مشاور وزیر بهداشت خبر داد:

احتمال حمله بیولوژیک بودن کرونا/ ایجاد 20نقاهتگاه درنقاط قرمز/ مسافرت سه میلیون نفر ازمناطق آلوده

1399/01/04 - 15:30 - کد خبر: 17079
سردار فتحیان

نصر: مشاور وزیر بهداشت و مدیر هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ضمن اشاره به تدابیر انجام شده جهت درمان بیماران کرونا و پیشگیری از اشاعه بیش از پیش بیماری در کشور، در عین حال از احتمال حمله بیولوژیک بودن این ویروس به ویژه خاص ژن ملت ایران خبر داد و تأکید کرد که مطالعات در این زمینه در حال انجام است.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، سردار فتحیان در ارتباطی ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران با اشاره به مسئولیت خود در مدیریت و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در ستاد مقابله با کرونا به اقدامات انجام شده جهت ایجاد قرارگاهی به این منظور طی مدت ۱۷ روز اشاره کرد و گفت:‌ این قرارگاه با حضور همه دستگاه‌هایی که می‌توانستند در این حوزه کمک کنند، تشکیل شد؛ از جمله معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت، نیروهای مسلح، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، سازمان‌های مردم نهاد، قوه قضاییه و...

وی افزود: در بحران‌ها وحوادث بزرگ و سخت یکی از مهمترین موضوعات بحث هماهنگی است و به همین منظور قرارگاهی تشکیل شد تا هماهنگی بین بخشی را ایجاد کند.

با مدد گرفتن از شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی نام این قرارگاه را شهید حاج قاسم سلیمانی گذاشتیم تا از روح ایشان مدد گرفته و از الگوی مدیریت وی نیز درس بگیریم تا شاید سربازی باشیم برای ملت عزیز ایران.


درمان بیماران کرونا در ۸۷۵ بیمارستان کشور
سردار فتحیان ادامه داد:‌در حال حاضر بیش از ۱۱۰ هزار پزشک و پرستار در تعداد زیادی از مراکز درمانی مشغول ارائه خدمت به بیماران هستند و در حال حاضر ۸۷۵ بیمارستان در جغرافیای ایران درگیر مقابله با کرونا هستند و به پرستاران، پزشکان و کادر درمانی در این مراکز خدا قوت می‌گوییم.

وی افزود: همچنین بیش از ۱۵۰ هزار نفر کادر پزشکی در مراکز جامع سلامت در سراسر کشور و در خانه‌های بهداشت روستاها و شهرها در حال غربالگری این بیماری و ارائه خدمت به مردم هستند و به نوعی سربازان خط مقدم مقابله با این بیماری خطرناک، کادر بهداشتی هستند که به آن‌ها خداقوت می‌گوییم.


 بیش از ۵۰ بیمارستان نیروهای مسلح در خدمت بیماران کرونا
وی درباره اقدامات انجام شده از سوی نیروهای مسلح برای مقابله با بیماری کرونا افزود: مجموعه نیروهای مسلح با تدبیر خردمندانه مقام معظم رهبری از حدود ۱۰ روز پیش قرارگاه بهداشت و درمان امام رضا (ع) تحت فرماندهی سرلشکر باقری را تشکیل دادند و هماهنگ با دستگاه سلامت کشور و شخص وزیر بهداشت امور بهداشت و درمان را حمایت و پشتیبانی می‌کنند. در این راستا بیش از ۵۰ بیمارستان نیروهای مسلح نیز در خدمت بیماران کرونا قرار گرفته‌اند.


ایجاد ۱۰ هزار تخت نقاهتگاهی برای بیماران کرونا
سردار فتحیان همچنین گفت: با حکم وزیر بهداشت فضاهایی به عنوان پسابیمارستان در نظر گرفته شد که به این منظور مقرر شد ۱۰ هزار تخت نقاهتگاهی برای بیماران کرونا برپا شود. همچنین از ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در حوزه تولید امکانات حفاظت فردی، مواد ضدعفونی‌کننده و همچنین راه‌اندازی سامانه ۴۰۳۰ که در هماهنگی کامل با وزارت بهداشت انجام شده است قدردانی می‌شود. بنیاد مستضعفان، هلال احمر و سایر دستگاه‌ها نیز اقدامات بسیار خوبی انجام داده‌اند که از آن‌ها نیز قدردانی می‌کنیم.

وی با اشاره به فعالیت ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور که مدیریت و فرماندهی مقابله با کرونا را در سطح استان‌ها بر عهده دارند گفت: استانداری‌ها و فرمانداری‌ها نیز هماهنگ با نظام سلامت کشور حرکت می‌کنند.

گروه‌های جهادی نیز در این زمینه فعال شده‌اند که جای تقدیر و تشکر دارد. آنچه وظیفه مردم است آن است که پیشگیری را جدی بگیرند و در منزل بمانند.

من به عنوان سرباز نظام وظیفه خود می‌دانم از مردم ایران بابت همکاری هوشمندانه در مدیریت بیماری تشکر کنم. به ویژه آن‌ها که مسافرت نرفتند و رفت و آمدها را کاهش دادند. امیدواریم سایرین نیز بیش از گذشته این ویروس را جدی بگیرند چرا که هدف این ویروس همه جغرافیا و همه جمعیت است. بنابراین همه مردم باید از خود مراقبت کنند.

وی با درود بر روان شهدای خدمت در عرصه مقابله با کرونا، در پاسخ به سوالی درباره نحوه ارائه خدمات به بیماران کرونا در بیمارستان‌های نیروهای مسلح و تعرفه‌های اخذ شده از این بیماران گفت:‌ بیمارستان‌های نیروهای مسلح نیز در سامانه بیمارستان‌های وزارت بهداشت قرار گرفته‌اند و مطابق خدمات بیمارستان‌های دولتی، خدمات‌شان را ارائه می‌دهند.

در مجموع همان تعرفه‌ای که در بیمارستان‌های وزارت بهداشت اعمال می‌شود، در بیمارستان‌های نیروهای مسلح نیز اجرا می‌شود.

سردار فتحیان در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های در نظر گرفته شده برای خلوت کردن شهرها و خیابان‌ها گفت:‌ نیروهای مسلح مطابق سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا و دولت حرکت می‌کند و همراهی لازم را در این زمینه دارد.


احتمال حمله بیولوژیک بودن کروناویروس
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمله بیولوژیک بودن این ویروس گفت:‌ دانشمندان و متخصصان ما در حال بررسی هستند؛ هم در حوزه‌های پزشکی و علمی و هم در حوزه‌های امنیتی و اطلاعاتی. به محض آنکه اطلاعات علمی و متقن داشته باشیم آن را اعلام می‌کنیم اما شواهد نشان می‌دهد که ممکن است این ویروس حمله بیولوژیک باشد و حتی ویروسی خاص ژن ملت ایران باشد. اما این‌ها احتمالاتی است که باید مطالعات علمی و متقن در مورد آن کامل شود.

در مجموع هنوز به سند محکمی در این زمینه نرسیده‌ایم اما در بخش‌های مربوطه به خودش باید آن را جدی بگیریم.


ایجاد 20 مرکز نقاهتگاهی در نقاط قرمز کرونا
سردار فتحیان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره مراکز نقاهتگاهی ویژه بیماران کرونا گفت:‌ نقاهتگاه‌ها به عنوان فضاهای پسابیمارستان تعریف شده‌اند. این مراکز فعلا در 20 نقطه که عمدتا مراکز استان‌هایی هستند که به لحاظ این بیماری نقاط قرمز محسوب می‌شوند، آماده ارائه خدمت شده‌اند. این نقاهتگاه‌ها با مشارکت دستگاه‌های مختلف از جمله هلال احمر و همچنین آحاد مردم مهیا شده است.


فعلا اپیدمی کرونا در پادگان‌ها نداریم
وی در پاسخ به سوالی درباره بحث بهداشت و پیشگیری از کرونا در پادگان‌ها به ایسنا گفت:‌ در همان روزهای اول اعلام این بیماری یکی از تلاش‌های اصلی نیروهای مسلح فعال شدن بحث پیشگیری و بهداشت در پادگان‌ها بود. به همین منظور تا حد امکان تجمعات به حداقل کاهش یافت و بحث آموزش‌های طولی یا تعطیل شده و یا کاهش یافته است.

سردار فتحیان با اشاره به طرح امام رضا (ع) در پادگان‌ها از چندین سال گذشته که به بحث بهداشت در این محیط‌ها می‌پردازد، گفت: به دنبال اقدامات انجام شده تا این لحظه آماری از اپیدمی کرونا در پادگان‌ها اعلام نشده است.


70 درصد تخت‌های بیمارستانی نیروهای مسلح در خدمت بیماران کرونا
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ظرفیت‌های نیروهای مسلح در کمک به موضوع مقابله با کرونا در کشور گفت:‌70 درصد تخت‌های بیمارستانی نیروهای مسلح به بیماران کرونا اختصاص یافته است، به این منظور 4000 تخت از 6000 تخت بیمارستانی در نیروهای مسلح در حال ارائه خدمت به این بیماران هستند و تاکنون بیش از 6000 بیمار مبتلا به کرونا در این بیمارستان‌ها خدمات لازم را دریافت کرده‌اند که البته 50 تا 60 درصد این افراد مردم عادی بوده‌اند.

در مراکز پیش بیمارستانی نیز با سوالاتی که از معاونت بهداشت وزارت بهداشت داشتیم و کمبودها را جویا شدیم، 1000 واحد درمانگاه با پزشک و نیروهای بهداشتی آماده شدند تا کسری‌ها را جبران کرده و در غربالگری‌ها ارائه خدمت داشته باشند. تاکنون 478 گروه از این نیروها بکارگیری شدند.

همچنین تقریبا بخش زیادی از موارد مرتبط با بهداشت محیط، سمپاشی‌ها و گندزدایی‌ها در سراسر کشور هماهنگ با دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های وزارت بهداشت انجام می‌شود.


سه میلیون نفر از مناطق آلوده به کرونا سفر کرده‌اند
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره رصد معابر و خیابان‌ها گفت:‌ گزارشات از همکاری‌های بخش‌های مختلف خوب بوده است اما باید گفت که بیش از سه میلیون نفر نیز از مناطق آلوده به این ویروس به جاهای مختلف سفر کرده‌اند که این مورد در کند کردن و مهار بیماری کمکی نخواهد کرد و ممکن است مشکلات بیشتری را بوجود آورد.

از مردم عزیزمان می‌خواهیم که رعایت کنند و سفرها را به حداقل کاهش دهند. البته دستگاه‌های مختلف نیز وظیفه دارند موارد را کنترل کنند. فضای عمومی کشور تقریبا قابل قبول است. مداخلات ما نیز متوسط و هوشمندانه است و هر چند که همکاری‌ها خوب بوده اما امیدواریم با افزایش همکاری‌ها در سراسر کشور بتوانیم این بیماری را ریشه‌کن کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر مسجل شود که این ویروس حمله بیولوژیک بوده، اقدام ایران چه خواهد بود؟ افزود:‌ طرح‌های زیادی در مجموعه نیروهای مسلح در حال انجام است که خود دوستان در نیروهای مسلح حتما اطلاع رسانی خواهند داشت.

سردار فتحیان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره چگونگی قرنطینه در ایران و مقایسه آن با برخی کشورهای دیگر گفت:‌ آنچه که در ستاد ملی مبارزه با کرونا مد نظر بود، قرنطینه منطقه‌ای و لوکال است که برای نقاط آلوده قرمز لحاظ شده است و به اطلاع مردم نیز رسیده است.

شیوه ما در این زمینه مدل بومی شده خودمان است و از نظردانشمندان و متخصصان خودمان بهره‌مند می‌شویم. نمی‌شود در مقابله با این ویروس نسخه واحدی برای جهان پیش‌بینی کرد. هر کشور و هر شهری نسخه خاص خودش را دارد.


آمادگی نیروهای مسلح برای برپایی بیش از 20 بیمارستان سیار
سردار فتحیان در پاسخ به سوالی درباره توانمندی نیروهای مسلح در برقراری بیمارستان‌های سیار گفت:‌ مجموعه سلامت کشور در صورت نیاز می‌تواند از ظرفیت بیمارستان‌های سیار در مجموعه نیروهای مسلح استفاده کند.

این ظرفیت به عنوان ظرفیت‌های یدکی مهیاست و نیروهای مسلح قادر است بیش از 20 بیمارستان سیار را آماده کرده و در لحظه در خدمت نظام سلامت قرار دهد. هر موقع وزارت بهداشت درخواستی در این زمینه داشته باشد بلافاصله اجابت خواهد شد.

همان طور که بنا به درخواست وزیر بهداشت بلافاصله بیمارستان صحرایی در بابل مستقر شد در این زمینه ظرفیت بسیار خوبی داریم. در مجموع هر 50 بیمارستان نیروهای مسلح قادرند یک بیمارستان سیار را نیز به انجام برسانند.

وی همچنین درباره تولید محلول‌های ضدعفونی و ماسک در مجموعه نیروهای مسلح گفت: در جلسه قرارگاه امام رضا (ع) با وزیر دفاع، گزارش افزایش ظرفیت محلول‌های ضدعفونی از 20 هزار لیتر به 100 هزار لیتر داده شد و همچنین در زمینه تولید ماسک N95 نیز افزایش خوبی را شاهد هستیم.

در حوزه کیت‌های تشخیص کرونا نیز این کیت‌ها در وزارت دفاع در حال تولید و ارزیابی انستیتوپاستور است. جهاد دانشگاهی نیز حرکت خوبی در تأمین این کیت‌ها شروع کرده است. شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی نیز اقدامات خوبی در این حوزه انجام داده‌اند که امیدواریم در روزهای آینده اخبار خوب آن را شاهد باشیم.


گزارش قابل توجهی از آلودگی کرونا در زندان‌ها نداریم
سردار فتحیان در بخش پایانی صحبت‌های خود در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت بهداشت زندان‌ها گفت: رئیس قوه قضاییه در این زمینه تدبیر خوبی در نظر گرفتند و از جمله آن‌ها مرخصی دادن به برخی از زندانی‌ها است که گزارش آن نیز رسانه‌ای شده است.

در رابطه با سایر زندانی‌ها نیز مراقبت‌های بهداشتی به خوبی انجام می‌شود و امکانات مورد نیاز تدارک دیده شده است. در مجموع تاکنون گزارش قابل توجهی از آلودگی به این ویروس در زندان‌ها نداشته‌ایم.
انتهای پیام/

پژوهشیار