مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی؛

۹۰ درصد بارش سال آبی آذربایجان‌شرقی تامین شده است

1399/02/21 - 15:07 - کد خبر: 19971
بارش باران، باران

نصر: مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در سال آبی جاری با وجود کاهش ۲۱ درصدی بارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۹۰ درصد از بارش سال آبی استان تامین شده است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، علی دولتی مهر، روز یکشنبه در گفت و گویی افزود: در سال آبی جاری (از اول مهر تا شنبه ۲۰ اردیبهشت) ۲۵۶.۴ میلی متر بارندگی در استان روی داده است، در حالی که میزان بارندگی در مدت مشابه سال آبی گذشته ۳۲۴.۴ میلی متر بود.
وی با بیان اینکه میانگین بارش در سال آبی جاری نسبت به بلند مدت ۳۱.۸ میلی متر معادل ۱۴.۲ درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: به طور میانگین در بلندمدت حدود ۲۲۴.۶ میلی متر بارندگی در استان روی داده است.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: در سال آبی جاری بیشترین بارندگی از شهرستان چاراویماق به میزان ۳۲۴.۸ میلی متر و کمترین بارش از شهرستان جلفا به میزان ۱۸۷.۹ میلی متر گزارش شده که این میزان بارش در این شهرستان ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۰.۳ درصد و ۳۳.۷ درصد کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه میانگین بارندگی در تبریز در سال آبی جاری ۲۱۰.۵ میلی متر است، یادآوری کرد: در مدت مشابه سال آبی گذشته میزان بارندگی در تبریز حدود ۳۲۰ میلی متر بوده که نشان از کاهش ۳۴.۲ درصدی بارش در این شهرستان است. 
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک بوده ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار