مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی خبر داد:

تجهیز ۹۹ درصد بیمارستان‌های آذربایجان‌شرقی به دستگاه بی‌خطرسازی پسماند

1399/02/01 - 14:00 - کد خبر: 18823
حمید قاسمی

نصر: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: ۹۹ درصد از بیمارستان‌های استان مجهز به دستگاه امحا و بی‌خطرسازی برای پسماندهای پزشکی است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، حمید قاسمی، روز دوشنبه در آستانه دورم اردیبهشت روز زمین پاک در گفت و گویی افزود: این استان در خصوص مدیریت پسماندهای پزشکی نسبت به خیلی از استان های کشور وضعیت بهتری داشته و از چهار تا پنج سال قبل موضوع مدیریت پسماندهای پزشکی با راه اندازی سه شرکت بخش خصوصی در این زمینه انجام شده و این کار در بیمارستان ها در حال اجراست.

وی اظهار داشت: با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی، معاونت پیشگیری دادگستری، استانداری آذربایجان شرقی و اداره کل حفاظت محیط زیست مدیریت پسماندهای پزشکی نیز در مطب های پزشکان از سوی سازمان نظام پزشکی اجرا شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه پسماندهای انسانی همواره آلوده کننده زمین است، گفت: اقدامات زیست محیطی مانند دفن پسماندها تا حدودی از آلودگی زمین جلوگیری می کند ولی این اقدامات کافی نبوده بلکه نیاز به انجام اقدامات بیشتر به ویژه از سوی شهرداری ها مانند فنس کشی و دفن اصولی پسماندها و ارایه طرح جامع مدیریت پسماند در هر شهرستان وجود دارد.

قاسمی، با اشاره به اینکه اغلب واحدهای صنعتی و معدنی استان به لحاظ نوع فعالیت آن ها دارای برخی اثرات منفی است، ادامه داد: با ابلاغ برخی ضوابط مانند احداث تصفیه خانه، اجرای فیلتراسیون و توسعه فضای سبز آن ها را ملزم به رعایت مسائل زیست محیطی کرده ایم تا آن ها کمترین تاثیر منفی را برای محیط ایجاد کنند.


تراز دریاچه ارومیه به یک هزار و ۲۷۱ متر و ۷۵ سانتی متر رسید
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به بهبود وضعیت دریاچه ارومیه در پی اقدامات ستاد احیا با همکاری ارگان های ذیربط و بارش های اخیر، گفت: در پی این اقدامات و رسیدن آب به پیکره دریاچه تراز آن تا ۳۰ فروردین امسال به یک هزار و ۲۷۱ متر و ۷۵ سانتی متر رسید.

قاسمی، افزود: در زمان کنونی سطح تراز دریاچه ارومیه با سطح تراز ۱۰ سال گذشته این دریاچه برابری می کند و نسبت به سطح تراز مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰ سانتی متر و نسبت به سال آبی ( اول مهر ۹۸) ۴۵ سانتی متر بالاتر است و با آب شدن برف ها و ورود آن ها از طریق آب های جاری به پیکره دریاچه سطح تراز آن افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه در چهار، ۵ سال گذشته نیز این میزان بارش های سالانه وجود داشت، یادآوری کرد: در آن سال ها به علت نبود مدیریت منابع و عدم لایروبی رودخانه ها این آب ها به پیکره دریاچه نمی رسید ، یادآوری کرد: در زمان کنونی در سال آبی ۸۹ - ۹۹ حدود ۲۹۱ میلی متر تا ۳۰ فروردین امسال بارش روی داده است که نسبت به میانگین ۱۱ ساله حدود ۶ درصد و نسبت به میانگین ۵۱ ساله ۱۱ درصد افزایش نشان می دهد.


مجموع روزهای پاک و قابل قبول در تبریز طی سال گذشته ۳۳۴ روز بود
 مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با اشاره به موفقیت های ایجاد شده در ارتباط با کاهش آلودگی هوای استان، گفت: اجرای طرح lez، بازسازی و نوسازی ناوگان عمومی، بالا بردن کیفیت سوخت و افزایش فضای سبز از عوامل تاثیر گذار در کاهش آلودگی و بهبود کیفیت هوای استان و تبریز بود.

قاسمی، ادامه داد: این اقدامات باعث شد تا در سال ۹۸ مجموع روزهای پاک و قابل قبول در تبریز به ۳۳۴ روز، روزهای ناسالم برای گروه های حساس به ۳۰ روز و روزهای ناسالم برای تمام گروه ها فقط به یک روز برسد.
انتهای پیام/

پژوهشیار