یادداشت/

الکل پا به پای ویروس کرونا جان می گیرد!

1398/12/29 - 00:02 - کد خبر: 16905
الکل

نصر: این روزهای مردم ایران الکلی شده و این ماده به یکی از با ارزش ترین و حیاتی ترین ضروریات زندگی ایرانیان تبدیل شده تا جایی که نبود و یا کمبود آن موجب تشویق در جامعه و اضطراب میان خانواده ها می شود.

در روزهای اخیر کرونایی نیز خبر تلخ مرگ عده ای از هموطنان به علت مصرف مشروبات الکلی غیر مجاز مدام مخابره می شود به طوریکه طی هفته اخیر به دنبال شیوع بیماری ویروس کرونا، برخی از شهروندان ایرانی برای پیشگیری از بیماری اقدام به مصرف الکل های دست ساز و یا صنعتی کرده اند که در نتیجه آن چندین نفر جان باخته اند. گویی الکل بجای نجات جان بشریت، بلای جانمان شده است.

در حالی که انواع رسانه های سمعی و بصری روش های مقابله و پیشگیری از شیوع کرونا را اطلاع رسانی می کنند اما برخی به غلط مصرف الکل را موجب پیشگیری از ابتلا به کرئنا ویروس معرفی می کنند که این عدم شناخت به بهای پایان زندگی آنان و داغدار شدن خانواده شان می انجامد.

حال سوال اینجاست که چه عاملی باعث می شود جوانان ریسک مصرف مواد الکلی غیر مجاز که بیم آسیب رساندن و مرگ آن هم وجود دارد به جان بخرند؟ آیا مصرف الکل چنان مسئله حیاتی و مهمی است که افراد به خاطر آن حاضر به قمار بر سر زندگی و سلامت خود هستند!؟

این روزها بازار شایعات در خصوص پیشگیری یا درمان کرونا بسیار گرم است. از انواع خوراکی گرفته تا گذاشتن سنگ در دهان، استعمال روغن بنفشه، ‌دود کردن اسپند، خوردن بیش از حد سیر، لیمو و شستشوی وسواس گونه دست و صورت.

اما این وسط برخی مردم خطر مصرف مشروبات دست ساز که باعث کوری یا از دست دادن جانشان می شود را پذیرفته اند. به نظر می رسد رفتارهای اجتماعی در ارتباط با متغیرهای متعددی شکل می‌گیرند؛ از این رو، سوء مصرف الکل به عنوان یک رفتار پرخطر را نمی‌ توان جدای از نظام اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دانست.

هر چند شهروندان انواع رسانه ها را در اختیار دارند و سخن پزشکان را کم و بیش می شنوند، اما شایعات در شرایط بحرانی همیشه هستند و عده ای نیز در این موقعیت برای سودجویی و کسب درآمد بیشتر به این شایعات دامن می زنند که حاصل آن ها بازی با سلامت و حتی حیات مردم است.

معلوم نیست شایعه پیشگیری از کرونا با خوردن الکل های موجود از کجا پیدا شد، اما هرچه بوده جیب سودجویان به قیمت اتمام زندگی افرادی پر شده که اکنون خانواده های داغدار آنها نمی توانند از ترس کرونا حتی یک مراسم کوچک ترحیم برایشان برگزار کنند.

در برخی شهرها تعداد کشته شده های مصرف الکل بسیار چشمگیر است و آنچنان بازخوردی در جامعه داشته که اخبار کرونا را به حاشیه برده  و مردم و مسوولان را به جنگیدن در دو جبهه همزمان کرونا و الکل تقلبی واداشته است.

اما باید توجه داشت در گیر و دار مبارزه با کرونا، از عواقب مصرف مشروبات الکلی غیر مجاز که گاهی بهای گزافی به دنبال دارد و باعث از دست رفتن جان و سلامتی مصرف کنندگان می شود، غافل نشویم و با دستورات غیرعلمی برای ترکیب درصد های مختلف الکل با آب و یا سایر مواد شوینده نسخه هایی نپیچیم که منجر به آسیب جان دیگران شود.

سحر مغفرت

انتهای پیام/

پژوهشیار