خبر/

ثبت اختراع بین المللی دانشگاه علم و صنعت در اداره ثبت اختراعات آمریکا

1399/01/30 - 10:45 - کد خبر: 18600
اختراع

نصر: تعدادی از اساتید و دانشجویان دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه علم و صنعت ایران موفق به ثبت یک اختراع بین المللی در اداره ثبت اختراعات ایالات متحده آمریکا شدند.

به گزارش نصر به نقل از فارس، امین بازیاری عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز ، اکبر والایی و سیده فاطمه موسوی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه علم و صنعت ایران پس از حدود ۱۰ سال تحقیق و پژوهش موفق به ارائه کاتالیستی جدید جهت گوگردزدایی از سوخت‌های هیدروکربنی مایع از قبیل دیزل، بنزین، میعانات گازی، کروسن، سوخت جت و نفت کوره شدند.
 
در این اختراع بین المللی که نتایج آن در اداره ثبت اختراعات آمریکا USPTO به ثبت رسیده است؛ کاتالیست تیتانیا - سیلیکای نانوکامپوزیتی مزوحفره نوینی که از فعالیت بسیار بالا برای گوگردزدایی اکسایشی از سوخت‌های هیدروکربنی مایع از قبیل دیزل، بنزین، میعانات گازی، کروسن، سوخت جت و نفت کوره، برخوردار است، ارائه گردیده که منشأ فعالیت بسیار بالای کاتالیست ویژگی‌های بافتی ارتقا یافته آن می‌باشد.

با بهره‌گیری از افزودنی‌های ارزان قیمت در فرایند سنتز، اندازه حفرات کاتالیست و همچنین پراکندگی فاز فعال تیتانیا در ماتریس سیلیکا به گونه‌ای بهینه‌سازی شده تا هم نفوذ مولکول‌های گوگردی حجیم، که در سوخت‌های سنگین مانند نفت کوره و دیزل فراوان‌ترند، به درون حفرات کاتالیست تسهیل شود و هم سایت‌های فعال کاتالیست افزایش یابد.

گفتنی است، نتایج این طرح در زمستان سال ۱۳۹۸ با حمایت مالی صندوق حمایت از پژوهشگران معاونت علمی ریاست جمهوری و دانشگاه علم و صنعت ایران در اداره ثبت اختراعات آمریکا USPTO منتشر شد. 
انتهای پیام/

پژوهشیار