معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی:

کارت‌های نظام پزشکی هوشمند شد

1398/03/05 - 11:45 - کد خبر: 1841
صدور کارت هوشمند نظام پزشکی

نصر: معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی از صدور کارت هوشمند نظام پزشکی با امضای الکترونیک از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸، خبر داد.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا،  محمد جهانگیری از صدور کارت هوشمند نظام پزشکی با امضای الکترونیک از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری در کشور خبر داد و گفت: وقتی که سند الکترونیک به عنوان نسخه تعریف می‌شود و بار مالی و حقوقی دارد، باید استنادپذیر هم باشد.

وی افزود: نسخ پزشکی دو جنبه اصلی دارند؛ از یک طرف نسخه یک سند مالی است و بار مالی دارد و از طرفی یک سند حقوقی هم محسوب می‌شود. به عنوان مثال اگر بیماری به دلیل یک داروی تجویز شده دچار عارضه شود، نسخه پزشک بار حقوقی به دنبال دارد. بنابراین نسخه به عنوان یک سند، باید استنادپذیر باشد. حال در نسخ کاغذی سه رکن برای استنادپذیری وجود دارد؛ دستخط پزشک، امضا و مهر پزشک است.

جهانگیری با بیان اینکه سند الکترونیک را هم باید به گونه‌ای امضا کنیم که غیرقابل تغییر شود، ادامه داد: این همان امضای دیجیتال است. بعد از امضای دیجیتال نسخه هیچ تغییری نمی‌کند و اگر آن را تغییر دهند، در سامانه اعلام می‌شود که این سند مخدوش شده است و اعتبار ندارد. امضای الکترونیک در سامانه ثبت احوال تهیه شده و در سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی و قوه قضاییه هم ثبت شده است. بر این اساس با تفاهمی که با قوه‌قضاییه انجام دادیم و با همکاری وزارت بهداشت، ایجاد امضای الکترونیک و کارت هوشمند نظام پزشکی را کلید زدیم.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه طبق قانون، مُهر، امضا و شماره نظام پزشکی را سازمان نظام پزشکی تعیین و اعلام می‌کند، گفت: در نظر داریم که امضای الکترونیک جایگزین امضای دستی شود که در این زمینه باز هم سازمان نظام پزشکی باید طبق مباحث حقوقی این برنامه را اجرا کند و این اقدام را با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان پیش بردیم و در مرحله اول کارت هوشمند نظام پزشکی را طراحی کردیم.

جهانگیری با بیان اینکه کارت هوشمند نظام پزشکی هم برای معرفی است و هم قابلیت امضای الکترونیکی دارد، اظهار کرد: در فاز اول این اقدام را در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی به صورت رسمی با حدود ۸۰۰۰ پزشک انجام دادیم که خوشبختانه موفق بود و در این مراکز موفق به حذف دفترچه شدیم؛ به‌طوریکه نسخ به صورت الکترونیکی و با امضای الکترونیک تجویز می‌شوند.

وی تاکید کرد: همچنین با تصویب شورای‌عالی نظام پزشکی از ابتدای اردیبهشت ماه امسال در کل کشور دیگر کارت‌های قدیمی سازمان نظام پزشکی صادر نمی‌شوند و کارت‌ها به صورت هوشمند و الکترونیک تحویل اعضا خواهند شد. همه اعضای جامعه پزشکی باید برای دریافت این کارت در سامانه نظام پزشکی و در محل امضای الکترونیک شخصا درخواست دهند و کسی نمی‌تواند از طرف آنها درخواست کارت را ارائه دهد. زیرا امضای الکترونیک بار حقوقی و مالی دارد. ما هم این کارت را مانند کارت‌های اعتباری در پاکت درب بسته و با نام کاربری و رمز عبور خاص به افراد ارائه می‌دهیم.

جهانگیری همچنین گفت: در جاهایی که نسخه الکترونیک اجرا می‌شود، پزشک کارت را به کامپیوتر وصل کرده و نام کاربری و رمز عبور را وارد کرده و نسخ الکترونیک را امضا می‌کند. باید توجه کرد که  بدون این کارت هوشمند، هیچ نسخه الکترونیکی نمی‌تواند امضا شود. بنابراین از این به بعد کارت‌های هوشمند برای اعضای سازمان نظام پزشکی صادر می‌شود. کسانی هم که فعلا نسخه دستی ارائه می‌دهند بعد از پایان اعتبار کارت‌شان باید کارت هوشمند بگیرند.

انتهای پیام/

پژوهشیار