معاون آموزشی دانشگاه هنر اسلامی خبر داد:

تبریز میزبان هنرمندان بین المللی از 28 کشور اسلامی

1398/03/09 - 14:34 - کد خبر: 1973
معاون آموزشی دانشگاه هنر اسلامی

نصر: معاون آموزشی، پژوهشی و فناوری دانشگاه هنر اسلامی تبریز با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در خرداد سال جاری، گفت: در این جشنواره میزبان حدود 60 هنرمند برجسته در رشته های مختلف صنایع دستی از 28 کشور اسلامی هستیم.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، مهدی محمدزاده در خصوص کشورهای شرکت کننده در این جشنواره، توضیح داد: هنرمندانی از کشورهایی مانند تونس، لیبی، ساحل عاج،تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، تاتارستان، اوکراین، پاکستان، عراق، لبنان، فلسطین، پاکستان، اندونزی، هند، بورسنی، هرزگوین، کشورهای حاشیه خلیج فارس و... شرکت دارند که البته امکان دارد تعداد هنرمندان و کشورها در روزهای آینده تغییر کند.
وی با بیان این که جشنواره زیر نظر سازمان همکاری اسلامی( OIC) برگزار می شود، تاکید کرد: این سازمان به غیر از فعالیت های سیاسی، حمایت از توسعه هنر و صنایع دستی جهان اسلام را نیز مد نظر دارد و متولی توسعه صنایع دستی به عهده مرکز تحقیقات هنر، فرهنگ و تاریخ جهان اسلام (ارسیکا)، گذاشته شده است که مقر آن در استانبول قرار دارد.
وی اضافه کرد: سازمان همکاری اسلامی هم چنین وظیفه انتخاب شهرها به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی را نیز بر عهده دارد و می توان گفت که انتخاب تبریز به این عنوان در سال 2018، نتیجه آشنایی این سازمان با توانمندی های تبریز در طول برگزاری دوره های قبلی جشنواره خلاقیت و نوآوری تبریز بوده است. 

محمد زاده با یادآوری این موضوع که دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشگاه تخصصی اسلامی است که رشته های معماری، شهرسازی، سفال، فرش و... را آموزش می دهد، گفت: طی تفاهم نامه ای که بین دانشگاه و ارسیکا بسته شده است، هر دو سال یکبار جشنواره خلاقیت و نوآوری در تبریز برگزار می شود و البته بیشتر نهادهای ملی و استانی در آن مشارکت فعال دارند . در سال 92 اولین دوره آن برگزار شده است و در سال جاری چهارمین دوره آن برگزار می شود.

وی با اشاره به این که این دوره جشنواره در چهار بخش مختلف تدارک دیده شده است، توضیح داد: به منظور آشنایی هر چه بیشتر و برقراری تعامل موثر بین هنرمندان و هنرجویان، بخش اول شامل کنگره سه روزه از 23 تا 25 خرداد است که پنج سخنران اصلی و 20 مقاله برای ارائه در نظر گرفته است.

وی با بیان این که بخش دوم جشنواره به نمایش آثار هنری جهان اسلام اختصاص دارد و از 25 تا 30 خرداد ماه خواهد بود، گفت: در این بخش هنرمندان و علاقمندان به هنر، فرهنگ و صنایع دستی می توانند با تنوع تکنیکی، رنگ، نقش، فرم و فولکلور مختلف کشورهای شرکت کننده در جشنواره آشنا شوند و هم چنین در صورت تمایل، آثار آنان نیز به فروش می رسد.
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تاکید کرد: با هدف افزایش زمینه تعامل بیشتر بین هنرمندان کشورهای مختلف و دانشجویان، دو دانشجو به عنوان دستیار و کاراموز نیز در هر غرفه حضور دارند تا بتوانند تکنیک ها و شیوه ی کار این هنرمندان را یاد بگیرند.
وی در ادامه بخش رقابتی را بخش سوم جشنواره معرفی کرد و افرود: هنرمندان در این بخش یک اثر کامل و یک اثر ناقص را که قبلا به داوران نشان داده اند، باید بتوانند اثر ناقص را در طول جشنواره به اتمام برسانند و بر اساس فعالیت های آنان در روز آخر جشنواره جایزه خلاقیت و نوآوری در هر رشته به سه هنرمند اعطا می شود.

وی افزود: مالکیت آثار برگزیده به دانشگاه تعلق می گیرد و این آثار به موزه در حال احداث هنرهای اسلامی معاصر منتقل می شود تا در آینده مجموعه ای غنی و ارزشمند از هنرهای اسلامی را در تبریز گردآوری شود.
محمدزاده هم چنین در خصوص ترکیب هیئت داوران، بیان کرد: یک نفر از ایران، یک نفر از سازمان ارسیکا و سه نفر از اساتید برجسته از کشورهای مختلف در هیئت داوری حضور دارند و با دقت نظر کامل به بررسی آثار می پردازند.
وی با اشاره به بخش چهارم جشنواره، گفت: در این بخش تولیدات علمی و و کتاب های منتشر شده جهان اسلام به نمایش گذاشته می شود و در پایان جشنواره این آثار به دانشگاه هنر اسلامی به منظور راه اندازی کتابخانه تخصصی، اهدا می شود.
وی هم چنین برگزاری کارگاه های آموزشی را از بخش های جنبی جشنواره معرفی کرد و توضیح داد: مدرس این کارگاه هنرمندان و اساتید برجسته هر رشته هستند و شرکت برای تمامی علاقمندان و دانشجویان آزاد است. البته بستگی به نوع کارگاه و مواد لازم برای کار، از هنرجویان مبلغی موقع ثبت نام دریافت می شود.

محمدزاده با بیان اینکه برنامه های گشت شهری و بازدید از برخی آثار تاریخی و فرهنگی برای مهمانان خارجی در نظر گرفته شده است، گفت: معرفی غذاهای سنتی و محلی تبریز، بازدید از موزه آذربایجان، موزه قرآن و کتابت، مسجد کبود و بازار تاریخی و سرپوشیده تبریز از جمله برنامه گشت مهمانان خواهد بود تا آنان به عنوان سفیران فرهنگی بتوانند با توانمندی ها و پتانسیل های تبریز آشنا شوند و آن را به دنیا معرفی کنند. 

وی معتقد است که جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری تبریز آورده اقتصادی و فرهنگی برای کشور دارد و می تواند نقش مهمی در معرفی تبریز به عنوان مقرر صنایع دستی جهان اسلام داشته باشد.
جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در دانشگاه هنر اسلامی تبریز واقع خیابان آزادی، میدان حکیم نظامی ( آخر شهناز) از 23 تا 30 خرداد سال جاری برگزار می شود و ساعت دقیق بازدید از جشنواره متعاقبا اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

پژوهشیار