مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران خبر داد:

تداوم همکاری‌ ایران و ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه

1399/01/30 - 17:12 - کد خبر: 18670
دریاچه ارومیه

نصر: مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از تداوم همکاری‌های دولت ژاپن با ایران برای هفتمین سال متوالی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبرداد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، علی ارواحی روز شنبه در گفت و گویی ضمن تقدیر از همکاری‌های پیاپی دولت ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه گفت: سند همکاری فاز هفتم پروژه «الگوسازی مشارکت مردم برای احیای دریاچه ارومیه» بین برنامه عمران ملل متحد و معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست به امضا رسید، این در حالی است که ۶ فاز قبلی با موفقیت اجرا شد.

وی افزود: اکنون دریاچه ارومیه با تراز ۱۲۷۱.۶۸ متر و وسعت ۳۰۸۰ کیلومتر مربع در بهترین شرایط خود نسبت به ۶ سال گذشته قرار دارد که این موضوع مرهون تلاش‌های شبانه روزی مسوولان و متولیان امر در ستاد احیای دریاچه ارومیه و تمام ذی‌نفعان دولتی و غیردولتی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.

ارواحی ادامه داد: طرح حفاظت از تالاب‌های ایران نیز به عنوان طرح مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه توسعه ملل متحد و با حمایت مالی دولت ژاپن از سال ۱۳۹۳ پروژه «الگوسازی مشارکت مردم برای احیای دریاچه ارومیه» را به عنوان یکی از فعالیت‌های طرح در ۴۱ روستا در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی آغاز کرد که تجارب به دست آمده در پروژه در ۱۵۰ روستا گسترش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در این پروژه جوامع محلی به طور مستقیم مشارکت داده می شوند، اظهارداشت: از جمله دستاوردهای مهم این پروژه طی سال های گذشته می توان به ارتقای همکاری‌های بین بخشی، مسوولیت پذیری اجتماعی و جلب مشارکت جوامع محلی در جهت احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد که در این خصوص تاکنون بیش از ۱۲ هزار نفر از جوامع محلی و کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه در اجرای این پروژه آموزش دیده و مشارکت داشته اند.

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران،  کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری آب آبیاری به ترتیب به میزان ۲۵.۴ و ۴۱.۹ درصد،  تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده معادل ۲۵۰ متخصص محلی، ایجاد ۳۰ شرکت و ۱۲ سمن محلی مجری همکار پروژه و ایجاد اشتغال سبز برای بیش از ۷۵۰ زن روستایی از طریق تشکیل صندوق خرد اعتبارات روستایی از دیگر نتایج این پروژه است.

وی نتایج و خروجی‌های مثبت و موفقیت آمیز پروژه را نتیجه همکاری بین بخشی و میان نهادهای مختلف ملی و بین المللی از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جهاد کشاورزی، برنامه توسعه ملل متحد، دولت ژاپن، ستاد احیاء دریاچه ارومیه، سازمان آب منطقه‌ای، سازمان‌های مردم نهاد و جوامع محلی در دو استان آذربایجان غربی و شرقی دانست.
انتهای پیام/

پژوهشیار