رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه خبر داد:

پیش بینی تولید ۶ تن هسته‌ اولیه بذر در موسسه تحقیقات دیم کشور

1399/04/13 - 12:35 - کد خبر: 22713
بذر

نصر: رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۶ تن هسته‌ اولیه بذر ارقام جدید در این موسسه تولید شود.

به گزارش نصر، صابر گلکاری روز جمعه در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته نیز تولید هسته های بذری با ۲۷ رشد نسبت به سال قبل آن به پنج هزار و ۶۰۰ تن رسید و این رکوردی برای این موسسه است.
وی اضافه کرد: بیشترین هسته‌های اولیه بذر در زمینه‌های گندم، جو، حبوبات و دانه‌های روغنی تولید می‌شود.
گلکاری هدف از تولید هسته‌های اولیه بذر را جایگزینی ارقام جدید با ارقام قدیمی، افزایش و پایداری تولید در دیم زارهای کشور اعلام کرد.
وی گفت:  این موسسه ۷۴ رقم جدید دیم در بخش غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و علوفه تولید و معرفی کرده است.
وی افزود: طرح‌های تحقیقاتی و ترویجی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در ۱۶ استان دیم خیز کشور برای افزایش تولید محصولات دیم در حال اجراست.
اجرای  ۲۰۰طرح تحقیقاتی در ۱۶ استان کشور
رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه گفت: امسال ۲۰۰ طرح تحقیقاتی در بخش های غلات، حبوبات، دانه های روغنی، علوفه و مدیریت منابع در ۱۶ استان کشور اجرا می شود.
گلکاری افزود: ارقام معرفی شده از سوی این موسسه که حاصل تحقیقات مدوام است در ۷۵ درصد دیم زارهای کشور کاشته می شود.
وی ادامه داد: ارقام این موسسه تولید را در دیم زارها بسته به موقعیت و شرایط آب و هوایی ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش داده است.
موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور فعالیت‌های تحقیقاتی خود را ازسال ۱۳۷۱ در پنج ایستگاه اصلی و ۹ ایستگاه فرعی در مناطق مختلف اگروکلیمائی سردسیری، گرمسیری و نیمه سردسیری و معتدل دیم کشور آغاز کرده است.
افزایش عملکرد پایدار و کیفیت محصولات زراعی دیم شامل غلات (گندم نان، گندم دوروم، جو و تریتیکاله)، حبوبات (نخود و عدس)، دانه های روغنی (کلزا، آفتابگردان و گلرنگ) و علوفه از مهمترین اهداف این موسسه است، تنوع بخشی به ارقام و محصولات زراعی دیم با هدف افزایش پایدار تولید از اراضی دیم و کمک به تامین امنیت غذایی کشور ر راس برنامه این موسسه قرار دارد.
ایستگاه اصلی مناطق سردسیر موسسه دنحقیقات کشاورزی دیم کشور ر مراغه، ایستگاه اصلی مناطق معتدل در سرارود کرمانشاه، ایستگاه اصلی مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر در گچساران، ایستگاه اصلی مناطق سرد و کم باران شمال شرق در شیروان خراسان شمالی و ایستگاه اصلی مناطق سرد و کوهستانی غرب در قاملو کردستان واقع است.
شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
انتهای پیام/

پژوهشیار