مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی خبر داد:

پیشرفت ۷۰ درصدی مرمت و بازسازی خانه تاریخی سرخه ای تبریز

1398/12/24 - 11:25 - کد خبر: 16542
خانه تاریخی سرخه ای

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از پیشرفت ۷۰ درصدی مرمت و بازسازی خانه تاریخی سرخه ای تبریز خبر داد.

به گزارش نصر، مرتضی آبدار امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به به اهمیت مرمت خانه‌های تاریخی در راستای حفظ و احیای بافت سنتی تبریز، ادامه داد: تبریز، شهر خانه‌های تاریخی و به بیان دیگر، ویترین خانه‌های تاریخی ایران است که با وجود از دست دادن بخش عمده بناها و خانه‌های تاریخی در زلزله‌های مهیب گذشته، همچنان به عنوان بهشت خانه‌های فاخر قجری شهرت دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان طی سال‌های اخیر موفق به احیا و بازسازی تعداد قابل توجهی از خانه‌های تاریخی تبریز و استان شده است، به تکمیل بخش عمده‌ای از مرمت خانه تاریخی سرخه ای نیز اشاره کرد و گفت: مرمت این خانه فاخر، از خرداد ماه سال ۹۶ آغاز و در سال ۹۷ با اعتباری بالغ بر ۱۹۰ میلیون تومان توسط معاونت میراث فرهنگی استان تداوم یافت.

آبدار اضافه کرد: با توجه به سیاست اداره کل در خصوص احیای اماکن تاریخی، این خانه در سال ۱۳۹۸ پس از طی مراحل قانونی به منظور مرمت، احیا و ایجاد کاربری هتل بوتیک به بخش خصوصی واگذار شده است که عملیات اجرایی آن از تیرماه سال جاری آغاز و تا کنون در مجموع ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در خصوص اقدامات انجام گرفته در آخرین مراحل مرمتی خانه تاریخی سرخه ای گفت: در آخرین اقدامات انجام گرفته مراحلی نظیر قابندی دیوارهای جانبی حیاط، اجرای پی سنگی زیر قابندی، خاکبرداری کف حیاط به ارتفاع ۵۰ سانتی متر، کوبیدن بستر حیاط، اجرای کف سازی با سنگ اسپراخون، اجرای حوض در داخل حیاط، برداشت و طراحی حیاط خانه و … انجام گرفته است.

خانه سرخه‌ای از خانه‌های دوره قاجار تبریز است که در دو طبقه ساخته شده و متعلق به میرزامهدی فراشباشی داماد مظفرالدین شاه بوده است.
این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۷۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار