دامداران آذربایجان شرقی دام‌های خود را تا گرم شدن هوا وارد مرتع نکنند

1399/02/16 - 11:55 - کد خبر: 19706
دام دام، گوسفند

نصر: مسئول ستاد کرونای سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: دامداران روستایی و عشایری دام‌های خود را تا گرم شدن هوا وارد مرتع نکنند.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، حسین غفاری در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که دو درصد از جمعیت بیش از چهار میلیون نفری آذربایجان شرقی، جمعیت عشایری هستند، اظهار کرد: توصیه می‌شود عشایری که قصد کوچ بهاره دارند، کوچ خود را تا حد ممکن به تعویق بیندازند، زیرا در هنگام کوچ ویروس کرونا می‌تواند از منطقه گرمسیر به منطقه سردسیر انتقال پیدا کند.
وی افزود: با توجه به اینکه ویروس کرونا در دمای خنک و سرد ماندگاری زیادی دارد، توصیه می‌شود تا دامداران روستایی و عشایری دام‌های خود را تا گرم شدن هوا وارد مرتع نکنند.
وی گفت: مراتع ییلاقی بیشتر هوای خنک و سرد دارند و ویروس در این مناطق ماندگارتر است؛ با ورود انسان و دام‌ها به ییلاقات، ویروس از طریق ترشحات دهان و بینی، کفش و لباس انسان و دام یا خودرو می‌تواند مراتع را آلوده کند.
غفاری ادامه داد: در مناطق سرد و دارای برف این ویروس می‌تواند ماندگارتر شده و در فصل پاییز مجدداً شیوع پیدا کند.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، وی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بهداشت فردی، گفت: ضدعفونی کردن آبخوری، آبشخور ‌و محل تعلیف دام و وسیله حمل و نقل علوفه از جمله مواردی است که باید عشایر در حین کوچ رعایت کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار