به بهانه ۲۵ خرداد، روز ملی "گل و گیاه"؛

گل‌ها منشا شادابی و طراوت در زندگی ماشینی/ گیاهان شریک غم و شادی انسان ها

1399/03/25 - 14:54 - کد خبر: 21746
اگزالیس

نصر: گل‌ها و گیاهان رنگارنگ، منشا شادابی و طراوت خالص در زندگی ماشینی و خانه‌های آپارتمانی هستند.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، گل با انرژی که دارد می‌تواند تمام اتفاقات و احساسات منفی‌ را به یکباره تغییر دهد و شادابی را جایگزین آن‌ها کند. با توجه به اهمیتی که این زیبایی و خلقت خدا در زندگی و بطن انسان‌ها دارد، روز ۲۵ خرداد به عنوان روز ملی "گل و گیاه" در کشور نامگذاری شده است.
پور سلطان، کارشناس گل و گیاه در خصوص اهمیت گل‌ها، می‌گوید: علاقه به گل و گیاه در  قلب انسان‌ها جاری بوده و در ذهن و عمق زندگی ما ریشه دوانده است.

 وجود بیش از هشت هزار نوع گل و گیاه در ایران​​​​
وی می‌افزاید: به دلیل تنوع اقلیمی و زیستی ایران از نیاکان و اجداد گذشته تا کنون، بیش از هشت هزار نوع گل و گیاه از جمله گیاهان زینتی، گیاهان دارویی و ... در کشور وجود دارد.
وی ادامه می‌دهد: اجداد و نیاکان ما بیش از سه هزار سال پیش، چمن‌ها را اصلاح می‌کردند و در کنار استفاده از زیبایی این گیاهان، بذر آن‌ها را به سایر تمدن‌ها نیز می‌فرستادند.
پور سلطان اضافه می‌کند: متاسفانه با رواج زندگی ماشینی و آپارتمان نشینی، از نیاز اصلی خود به طبیعت و گل‌های رنگارنگ و زیبا غافل شدیم و از طبیعت فاصله گرفتیم اما این نعمت بی دریغ الهی برای دوست داران طبیعت بسیار بی نظیر است.

گیاهان شریک غم و شادی انسان‌ها
وی با اشاره به ترشح مواد توسط گل و گیاهان، اظهار می‌کند: گیاهان با ترشح موادی، در غم و غصه و شادی‌های ما شریک شده و باعث می‌شوند تا در قبال انواع بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته‌ها،  انواع بیماری‌های روحی و روانی و ... در امان بمانیم.
علی رخ افروز، معاون تولید بهبودات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز می‌گوید: مجموعه گل و گیاهان در بحث سلامتی، تولید محصولات کشاورزی و اقتصاد کشاورزی نقش اساسی دارند.

گیاهان منبع تمامی انرژی‌های مثبت
وی می‌افزاید: گل و گیاه منبع تمامی انرژی‌های مثبت است و کسانی که خواسته یا ناخواسته در عرصه گل و گیاه فعالیت می‌کنند نیز در برخوردهای اجتماعی دارای روحیه‌ای ملایم و آرام و پر از انرژی‌های مثبت هستند.
وی ادامه می‌دهد: نزدیک به ۲۲۲ هزار هکتار گلخانه در استان وجود دارد و ۴۰۰ هکتار نیز در دست اجرا است؛ گلخانه‌ها در اختیار بخش خصوصی بوده و مورد حمایت جهاد کشاورزی است.

فعالیت ۲۰ هکتار گلخانه در آذربایجان شرقی برای تولید گیاهان زینتی
رخ افروز از فعالیت ۲۰ هکتار گلخانه در تولید گل و گیاهان زینتی خبر داده و اظهار می‌کند: گیاهانی چون گل شاخه بریده، گل‌های گلدانی و آپارتمانی در این گلخانه‌ها تولید شده و به جامعه عرضه می‌شود.
به گزارش ایسنا، وی می‌افزاید: استان با وجود این‌که دارای زمستان‌های سرد و آب و هوایی متفاوت از شمال کشور است اما با این حال از سایر استان‌ها عقب نمانده و اکنون در بخش شاخه گل بریده، رتبه هفتم کشور را دارد.
وی در خصوص مقادیر تولید گل و گیاهان در استان، تشریح می‌کند: سالانه نزدیک به ۳۰ میلیون گل شاخه بریده، نزدیک به دو میلیون گلدان گل‌های آپارتمانی و حدود سه میلیون درختچه در استان تولید می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به برگزاری نمایشگاه سالانه گل و گیاه در تبریز، اظهار می‌کند: امسال این نمایشگاه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار شد.
خسارت ۸۰ میلیاردی کرونا به بخش گل و گیاه آذربایجان شرقی
وی از خسارت ۸۰ میلیارد تومانی کرونا به بخش گل و گیاه استان خبر داده و می‌گوید: جمع بندی و برآوردهای خسارت به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارسال شده است.
وی تاکید می‌کند: بهتر است تا افرادی که سروکاری با کشاورزی و باغبانی ندارند، تعدادی گل و گلدان در خانه نگه داری کنند زیرا با هر نگاه به گل و گیاه، تحولی در انسان پدید می‌آید.
رخ افروز در خصوص اقدامات جهاد کشاورزی استان در حمایت از این بخش، تشریح می‌کند: تامین نهاده‌های کشاورزی، ارائه خدمات و آموزش به بهره برداران از جمله وظایف جهاد کشاورزی است.
وی می‌افزاید: خدماتی نیز در قالب تسهیلات بانکی با همکاری بانک کشاورزی استان و استفاده از صندوق توسعه کلی به بهره برداران ارائه می‌شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار