش مقدار راه های مواصلاتی، لازم است تعداد پایگاه ها نیز افزایش یابد که در این راستا طرح و برنامه جامعه آن توسط جمعیت هلال احمر استان نوشته شده و در انتظار به تصویب رسیدن این برنامه توسط مجلس شورای اسلامی هستیم.

وی افزود: سعی کردیم در ایامی همانند نوروز که درصد تصادفات و حوادث جاده ای افزایش می یابد، تعداد پایگاه های موقت جاده ای را افزایش دهیم؛ همانطور که در سال جاری 15 پایگاه موقت به تعداد پایگاه های ثابت جهت خدمات رسانی هرچه بیشتر و بهتر اضافه شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی تاکید کرد: هلال احمر استان از اقلام امداد و نجات کافی برخوردار است. با توجه به امداد رسانی هایی که توسط جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی برای استان هایی مانند کرمانشاه، خوزستان، گلستان و... به لحاظ اقلام شده است، هیچ نگرانی جهت کاهش اقلام در انبار هلال احمر استان وجود ندارد چرا که اقلام فرستاده شده به مناطق سیل زده، تنها قسمت کوچکی از انبارهای امدادی آذربایجان شرقی بود و این انبار ها مجدد شارژ شده اند.

کنعانی اذعان کرد: در سطح کشور، هیچ مشکلی در بحث تامین و تهیه اقلام های زیستی و امدادی به هنگام بحران وجود ندارد اما متاسفانه مشکلات متعددی در بحث تجهیزات ترابری وجود دارد چراکه هنوز به لحاظ استاندارد جهانی به حد ایده آل نرسیده ایم؛ اما در این راستا به نسبت سال های مشابه، هم به لحاظ انبارهای امدادی و هم تجهیزات و تاسیسات انفرادی توسعه یافته ایم.

وی با بیان اینکه هلال احمر عضو فدراسیون و کمیته صلیب سرخ محسوب می شود اما گاها در دایره تحریم ها قرار می گیریم، تصریح کرد: تا کنون ریالی به صورت نقدی از کشورهای خارجی کمک دریافت نکرده ایم و تمامی کمک ها مربوط به اقلام غیرنقدی است. البته این موضوع به مشکلات گمرکی بر می گردد. متاسفانه تحریم ها در بحث اقلام نقدی و غیرنقدی و همچنین کمک های مردمی تاثیرگذار بوده است؛ از طرفی تحریم ها محدودیت بسیاری برای بروز رسانی یا تعمیرات خودروهای امدادی و نجاتی داشته است.

وی به طرح امداد و نجات ملی سال جاری اشاره کرد و گفت: این طرح از 25 اسفند سال گذشته شروع شد و تا 16 فروردین ماه ادامه داشت. همچنین 29 پایگاه ثابت و 15 پایگاه موقت امداد و نجات در مسیرهایی که احتمال تصادف در آن ها بیشتر بود وجود داشت. 861 نفر نیروی رسمی و داوطلب نجاتگر و 100 نفر نیروی رسمی امداد و نجات درگیر خدمت رسانی در راستای طرح ملی امداد و نجات بودند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی اظهار کرد: تجربه نشان داده است که بالاترین تصادفات جاده ای 15 الی 20 کیلومتر مانده به ورودی های شهر اتفاق می افتد؛ در همین راستا با ایجاد طرح ایمنی سلامت با 41 پست در ورودی شهر ها باعث شده بود تا مسافران برای رفع خواب آلودگی، سرعت خودروهای خود را کاسته و جهت با آشنایی از این طرح که با اهداف راهنمایی، فضای دوستدار کودک و خیمه نماز برپا شده بود، استفاده و اندکی استراحت نمایند.

کنعانی تاکید کرد: سیل استان های شمالی و جنوبی کشور، احاد ملت را تحت تاثر قرار داده بود و باعث شده بود تا برف و کولاک استان خودمان را فراموش کنیم. باتوجه به اینکه اغلب مناطق استان ازجمله میانه، سراب، کلیبر، چاراویماق درگیر برف و کولاک شده بودند، جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی با برپایی بالغ بر 800 اسکان موقت در صدد مدیریت این اتفاق نادر برآمد.

وی با بیان اینکه امدادرسانی هلال احمر آذربایجان شرقی به استان های سیل زده کشور در دوحالت بود، خاطرنشان کرد و گفت: یکی از حالت های امدادرسانی، استفاده از انبارهای امدادی هلال احمر استان با مجوز مرکز بود که شامل اقلام 24 و 72 ساعته برای خانوده های چهارنفری بود.

وی ادامه داد: دومین حالت، کمک های مردمی به صورت نقدی و غیرنقدی بود. بزرگترین سرمایه ما، اعتماد سرمایه های انسانی به جمعیت هلال احمر است. همانطور که قطره قطره باران تبدیل به سیل می شود، قطره قطره کمک های مردمی نیز تبدیل به سدی در برابر خسارت های سیل می شود.

کنعانی تاکید کرد: هیچ مشکلی در خصوص تهیه مواد غذایی و زیستی نداریم. طبق محاسبات انجام شده، بالای 600 میلیون تومان پول نقد توسط جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی برای کمک به مناطق سیل زده استان های شمالی و جنوبی جمع آوری شده بود. کمک های غیرنقدی شامل محموله های زیستی در غالب 32 سرویس با ارزش ریالی 3 میلیارد تومان به مناطق سیل زده فرستاده شده بود.

انتهای پیام/

پژوهشیار