مجری طرح آزاد راه تبریز-سهند با حضور در تحریریه « نصر» مطرح کرد؛

اتوبان تبریز - سهند ؛ تیرماه امسال زیر بار ترافیک می رود / اگر مشارکت در این پروژه نبود به این زودی ها خاتمه نمی یافت

1399/02/10 - 17:41 - کد خبر: 19400
برزگر آزادراه

نصر: مجری طرح آزادراه تبریز-سهند گفت: معارض هایی در این پروژه وجود دارد که باید حل شود و طبق پیشبینی ما تا تیر ماه جاده باز و تردد خواهد شد، کار زیادی از تکمیل پروژه نمانده است.

به گزارش نصر، پروژه تبریز – سهند متشکل از 15 کیلومتر مسیر اتصالی شهر سهند به تبریز است که در سال 89 کلنگ زنی شده است.
آزاد راه تبریز-سهند یکی از دغدغه های مهم شهروندان در طول ده سال گذشته است که به "اتوبان وعده ها" معروف شده است چرا که مسئولان وعده ها و تاریخ های بسیاری را برای بهره برداری از این اتوبان تعیین کرده اند.
بی شک اتوبان تبریز-سهند می تواند بسیاری از مشکلات شهروندانی که از سهند به تبریز می آیند را به صورت قابل توجهی حل نماید.
بدقولی مسئولان امر، بدهی ها و مشکلاتی که با پیمانکار این پروژه وجود دارد موجب شده است بعد از گذشت ده سال این "پروژه ملی" تکمیل نشود.
پروژه ای که به گفته پیمانکار آزاد راه به بیش از 80 میلیار تومان اعتبار نیاز دارد و اگر وزارت راه و شهرسازی به عنوان شریک پروژه، به تعهدات خود عمل کند، پروژه به اتمام می رسد.
مسدود شدن راه های ورودی به شهرک صنعتی تبریز چهار نیز از مشکلات دیگری است که داد بسیاری از صاحبان مشاغل در این شهرک را در آورده است.
بنابراین پیرو درخواست های شما مخاطبان نصر از آخرین وضعیت اتوبان تبریز – سهند جلسه ای با مجری این طرح با حضور در تحریریه نصر، برگزار شد که در این جلسه اسماعیل برزگر اظهار داشت: قرارداد پروژه تبریز-سهند در سال 91 توسط وزارت راه و شهرسازی، شرکت ساخت توسعه  با شرکت بتن سازه به عنوان پیمانکار بسته شده است، طرح آزادراه تبریز-سهند توجیه اقتصادی ندارد چرا که با تورم موجود در کشور امکان بازگشت سرمایه بسیار طولانی می شود.


برزگر ادامه داد: کل قرارداد 40 میلیارد تومان بود که با احتساب تعدیل با 80 الی 90 میلیارد تومان این پروژه به اتمام می رسید که در سال 95 شرکت ساخت توسعه 19 میلیارد تومان به شرکت ما از بابت بدهی اوراق دادند و وزارت راه و شهر سازی در زمان عباس آخوندی وزیر راه وقت، این پروژه را به آزاد راه ها تفویض کردند.
وی افزود: از اوایل سال 95 بود که پروژه هیچ پیشرفتی نداشت و اوراق با 8 میلیارد تومان ضرر باعث توقف کار شده بود و نهایتا با پیشنهاد آقای آخوندی برای مشارکت موافقت کردیم و نامه نگاری هایی برای موافقت شراکت پروژه انجام شد و اوایل سال 96 با 60 درصد مشارکت ما انجام شد.

پیگیری های مستمر نائب رئیس مجلس
برزگر ادامه داد: کش و قوس های زیادی در این مدت انجام شد و با پیگیری های مستمر دکتر پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی؛  قرار داد در26 اسفند ماه 1396 از سوی دولت تصویب شد و در16 فروردین ماه 1397 برای ما ابلاغ کردند، بعد از ابلاغ سه ماه شرایط قطعیت انجام و نهایتا در خرداد 97 به عنوان قرارداد 24 ماهه در آمد.
مجری طرح آزادراه تبریز-سهند اظهار کرد: پروژه اگرچه 15 کیلومتر است اما در واقعیت پروژه 100 کیلومتری است، چرا که یک منطقه نیمه کوهستانی است؛  این همه سازه هایی که در این اتوبان وجود دارد، در اتوبان تبریز-مرند وجود ندارد، 8 پل این اتوبان هر کدام یک پروژه است، که 98 درصد کار تمام شده است.

برزگر با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی به عنوان شریک دوم این پروژه 54 میلیارد قبل از عید و بعد از عید 3 و نیم میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده است ، افزود: 30 میلیارد از این بدهی باقی مانده است.
وی با تاکید بر غیر فنی بودن راه ورودی شهرک تبریز چهار گفت: طبق آیین نامه وصل شدن راه ورودی شهرک تبریز 4 به اتوبان بازی با جان آدم ها است، اداره شهرک های صنعتی در اتوبان تبریز-سهند بصورت غیرقانونی ورودی را به اتوبان وصل کرده است چون در آیین نامه ایمنی راه ها تقاطع همسطح اجازه تردد به تقاطع غیرهمسطح نمی دهد، چندین بار هم پیشنهاد هایی را داده ایم که متاسفانه تاکنون جوابی نگرفته ایم و قطعا بعد از نصب گاردریل در ورودی شهرک به مشکل خواهند خورد.
برزگر در این رابطه ادامه داد: پیشنهاد ما به شرکت شهرک های صنعتی طبق آیین نامه و استاندارد ایمنی ایجاد یک راه از طرف شهرک اندیشه و یک راه از طریق پل به شهرک تبریز 4 و تعریض ورودی و خروجی و ساخت یک باند است که حال و حوصله پیشنهاد ما را ندارند.
مجری طرح آزادراه تبریز-سهند اظهار داشت: مصالح استفاده شده در اتوبان از بهترین کیفیت و مرغوب ترین است، پروژه تبریز-سهند از آزاد راه تبریز-تهران یک باند هم اضافه است، این پروژه از 8 باند، سه باند رفت و سه باند برگشت و یک باند در هر طرف به صورت کنترل تعبیه شده است.
وی افزود: ورودی پروژه از لاله و از اتوبان کسایی خارج خواهد شد در آینده یک تقاطع غیرهمسطح به عنوان کمربندی تبریز – تهران توسط یک رینگ وصل خواهد شد.
برزگر با احتساب اینکه اگر مشارکت در این پروژه انجام نمی شد گفت: اگر در پروژه مشارکت انجام نمی شد تا ظهور امام زمان پروژه طول می کشید.
وی افزود: در این پروژه بصورت مستقیم 250 نفر و 120 دستگاه ماشین آلات سنگین و 50 نفر بصورت غیر مستقیم درگیر هستند.
برزگر در رابطه با عوارض اتوبان تبریز-سهند گفت: برای عوارض آزاد راه طبق بخشنامه های سازمان راهداری و سازمان ایمنی راه ها انجام خواهد شد، پیشبینی که در سال 96 انجام شده است روزانه 50 هزار تردد در این مسیر وجود داشته است که این آمار بعد از سه سال افزایش خواهد داشت.
برزگر در پایان تاکید کرد: یک سری معارض هایی در این پروژه وجود دارد که باید حل شود و طبق پیشبینی ما تا تیر ماه جاده باز و تردد خواهد شد، کار زیادی از تکمیل پروژه نمانده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار