اجرای دو هزار و 300 طرح تحقیقاتی حوزه کرونا در ایران

1399/03/07 - 10:30 - کد خبر: 20780
کرونا، واکسن کرونا

نصر: رئیس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران گفت: حدود دو هزار و ۳۰۰ طرح تحقیقاتی در ایران در حوزه بیماری کووید ۱۹ در حال انجام است که ظرفیت بالای علمی کشور را نشان می‌دهد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، حسین قناعتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت: تاکنون حدود ۱۰ هزار مقاله در سطح دنیا در حوزه کرونا منتشر شده که از این تعداد ۲۸۰ مقاله متعلق به محققان ایرانی است.
وی به انجام کارآزمایی های بالینی در زمینه روش های درمانی کرونا در کشور در ماه های اخیر اشاره کرد و افزود: ۲۱۵ کارآزمایی بالینی در حوزه کرونا هم اکنون در حال انجام است تا خدمات بهتری به بیماران ارائه شود.
قناعتی همچنین در خصوص سایر دستاوردهای محققان ایرانی در مقابله با بیماری کرونا گفت: محققان ایرانی در قالب شرکت های دانش بنیان یا مراکز تحقیقاتی دانشگاهی دستاوردهای خوبی تاکنون در این زمینه به دست آورده اند که ساخت کیت های تشخیصی سرولوژی برای انجام تست الایزا، مواد ضدعفونی کننده و دستگاه ونتیلاتور از جمله آنها است.
وی ادامه داد: متاسفانه در همه کشورهای جهان از جمله کشور ما خبرهای کذب و سوءاستفاده از فضای مجازی در حد قابل توجهی وجود دارد. بر همین اساس است که تدروس آدهانوم دبیرکل سازمان بهداشت جهانی خطر Infodemy را کمتر از خطر خود ویروس نمی داند.
Infodemy (اینفودمی) پیش آمدن وضعیتی است که طی آن افراد فعال و کاربران فضاهای مجازی دوشادوش ویروس به تبادل اطلاعات درباره این بیماری می‌پردازند به طوری که جامعه قربانی ویروس کرونا، با یک شبه‌ویروس دیگری نیز روبه‌رو می شود. در این شرایط است که شفافیت اطلاعات پزشکی و سرعت انتشار اطلاعات دقیق و ثبات و پایداری آن‌ها اهمیت می‌یابد.
رئیس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: برای مقابله با خطر اینفودمی راهکارهایی وجود دارد؛ مردم باید اطلاعات خود را از منابع رسمی پیگیری کنند و مسئولان نیز باید از پراکنده گویی و ناهماهنگی خبری به جد بپرهیزند.
انتهای پیام/

پژوهشیار