نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران؛

شناسایی سریع مبتلایان به کرونا در زنجان به کنترل این بیماری منجر می‌شود

1399/02/08 - 16:15 - کد خبر: 19274
کریستف هاملمان

نصر: نماینده سازمان بهداشت جهانی(who) در ایران، برنامه غربالگری مبتلایان به کرونا را در استان زنجان با اهمیت و منجر به کنترل این بیماری خواند و گفت: با این طرح افراد مبتلا سریع شناسایی، خدمات پیش بیمارستانی دریافت و درمان می‌شوند.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، کریستف هاملمان روز دوشنبه در جلسه ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در زنجان افزود: با وجود تمام مشکلات و شرایط کنونی در ایران، تصمیمات خوبی برای مقابله با کرونا گرفته شده و اثرات استفاده از تجارب پزشکان و کسانی که در خط مقدم مقابله با این بیماری هستند بر روی بهداشت عمومی مشهود است.
وی اضافه کرد: آنچه در ایران مورد توجه است تمرکززدائی در انجام تست های بیماری کرونا است که در همه نقاط و مناطق این استان تست ها و خدمات مربوط به این بیماری انجام می شود.
هاملمان افزود: فعالیت و اقدامات ایران بر طبق یافته های علمی است و استراتژی های غیرعلمی که متاسفانه در بعضی کشورها مشکلاتی برای آنها به وجود آورده در ایران وجود نداشت و خوشحالیم که در ایران راهبردی انجام شد که توانست مرگ و میرها و موارد مثبت کرونا را کنترل کند و فقط بیماران حاد بستری شدند. 
این مسئول جهانی افزود: یکی از ابزارهای مهم در ایران تشویق در خانه ماندن، بهسازی محیط و تهیه اقلام بهداشتی و محدود کردن مسافرتها بود و یکی از کارهای مهم دیگر ریشه یابی بیماری بود که به صورت فعال انجام شد که این کاری ارزشمند محسوب می شود.
هاملمان در ادامه با تاکید بر اینکه هسته اصلی بسیج غربالگری روی پایه های قدرتمند دانشگاه‌های علوم پزشکی و سیستم pHc ( مراقبت های بهداشتی اولیه) است گفت: مزیت بهداشت و درمان ایران نسبت به سایر کشورها وجود سیستم ادغام یافته و تعریف جمعیت تحت پوشش و بهورز در روستاها و شهرها و در دورترین مناطق و تاکید بر بهداشت عمومی است.
وی گفت: آنچه که در این طرح اهمیت پیدا می‌کند نیروی انسانی است و تجاربی که ایران در این زمینه به دست آورده باید بین المللی شود و نوشته شود تا سایر کشورها استفاده کنند همه اینها قدرتمندی سیستم بهداشتی را نشان می دهد و اینکه ایران به دنبال تقویت نظام بهداشتی است.
وی خاطرنشان کرد: تجربه خوب زنجان در برنامه نمونه گیری سرپایی باید مستند شود و تجربه اکتشافی را گزارش و از طریق نشریه مشترک با لوگوی سازمان بهداشت جهانی منتشر شود که در گزارش ۱۵ تا ۲۰ صفحه ای می توانیم این برنامه را با تشکیل تیم ارزشیابی جلو ببریم.
نمایندگان سازمان بهداشت جهانی در ایران روز دوشنبه برای حضور بازدید از روند اجرای طرح غربالگری سرپایی کرونا و شرکت در جلساتی به همین منظور به زنجان سفر کرده اند.
انتهای پیام/

پژوهشیار