رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان؛

وزش تندبادهای لحظه‌ای و رگبار باران آذربایجان‌شرقی را فرا می‌گیرد

1398/12/28 - 10:45 - کد خبر: 16872
باران، بارش باران، گل

نصر: رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از امروز چهارشنبه با ورود سامانه بارشی جدیدی وزش تندبادهای لحظه‌ای ۵۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت و رگبار باران این استان را فرا می‌گیرد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، محمد امیدفر، امروز در گفت و گویی افزود: فعالیت این سامانه همچنین موجب غرش رعد و برق، در نواحی مستعد بارش تگرگ و در نواحی سردسیر و مرتفع بارش برف می شود.

وی اظهار داشت: در پی نفوذ این سامانه احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه ها و جاری شدن سیلاب در مسیل ها، اصابت آذرخش در نواحی مرتفع و کوهستانی و اختلال در تردد خودروها در راه های ارتباطی به ویژه گردنه ها و جاده های کوهستانی وجود دارد.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی به مسافران و رانندگان توصیه کرد، از سفرهای غیرضروری اجتناب کرده و از حریم رودخانه ها، مسیل ها، مناطق مرتفع و کنار ستون های فلزی و درختان به علت احتمال برخورد آذرخش دوری کنند.

امیدفر، انجام اقدامات به موقع در خصوص آبگرفتگی معابر عمومی و توجه کشاورزان به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی را خواستار شد.

وی گفت: در زمان کنونی (۹و ۱۵ دقیقه) عجبشیر با دمای ۱۳ درجه بالای صفر و ورزقان با دو درجه سانتی گراد زیر صفر به ترتیب گرمترین و سردترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز هفت درجه بالای صفر است. 

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار