استاندار آذربایجان‌غربی خبر داد:

آماده‌سازی دو هزار و 300 تخت بیمارستانی برای شرایط حاد احتمالی در آذربایجان‌غربی

1399/01/11 - 14:20 - کد خبر: 17439
محمد مهدی شهریاری

نصر: استاندار آذربایجان‌غربی گفت: دو هزار و ۳۰۰ تخت بیمارستانی برای شرایط حاد احتمالی در استان آماده شده‌است‌.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، محمدمهدی شهریاری امروز در ارتباط تصویری با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اقدامات سال‌های اخیر دولت تدبیر و امید در ارتقای شاخص تخت بیمارستانی موجب کاهش نگرانی در راستای مقابله با بیماری کرونا شده، افزود: اقدامات دولت تدبیر و امید در بحث بهبود شاخص‌های درمانی در این استان قابل تقدیر بوده و متوسط برخورداری از تخت بیمارستانی در استان از زیر یک درصد در ابتدای دولت به ۱.۶ درصد رسیده که زیرساخت بسیار خوبی در حوزه درمان است.

وی ادامه داد: از سفر سال گذشته هیات دولت به آذربایجان‌غربی تا امروز ۹۰۰ تخت بیمارستانی به مجموع تخت‌های استان اضافه شده و در حال حاضر نیز ۶۵۰ تخت بیمارستانی آماده افتتاح و یک‌هزار تخت در دست احداث است.

وی گفت: بیمارستان‌های صحرایی در ارومیه، مهاباد و سردشت راه‌اندازی شده و در پیرانشهر نیز به زودی بیمارستان صحرایی راه‌اندازی می‌شود و تعداد تخت‌های بیمارستان صحرایی به ۶۰۰ تخت می رسد.

استاندار آذربایجان‌غربی افزود: در تمام شهرهای استان استراحتگاه ایجاد شده  و در حال حاضر ۳۰ بیمار بهبود یافته از کرونا در این استراحتگاه ها روند درمان را طی می‌کنند.

شهریاری اضافه‌ کرد: در حال حاضر ۸۲ تخت آی سی یو و ۹۲ تخت سی سی یو و ۴۰۵ تخت اورژانس خالی داریم و امکانات خوبی در این زمینه فراهم شده است.

وی با اشاره به فعالیت واحدهای تولیدی بهداشتی اظهار داشت: سه واحد تولیدی الکل و ۱۶ واحد تولید مواد ضدعفونی در استان فعالیت دارند و در حال حاضر داروخانه های استان از وضعیت خوبی برخوردار هستند و روزانه یک میلیون جفت دستکش در استان تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هفت پزشک و ۱۹ پرستار استان درگیر بیماری کرونا شده‌اند و روند درمان آنها به خوبی طی می‌شود، بیان کرد: تعداد مبتلایان نسبت به جمعیت در استان ۱۹.۵ است که از این لحاظ در رتبه خوب ۲۴ کشوری قرار داریم.

وی تاکید کرد: دو دلیل اصلی ابتلای جمعیت استان به کرونا، شهرهای آلوده استان‌های همجوار و مسافرت‌های موردی ایام عید بوده است.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: اگر چه پشتیبانی لازم به طور جدی انجام می‌گیرد اما از جمله مهمترین نیازهای استان در روند مدیریت بیماری کرونا، لزوم تجهیز کادر درمانی به تجهیزات پیشرفته و اختصاص دستگاه ونتیلاتور برای شهرهای کم برخوردار و کوچک است.

شهریاری اضافه کرد: از دیگر مشکلات ما لزوم تامین دستگاه سی تی اسکن برای شهرهای خوی، مهاباد و ارومیه است.

وی تاکید کرد: کادر پزشکی و پرستاری تلاش‌های ایثارگرانه دارند اما معوقات و پرداخت کارانه آنها که از سال گذشته باقیمانده امروز یک مشکل محسوب و پرداخت این معوقات در این شرایط باعث تقویت روحیه این عزیزان می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر نگرانی‌های ما، جانبازان سردشتی هستند  که تدابیر لازم از بیمارستان صحرائی گرفته تا تامین اقلام ضدعفونی کننده، برای این بزرگواران اتخاذ شده است ولی نیازمند تدابیر ویژه تری در این شهرستان هستیم.

وی با اشاره به اینکه از زمان اجرای طرح فاصله گذاری به طور متوسط روزانه ۶۳ درصد ترددها کاهش یافته است، بیان کرد: در ۸۰ محور ۸۰۰ کادر نیروی انتظامی مستقر هستند و ۱۳۶ هزار غربالگری در این محورها انجام گرفته و ۲۰ درصد در مصرف کاهش مصرف بنزین در آذربایجان غربی ثبت شده است.

بنا به این گزارش، شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته از چین آغاز شد و تاکنون هزاران نفر در این کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند و صدها نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

این بیماری قابل پیشگیری است و به‌ راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد؛ ویروس کرونا دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا دو هفته دارد و همین امر موجب شده‌ تا زمانی که علایمی‌ چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکرده و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان احساس نکنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار