خبر/

نادیده گرفتن سهم کارت خوان ها در پیشگیری از کرونا در تبریز

1399/01/20 - 11:50 - کد خبر: 17974
نان

نصر: کارت خوان ها به عنوان جزیی از زیرساخت های داد و ستد مردم علاوه بر تسهیل و تسریع در مبادلات مالی در سلامت جامعه نیز نقش عمده ای دارند و در پیشگیری و شیوع بیماری کرونا نیز بسیار تاثیرگذار هستند.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، کارت خوان ها به خصوص در صنف هایی که با تغذیه مردم در دوران ‌مقابله با کرونا ارتباط مستقیم دارند نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به این بیماری داشته بر این اساس باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

به قول پزشکان، پیشگیری بهتر از درمان است به خصوص در این مقطع که امنیت جان مردم بر هر چیزی ارجحیت دارد و به لحاظ اقتصادی نیز پیشگیری مقرون به صرفه تر است بنابراین ابزار قانونی اجباری شدن استفاده از کارتخوان ها یکی از مقتضیات کنونی جامعه است.

البته استفاده از کارتخوان ها مورد تاکید مسوولان نیز بوده اما کم نیستند اصنافی که هنوز دریافت پول نقد را بر کارت خوان ترجیح می‌دهند.

بنا به اعلام کارشناسان بهداشت یکی از عوامل شیوع و گسترش بیماری کرونا رد و بدل شدن پول در بین مردم است بر این اساس وجود کارتخوان ها در خریدها و سلامت مردم یک ضرورت است.

در یکی از نشست های ستاد کرونای استان حضور داشتم که موضوع کارت خوان ها دوباره ذهنم را به خود مشغول کرد احساس کردم که اکنون بهترین زمان ممکن برای رفع این مشکل و یادآوری آن به مسوولان است.

بلافاصله یادداشتی را به رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز که نفر اول میز مدیران و مسوولان ارشد استان نشسته بود دادم و چون موضوع مربوط به پیشگیری از شیوع بیماری کرونا بود انتظار پیگیری داشتم اما هرچه گوش خواباندم چیزی تا پایان جلسه مطرح نشد.

پس از پایان جلسه علت نبود کارت خوان در برخی از اصناف به خصوص نانوایان را از رییس شورای هماهنگی بانک های آذربایجان شرقی جویا شدم.

علی غلامی به خبرنگار گفت: به طور قطع بانک ها از نصب کارتخوان ها استقبال می کنند.

وی با اعلام آمادگی برای نصب کارتخوان های بانک های مختلف در ‌صنوف و مشاغل استان، افزود: البته باید درخواست کارت خوان از بانک‌ها توسط متقاضیان آن مطرح تا بلافاصله اقدام شود.

در پیگیری همین موضوع از مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی برای مصوبه ستاد کرونا جهت اجباری شدن استفاده از کارت خوان ها در مقطع کنونی ‌قول مساعد گرفتم.

محمد باقر هنربر در پایان جلسه ستاد کرونای استان در گفت و گو با خبرنگار افزود: استفاده از کارتخوان ها در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا بسیار موثر است.

وی گفت: تلاش می کنم تا ‌ این موضوع جزو مصوبات ستاد کرونای استان قرار گیرد گرچه پیش از این نیز مسوولان و کارشناسان بهداشت برای استفاده از کارتخوان تاکید داشتند.

نانوای بربری پز تبریزی نیز در مورد اینکه چرا از کارتخوان برای فروش استفاده نمی کند، گفت: تاکنون درخواستی نکردم و در این دوره کرونایی نیز تا کنون کسی برای اجباری بودن استفاده از کارت خوان بخشنامه یا دستورالعملی را ابلاغ نکرده است.

وی اظهار کرد: ‌تاکنون حتی پیشنهادی نیز برای نصب کارتخوان از طرف مراجع نشده است.

نانوای سنگگ پز تبریزی نیز به خبرنگار گفت: تاکنون اقدامی نکردیم و کسی هم پیگیر نبوده و اجباری هم در کار نبوده است.

وی اضافه کرد: ‌چون برخی مواقع مشتری ها فراموش می کنند تا هزینه نان را پرداخت کنند بر این اساس وقتی پرداخت نقدی باشد می توانیم نظارت داشته باشیم اما در شرایط کنونی کارت خوان ضرورت دارد.

فروشنده یک سوپرمارکت محلی تبریز نیز گفت: به علت تعطیلی های اخیر درخواست کارتخوان مشکل شده است.

وی اظهار کرد: ‌اگر خود بانک ها برای بازاریابی و نصب کارتخوان مراجعه کنند نیاز فروشندگان و مردم مرتفع شده و ضمن بالا رفتن ضریب سلامت مردم مبادلات بانکی نیز تسریع می‌شود.

حکیمه انوری شهروند تبریزی نیز در این خصوص به ایرنا گفت: پس از خرید از  صنوفی که کارت خوان ندارند مجبوریم جنس را پس دهیم یا از نزدیک ترین عابر بانک پول نقد اخذ و به فروشنده پرداخت کنیم که در شرایط کنونی خطرآفرین است.

البته برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، ضد عفونی کردن مستمر دستگاه های بانکداری الکترونیک از جمله کارتخوان ها  ضروریست و در شرایطی که با کمبود مواد ضد عفونی کننده مواجه هستیم مشتریان فروشگاه ها به دنبال راهکاری جایگزین هستند که هم خرید را ممکن کند و هم از تماس با کارتخوان دوری شود.

«نشان پرداخت» بهترین جایگزین برای کشیدن کارت بانکی است، این ابزار که اکنون در بسیاری از فروشگاه ها موجود است، یک QR CODE است که به وسیله اپلیکیشن بر روی تلفن همراه خوانده شده و عملیات پرداخت پول را انجام می دهد.

کاربر با استفاده از این روش، نه تنها نیازی به لمس کردن دستگاه کارتخوان ندارد، بلکه رمز کارت بانکی خود را نیز به صورت کاملا شخصی بر روی تلفن همراه وارد می کند و از این طریق عملیات پرداخت به مطمئن ترین شکل انجام می شود.

در عصر دیجیتال و الکترونیک بیشتر کشورها از این روش برای پرداخت وجه استفاده می کنند و در کشور ما هم پروژه «نشان پرداخت» یک اقدام ملی در جهت توسعه سریع بانکداری دیجیتال و حذف پایانه های فروش است که به تازگی با مشارکت بانک ملی ایران رونمایی شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار