در نشست خبری هیات شطرنج استان مطرح شد:

" برگزاری مسابقات آنلاین شطرنج "

1399/04/07 - 11:38 - کد خبر: 22359
وحید میرزاده

نصر: رئیس هیات شرنج آذربایجان شرقی گفت: در طی دو سال گذشته 133 مسابقه در مناسبت های مختلف برگزار کرده ایم.

به گزارش نصر، در نخستین نشست خبری هیات شطرنج استان در سال جاری، وحید میرزاده در رابطه با اقدامات اخیر این هیات گفت:  نقریبا از دو سال پیش که بنده به عنوان ریاست هیات شطرنج استان برگزیده شدم، عمده فعالیت های هیات در سه کمیته مسابقات، داوران و مربیان بوده است که از موارد مذکور، بیشتر بر روی کمیته مسابقات تمرکز شده است به صورتی که در طی این  مدت 133 مسابقه در مناسبت های مختلف برگزار شده و در کنار آن، هیات شطرنج استان میزبان 30 دوره از مسابقات آمورش و پرورش بوده است.
 
 
همچنین دو دوره مسابقات زیر دوهزار با نام پیامبر اعظم(ص) برگزار شده است که 417 ورزشکار از 13 استان شرکت کرده بوده اند و درتلاش هستیم تا در سال سوم، مسابقات بین المللی را در تبریزو به نحو احسن برگزار کنیم. در شهرستان های مختلف استان نیز مسابقات کشوری برگزار شده است که از جمله شهرهای فعال استان در زمینه شطرنج، شهرستان های مرند، اسکو و صوفیان بوده است.

میرزاده در رابطه با اقدامات مربوط به ورزش بانوان وداوران این رشته گفت: در دو سال اخیر و در بخش بانوان مسابقات هفتگی برگزار و سه شنبه ها هیات در اختیار بانوان قرار داشت که در حال حاضر به علت شیوع بیماری کرونا، این برنامه متوقف شده است.

همچنین در روز مادر مسابقاتی با عنوان مادر- فرزند برگزار شد که در این مسابقه مادران با فرزندانشان به پای مسابقات شطرنج می نشستند. برگزاری کلاس های داوری مرتبط با نرم افزارهای مربوط به داوری و برگزاری دوره های مربی گری درجه سه از جمله فعالیت های دیگر این هیات بوده است.

رئیس هیات شطرنج استان در رابطه با دستاورد های این هیات در طی سال های اخبر گفت: از جمله افتخارات هیات شطرنج ظهور پدیده هایی چون امیررضا پوراقابالا، شطرنج باز ارزنده استان که مقام سوم کشوری  را در مسابقات زیر 16 سال کسب وبه مسابقات جهانی ترکیه و انفرادی آسیا اعزام شد.

همچنین حمیدرضا ابراهیمی دررده سنی زیر 14 سال به تیم ملی دعوت وهمراه این تیم به مسابقات آسیایی اعزام شد و دردوبخش برق اسا و بخش استاندارد مدال طلای این رقابت ها را کسب کرد.

تیم شطرنج استان هم در سال گذشته موفق شد با بازیکنان بومی خود مقام سوم لیگ شطرنج کشور را به  دست آورد. از لحاظ داوران هم جزو پنج استان برتر ایران بوده ایم ودر حال حاضر دو داور بین المللی از استان آذربایجان شرقی معرفی شده است.

وی در ادامه و در خصوص بزرگترین اقدام این هیات اظهار کرد: یکی از بزرگ ترین اقدامات هیات شطرنج استان برگزاری کلاس های تخصصی  آموزش زبان انگلیسی با شعار ورزشکار حرفه ای– زبان بین المللی بوده است که هدف آن اعزام ورزشکاران به مسابقات بین المللی می باشد  و این کلاس ها قرار است تداوم یابد. همچنین برگزاری یک دوره کارگاه روانشناسی برای آمادگی روانی ورزشکاران جهت اعزام به مسابقات از جمله دستاورد های هیات می باشد.

میرزاده در رابطه با تعداد ورزشکاران سازمان یافته توسط هیات شطرنج استان گفت: باوجود اینکه در در فدراسیون شطرنج برخلاف سایر فدراسیون ها الزامی به بیمه ورزشکاران وجود ندارد، 160، ورزشکار مرد  و 70 نفر از بانوان بیمه شده اند ودر کل هفتصد نفر ورزشکار زیر نظر هیات شطرنج استان قرار دارند که از این تعداد در هر مسابقه ماهانه به طور میانگین 150 نفر شرکت دارند. متولی ورزش استان اداره کل ورزش و  جوانان می باشد لذا نباید آموزش و پرورش انجمن های ورزشی را تشکیل دهد بنابراین با این اقدام دانش آموزان رغبتی برای حضور در هیات های ورزشی را نخواهند داشت.

رئیس هیات شطرنج استان در مورد فعالیت های فرهنگی و مالی این هیات عنوان کرد: اقدامی که اخیرا به آن توجه زیادی می شود برگزاری کمیته فرهنگی است که از جمله اقدامات مهم این کمیته برگزاری غرفه هایی در راهپیمایی 22 بهمن می باشد که انتظار داریم  اداره کل ورزش و جوانان با اختصاص دادن مکان هایی به سایر هیات ها بتواند این حرکت را گسترش دهد. در رابطه با امکانات و شرایط مالی هیات باید گفت که هیات شطرنج از دو سال گذشته هیچ بدهی نداشته است و تمامی بدهی های دوره گذشته را نسویه کرده ایم.

میرزاده در پایان با اشاره به چشم انداز ها و نقطه ضعف این هیات گفت: یکی از چشم انداز های آینده ما برگزاری دوره های شطرنج در مدارس و تجهیز سالن های ورزشی و اختصاص ساعت شطرنج  و مربی رایگان به مدارس می باشد دومین چشم انداز برگزاری مسابقات و دوره های آنلاین می باشد که دوره های آموزش پایه و استعدادیابی رایگان با همکاری هیات شطرنج تبریز و استان صورت می گیرد.

همچنین  یکی از بزرگترین ضعف های ما عدم تعامل با رسانه ها بوده است و چنین فکر می کردیم که نیازی به رسانه ها نداریم و در ادامه به این پی برده شد که رسانه ها بازوی کمکی ما هستند لذا یکی از پیشنهادات ما به اداره کل ورزش و جوانان به خصوص اقای سلیمی به  عنوان مدیر روابط عمومی اداره کل این است که پنجشنبه های هر هفته نشست های خبری را برگزار کند چرا که 53 هیات ورزشی در استان داریم که هر سه ماه نوبت به یک هیات خواهد رسید و نتیجه این خواهد بود که اقدامات هیات ها در هر نشست عنوان خواهد شد و هیات ها به چالش کشیده خواهند شد.                           

حمیدرضا سامبرانی
انتهای پیام/

پژوهشیار