مدیرکل آموزش و پرورش خبر داد؛

نحوه بازگشایی مدارس از ۲۷ اردیبهشت و برگزاری امتحانات

1399/02/25 - 01:00 - کد خبر: 20189
جعفر پاشایی مدیر کل آموزش و پرورش

نصر: مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با تشریح دستورالعمل بازگشایی مدارس ابلاغی از سوی وزارت، گفت: تمام عوامل اجرایی و معلمان با رعایت پروتکل های بهداشتی از 27 اردیبهشت ماه در مدرسه حضور می یابند و حضور دانش آموزان کاملا اختیاری بوده و صرفا جهت رفع اشکال می باشد.

به گزارش نصر از فارس، جعفر پاشایی در دومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل بازگشایی مدارس و نحوه برگزاری امتحانات پایان سال از سوی وزارت آموزش‌وپرورش و با توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت و کنترل بیماری کرونا، کلیه مدارس ابتدایی و متوسطه به‌جز مدارس استثنایی باهدف رفع اشکال و ارائه خدمات آموزشی به آن دسته از دانش‌آموزانی که به هر دلیلی موفق به دریافت آموزش‌های درسی غیرحضوری نشده‌اند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از 27 اردیبهشت‌ماه به مدت یک ماه دایر می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ادامه داد: تمهیدات لازم برای ضدعفونی، آماده‌سازی مدارس قبل از بازگشایی، رعایت فاصله اجتماعی، حضور مدیران، عوامل اجرایی و آموزشی  براساس برنامه هفتگی در هفته اول بازگشایی، استمرار آموزش‌های غیر حضوری، بررسی وضعیت تحصیلی و یادگیری دانش آموزان توسط معلمان، ارزشیابی غیرحضوری از درس تربیت‌بدنی، تشکیل شورای مدرسه باهدف بررسی وضعیت موجود دانش آموزان و تعیین نحوه ارائه آموزش‌ها در موارد لازمه و تصمیم‌گیری در خصوص ارزشیابی پایانی، و بررسی اعتراضات دانش آموزان به ارزشیابی پایانی و تصمیم‌گیری در خصوص سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان، از موارد مشترک دوره‌های تحصیلی مندرج در این دستورالعمل است که باید در مدارس اجرایی شود.

پاشایی با اشاره به اینکه برای هر دوره تحصیلی شرایط اختصاصی درنظر گرفته شده است، توضیح داد که در دوره ابتدایی؛در خصوص دانش آموزان کلاس اول باید با ارزیابی دقیق اطمینان حاصل شود دانش‌آموز همه حروف الفبا را به‌خوبی فراگرفته است و مهارت‌های خواندن و نوشتن در سطح پایه اول را به‌خوبی کسب کرده است، ارزشیابی شفاهی و کتبی این موضوع توسط معلم مربوط انجام می‌شود و نظارت و تأیید آن با مدیر مدرسه خواهد بود .

وی ادامه داد: چنانچه به هر دلیل دانش‌آموز پایه اول در یادگیری حروف و مهارت‌های مورد نظر خواندن و نوشتن شایستگی لازم را کسب نکرده باشد، باید برنامه مشخصی برای تحقق این امر توسط معلم ارائه شود.

پاشایی افزود: مدیر مدرسه موظف است برای آن دسته از دانش‌آموزانی که به دلیل عدم دسترسی به فناوری و یا برنامه‌های تلویزیونی و یا به هر دلیل دیگر در یادگیری محتوای درسی باقیمانده از زمان تعطیلی مدارس ضعف دارند، برنامه مشخص جبرانی با محوریت معلم کلاس تعیین نماید .

مدیرکل آموزش و پرورش استان یادآور شد: درخصوص نحوه ارزشیابی پایانی و یادگیری دانش آموزان به صورت حضوری با غیرحضوری (به‌جز پایه اول) شورای مدرسه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه برخی شرایط اختصایی جز موارد مشترک دوره‌های اول و دوم متوسطه (شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش) می باشد، افزود: ارزشیابی پایانی (تراکمی) نوبت دوم (خردادماه) در پایه‌های هفتم و هشتم دوره اول متوسطه و پایه‌های دهم و یازدهم دوره دوم متوسطه شاخه نظری به شیوه غیرحضوری برگزار می‌شود و مسئولیت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دانش آموزان به عهده معلمان و مدیران مدارس خواهد بود.

پاشایی تصریح کرد: سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی داوطلبان آزاد و دانش آموزان مدارس بزرگ‌سالان، ایثارگران و آموزش از راه دور برابر ضوابط مندرج در این نامه‌های مربوط به شیوه حضوری انجام می‌شود.

مسئول دستگاه تعلیم و تربیت استان اعلام کرد: با توجه به بخشنامه مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، امتحانات نهایی پایه دوازدهم از تاریخ 17خرداد  1399 آغاز می‌گردد. بر اساس تصمیم ستاد ملی مدیریت و کنترل کرونا خدمات حضوری به دانش آموزان پایه دوازدهم تا دهم خردادماه ارائه خواهد شد.

وی توضیح داد: ارزشیابی از دانش آموزان متقاضی تغییر رشته در پایه دهم و یازدهم، مطابق بخشنامه‌های ارسال‌شده به شیوه حضوری انجام خواهد شد و دستورالعمل برگزاری آزمون ورودی مدارس دوره دوم متوسطه نمونه دولتی، تهیه و متعاقبا ابلاغ می‌شود.

پاشایی با توضیح شرایط اختصاصی دوره اول متوسطه، افزود: با توجه به تأثیر نمرات دروس پایه نهم در فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان، ارزشیابی پایانی نوبت دوم (خردادماه) به شیوه حضوری در سطح مدرسه برگزار می‌گردد. لازم به ذکر است امتحانات پایه نهم در خردادماه 1399 به صورت هماهنگ استانی برگزار نخواهد شد.

وی به شرایط اختصاصی دوره دوم متوسطه شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اشاره کرده و ادامه داد: ارزشیابی دروس عمومی، شایستگی‌های غیر فنی و پایه فنی، مطابق بند ۱۶ به عهده معلمان و مدیران می‌باشد. بدیهی است در دروس پایه فنی و شایستگی‌های غیرفنی حصول اطمینان از آموزش حضوری، غیر حضوری (مجازی) از پودمان های باقی‌مانده با معلمان مربوط خواهد بود.

پاشایی افزود: تکمیل فرایند آموزش و ارزشیابی دروس شایستگی‌های فنی شاخه فنی و حرفه‌ای و آموزش و آزمون استانداردهای مهارت شاخه کاردانش (داخل و خارج از هنرستان)، از تاریخ ۲۷ اردیبهشت لغایت ۱۵ مردادماه با اولویت دروس پایه دوازدهم به صورت تراکمی و با برنامه‌ریزی و سازماندهی هنرآموزان و شرایط حضور آن‌ها، پس از تصویب در شورای مدرسه و با هماهنگی اداره آموزش‌وپرورش منطقه انجام می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: نمرات دروس شایستگی‌های فنی و استانداردهای آموزش مهارت به صورت «جاری»، در خردادماه لحاظ و پس از اتمام ارزشیابی در کارنامه خردادماه هنرجویان ثبت می‌شود و در صورت عدم امکان ارائه دروس کارآموزی / کارورزی هنرجویان پایه یازدهم در تابستان سال جاری، این دروس در تابستان سال آینده (۱۴۰۰) ارائه خواهد شد.

پاشایی تاکید کرد: در خصوص آن دسته از هنرجویان پایه دوازدهم که درس کارآموزی / کارورزی خود را باید در تابستان ۱۳۹۹ بگذرانند با برنامه‌ریزی و تصویب شورای کارآموزی یا کارورزی هنرستان‌ها و تأیید کمیته کارآموزی یا کارورزی اداره منطقه، اقدام مقتضی به عمل آید.

پاشایی در پایان متذکر شد: نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل و فرایندهای آموزشی تربیتی مدارس و معلمان، بر عهده ادارات کل آموزش‌وپرورش استان و ادارات آموزش‌وپرورش شهرستان‌ها، مناطق و نواحی می‌باشد.

انتهای پیام/

 

پژوهشیار