با یادکردی از محل زندگی خاقانی شروانی/

نامگذاری یکی از ایستگاه های قطار شهری تبریز به نام میدان کهن

1398/03/21 - 09:47 - کد خبر: 2243
ایستگاه های قطار شهری تبریز

نصر: اوایل سال گذشته، مجلّه سفینه تبریز، از کشف محل تقریبی زندگانی حکیم خاقانی شروانی، شاعر بلندپایه ایران و آذربایجان در سده ششم هجری، در محدوده یکی از محلات مرکزی تبریز و به توسط سه تن از محقّقان سختکوش و اعضای هیئت تحریریه این مجلّه خبر داد.

بر مبنای آن تحقیقِ مهم که بر اساس اطّلاعات و داده هایِ مجموعة خطیِ سفینه تبریز(کتابت ابوالمجد محمد بن مسعود تبریزی در سده هفتم و هشتم هجری) و ذیلِ اشراف استاد محمّدرضا شفیعی کدکنی انجام گرفته بود، محدوده جغرافیاییِ خانة خاقانی در دوران اقامت او در تبریز، بر روی نقشه های جغرافیایی ترسیم و تعیین گردید.
در آن تحقیق مهم که در شماره دوّم مجلّه سفینه تبریز منتشر شد، نوشتیم که بر اساس حکایت موجود در مجموعه خطی سفینه، خانة خاقانی در میدان کهن تبریز واقع بوده است. براساس یافته  های تحقیق، عرصة میدان کهن تبریز، واقع در محله مهادمهین در سیر تطّور زمان از میان رفته و اینک یادگارهایی از آن باقی مانده است.
 نویسندگان این مقاله با بررسی شواهد تاریخی ذکر شده و تطبیق آن با نقشة دارالسلطنة قراجه  داغی، در صورت صحیح بودن ادعای ابوالمجد تبریزی در باب سکونت خاقانی در میدان کهن تبریز، به این نتیجه رسیده بودند که خانة خاقانی در محدودة خیابان فردوسی امروز واقع شده است.
اینک پس از گذشت چندی از انتشار آن مطلب مهم در مجلّه سفینه تبریز که با استقبال جمعی از محقّقان و پژوهشگران مواجه شد و بازتاب وسیعی در میان اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه های گروهی یافت و موجب نواخت سردبیر مجلّه سفینه تبریز در قالب یک پیغام شورانگیز از سوی اشتاد شفیعی کدکنی شد، با خبر شدیم که مسئولان محترم سازمان قطار شهری تبریز، در اقدامی ارزشمند و قابل تقدیر، ایستگاه مترو واقع در آن محدوده را که پیشتر به نام سه راه امین شناخته می شد، "ایستگاه میدان کهن" نامگذاری کرده اند.
از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر/ یادگاری که در این گنبد دوار بماند

انتهای پیام/

پژوهشیار