مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی؛

شیوع کرونا مصرف آب تبریز را ۳۰ درصد افزایش داد

1399/04/16 - 15:38 - کد خبر: 22891
آب آشامیدنی

نصر: مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه به علت پیگشیری از شیوع کرونا ۳۰ درصد مصرف آب درصد افزایش یافته است، گفت: افزایش پنج درصدی مصرف آب در کلانشهر تبریز پیش بینی شده بود.

به گزارش نصر، یوسف غفارزاده روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما در این مدت با توسل به شیوه های مختلف توانسته ایم تنها ۱۸ درصد از ۳۰ درصد افزایش مصرف آب در کلان شهر تبریز را از منابع موجود تأمین کنیم، اما پوشش همه این رقم در گروی اهتمام شهروندان برای صرفه جویی میسر است.
وی افزود: در دوران کرونا رعایت توصیه های بهداشتی و شستشوی دست به مدت ۲۰ ثانیه، مصرف آب را بالا برده، اما اگر معقول مصرف کنیم، قطعی آب در هیچ شهرستان و روستایی نخواهیم داشت؛ در غیر این صورت نمی توانیم این ظرفیت را ایجاد کنیم در نتیجه قطعی آب پیش می آید.  
وی گفت: اگر درست مصرف کنیم، در تامین آب مشکلی نخواهیم داشت، اما به هر ترتیب هر حوزه باید به آب خودش متکی باشد، چون با تامین آب از مکان های دیگر مشکل اصلی رفع نمی شود.  
غفارزاده یادآوری کرد: تامین آب پایدار در بخش شرب، کشاورزی و صنعت به مدیریت مشارکتی نیاز دارد و بر این اساس همکاری تمام سازمان های مردم نهاد لازم است؛ چون مدیریت منابع آب چندوجهی است، بر این اساس باید همه مشارکت داشته باشند تا از هدر رفت آب جلوگیری و استفاده از مایع حیات معقول شود.  
وی ادامه داد: متوسط جهانی بارش در دنیا ۸۰۰ میلی متر در سال است، اما در ایران به علت اینکه خشک و نیمه خشک بوده و متوسط بارش ها ۲۵۰ میلی متر است، بر این اساس باید در مصرف آب فرهنگ سازی شود.  
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی اضافه کرد: در بهره وری از آب کشاورزی یک چهارم متوسط جهانی عملکرد داریم و در مصرف سرانه آب شرب متوسط جهانی برابر با ۱۴۰ لیتر در شبانه روز برای هر فرد است که این مقدار در کشور ۲۵۰ لیتر در شبانه روز و نیازمند مصرف درست است.  
غفارزاده با اشاره به اینکه مصرف نادرست آب به سفره های زیرزمینی فشار وارد می کند، گفت: در خرداد ماه امسال تراز آب زیرزمینی در ۲۱ دشت نسبت به متوسط دراز مدت افزایش یافته و در چهار دشت کاهش داریم.  
وی ادامه داد: مجموع کسری تمام آبخوان های آذربایجان شرقی ۱.۱۷ میلیارد متر مکعب و کسری آن سالانه ۳۷ میلیون مترمکعب است و ۹ دشت مرند، دامنه های شمال سهند، تسوج، شبستر، بستان آباد و کردکندی وضع بحرانی و سه دشت استان وضعیت نامطلوب داشته، اما بقیه وضع مناسبی دارند.  
وی تاکید کرد: با اجرای طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی مقدار کسری به ۱.۲۵۰ میلیارد متر مکعب رسیده و اگر هر سال باید ۵۰ میلیون به کسری آب سفره های زیرزمینی اضافه می شد، این کمبود نیز رفع شده است.  
غفارزاده با اشاره به اینکه ۴۰ گروه در آذربایجان شرقی وظیفه حفاظت و نظارت از آب و چاه ها را بر عهده دارند، افزود: از سال ۱۳۹۳ تاکنون ۹ هزار و ۵۶۰ چاه غیرمجاز پر شده و ۸۱۰ پمپ چاه عمیق تقلیل یافته و یکهزار و ۹۰۰ دستگاه حفاری غیرمجاز در این مدت توقیف شده است.
وی با اشاره به اینکه حقابه تبریز از زرینه رود نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش هم دارد، گفت: اینکه بگوییم حقابه زرینه رود کاهش یافته درست نیست، در واقع در سه ماهه اول سال قبل از زرینه رود ۱۸ میلیون مترمکعب و در همین مدت امسال ۲۲.۳۹۰ میلیون مترمکعب آب برداشت شده یعنی ۱۸ درصد نسبت به پارسال اضافه برداشت داشتیم. 
غفارزاده همچنین با اشاره به اینکه امسال تاکنون هشت نفر در سدهای آذربایجان شرقی غرق شده اند، اظهار کرد: با توجه به گرمی هوا و روی آوردن برخی از افراد به شنا، ۶ نفر در سدهای قیصرق سراب، الخلج بستان آباد و نهند تبریز، یک نفر در رودخانه ارس و یک نفر  در دریاچه ارومیه غرق شدند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با بیان این‌که بالای ۱۴۰ مخزن آبی در استان وجود دارد، گفت: مردم باید از شنا کردن در این مخزن‌ها خودداری کنند.
وی با بیان این‌که سد خاکی کلقان در شهرستان بستان آباد قرار دارد، گفت: ارتفاع این سد ۶۵ متر است و تاکنون ۱۳۲ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است. عملیات اجرایی این سد از سال ۸۴ با هدف مهار سیلاب، تامین آب شرب شهر بستان آباد، هشترود و ۴۰ روستاهای مسیر و کمک به بهبود آب کشاورزی آغاز شده و در آینده‌ای نزدیک و همزمان با هفته‌ی دولت به بهره برداری خواهد رسید.
انتهای پیام/

پژوهشیار