استاندار آذربایجان‌شرقی؛

اطلاعات هواشناسی از شاخص‌های توسعه اجتماعی و اقتصادی است

1399/01/04 - 12:05 - کد خبر: 17060
محمدرضا پورمحمدی

نصر: استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت داده‌ها و اطلاعات هواشناسی گفت: این اطلاعات از شاخص‌های توسعه اجتماعی و اقتصادی و حتی فرهنگی است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، محمدرضا پورمحمدی امروز در بازدید اداره کل هواشناسی استان به مناسبت روز جهانی هواشناسی اظهار کرد: این اطلاعات در مواقع بحران، کمک شایانی به مدیریت بحران می کند از این رو اهمیت آن بسیار است.

وی گفت: اطلاعاتی که هواشناسی در اختیار جامعه قرار می دهد در جلوگیری از سیل و مقابله با تغییرات اقلیمی از اهمیت تعیین کننده ای برخوردار است.

وی ادامه داد: خوشبختانه امکانات مناسبی در این زمینه در استان وجود دارد اما برخی کاستی های نرم افزاری و سخت افزاری نیز اعلام شده که در بودجه سال جاری این نواقص و کاستی مورد توجه قرار می گیرد.

مدیرکل هواشناسی استان نیز  در این بازدید گفت: ۱۲۰ ایستگاه هواشناسی در استان فعال است که پایش وضع هوای استان و تحلیل آن بر اساس نقشه های هواشناسی در تبریز انجام می شود.

علی دولتی مهر افزود: از سال ۱۳۲۷ ایستگاه هواشناسی همزمان با فرودگاه تبریز ایجاد شده و توسعه یافته و اکنون وارد زندگی مردم شده است.

وی ادامه داد: محافظت از منابع و و داده های آبی و مقابله با تغییر اقلیم به عنوان پدیده ای سرطانی در کشورها، یکی از داده هایی است که هواشناسی در اختیار جامعه قرار می دهد.

دولتی مهر افزود: ایستگاه ها به صورت جاده ای، فرودگاهی و کشاورزی اطلاعات را دریافت و تحلیل می کنند و امسال در کارگروه کشاورزی با ۳۰ هزار کشاورز ارتباط مستقیم برقرار و توصیه های کشاورزی به آنها ارایه شده است.

وی همچنین ادامه داد: این اطلاعات و توصیه های کشاورزی موجب ایجاد هزاران دلار ارزش افزوده در این بخش شده است.

دولتی مهر افزود: تصاویر و داده ها از رادارها و گیرنده های ماهواره ای دریافت و تحلیل شده اما باید پوشش رادار هواشناسی در استان کامل شود.

وی گفت: البته ۹ رادار هواشناسی در کشور وجود دارد که یکی از آنها در استان فعال است و برای رفع مشکلات پوشش راداری، نصب رادار برد کوتاه در استان ضروری است.

مدیرکل هواشناسی استان همچنین از آماده بودن ایستگاه های هواشناسی آذرشهر و هوراند برای بهره برداری خبرداد.
انتهای پیام/

پژوهشیار