یادداشت/

اوقات کرونایی و "مهندسی مجدد"

1399/01/10 - 16:35 - کد خبر: 17390
سید حسین هاشمی

نصر: " مایکل همر " استاد انستیتو تکنولوژی ماساچوست (MIT) آمریکا در سال 1991 برای نخستین بار موضوع " مهندسی مجدد " را به را به جهان معرفی کرد.

"مهندسی مجدد"  به معنی آغازی دوباره، از نو متولد شدن، از نو شروع کردن است. مهندسی مجدد یعنی دگرگون سازی، دگرگونی در ذهن، طرز فکر و نگرش مدیران و کارکنان، در فرهنگ و نظام ارزشی، در فرایندها و پردازش‌ها، در ساختار و سازماندهی، برنامه ریزی ها و در روش استفاده از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در سازمان‌ها است.

موضوع "مهندسی مجدد" آنقدر سریع در بخش های مختلف فراگیر و مورد توجه قرار گرفت که به عنوان یک تئوری انقلابی در دنیای مدیریت نامگذاری شد چراکه دارای شیوه بدیعی است که براساس بررسی و اصلاح فرایند طرح‌ریزی شده است و به عنوان یکی از تئورهای نوین مدیریتی در بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی ورزشی مورد استفاده و تاکید قرار می گیرد.

حال در این روزهای کرونایی که توفیق اجباری شده است که عمده فعالیت های جاری و کاری به حداقل برسد و اوقات فراغت بیشتری بوجود بیاید بهترین زمان است تا " مهندسی مجدد " را در تمامی بخش های زندگی شخصی و کاری خود عملیاتی کنید.

باید تاکید کنم که پایه و بنیان " مهندسی مجدد " بر اساس تفکر است، اینکه در خصوص گذشته و فعالیت های صورت گرفته و برنامه های اجرا شده و نشده فکر کنید. تفکر در امورات مختلف زندگی به حدی از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است که پیامبر اعظم (ص) فرموده اند: یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت است.

پس سنجیده آن است در این روزهای پرفراغت به جای توجه بیش از اندازه به اخبار گاها ضد و نقیض و گاها حتی بی پایه و اساس در خصوص کرونا و هر چیزی دیگری که آرامش و روانتان را به هم می ریزد در روند فعالیت خود طی بازه های زمانی مختلف به تفکر بپردازید و با سرلوحه قرار دادن موضوع "مهندسی مجدد" با یک دیدگاه اصلاحی و با هدف بهبود و ارتقا برای آینده برنامه ریزی کنید.

نکته ای که در این میان بسیار حائز اهمیت بوده این است که باید برای اینکار از جزء به کل برسید.از جزئی ترین مسائل زندگی شخصی خود شروع کرده و بازبینی را آغاز نمایید و سپس به مسائل کاری و در نهایت کلی زندگی خود که اختیار تغییر در آنهار را دارید بپردازید.

یکی بهترین بخش های " مهندسی مجدد " تفکر و بازبینی روابطتان با افراد پیرامونتان است چرا که ارتباطات شما نقش بسیار حائز اهمیتی در موفقیت و عدم موفقیت شما ایفا می کنند. این روزهای پرفراغت زمان بسیار مناسبی است برای شناخت افراد برای بررسی نوع روابط برای تجزیه و تحلیل اتفاقات رخ داده میان و شما و اطرافیانتان. بازبینی ارتباطاتتان در دو حوزه شخصی و کاری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است پس برای آن حتما زمان بیشتری را اختصاص دهید.

با بررسی اتفاقات رخ داده  و ریشه یابی  دلایل موفقیت ها و شکست ها به اهمیت، جایگاه و نقش افراد پیرامونتان بیش از پیش واقف خواهید شد و خواهید فهمید که به روابط  خود با چه کسانی باید ادامه دهید و چه کسانی را باید از زندگی حود حذف کنید.

باید به این مسئله نیز تاکید کنم که " مهندسی مجدد " که براساس هنر ظریف اصلاح و تغییر می باشد یک عمل هوشمندانه  است که قطعا زمینه ساز موفقیت های بسیاری خواهد شد.

این را بدانید هیچ برنامه و ارتباط بی نقصی وجود ندارد و اصلاح برنامه ها و طبقه بندی کردن افراد پیرامونتان هرگز شکست در برنامه ها و اهدافتان تلقی نمی شود بلکه "مهندسی مجدد" یک حرکت رو به جلو است که همواره باید سرلوحه تمامی فعالیت هایتان در تمامی مراحل و اوقات باشد و این روزها بهترین فرصت برای آغاز " مهندسی مجدد " است.

سید حسین هاشمی
مدرس و مشاور ارتباطات و کسب و کار
بهار 1399
انتهای پیام/

پژوهشیار