یادداشت/

آزمون اقتدار ملی و ضرورت بازگشت به عقلانیت توسعه‌گرا

1405/04/01 - 08:59 - کد خبر: 163079
سیدجواد کاظمی

نصر: ایران در ماه‌ها و سال گذشته یکی از حساس‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین مقاطع ژئوپلیتیکی و امنیتی خود را پشت سر گذاشت؛ مقطعی که در آن جمهوری اسلامی ایران در برابر فشارها، تهدیدها و تقابل‌های قدرت‌های بزرگ، تصویری متفاوت از توان بازدارندگی، انسجام اجتماعی و ظرفیت‌های راهبردی ملت ایران را به نمایش گذاشت. در این میدان پیچیده و چندلایه، آنجا که مردم در کنار میدان و دیپلماسی ایستادند، کشور توانست از دشوارترین لحظات با عزت، صلابت و سربلندی عبور کند.

در این رویارویی نابرابر، هرچند داغ فقدان جمعی از هم‌وطنان بی‌گناه بر دل‌ها نشست، اما خون شهیدان، رشادت رزمندگان و فرماندهان و حضور آگاهانه و استوار مردم، ابعاد تازه‌ای از قدرت ملی ایران را آشکار ساخت؛ قدرتی که نشان داد ایران، هرگاه بر ظرفیت‌های درونی و سرمایه‌های انسانی خود تکیه کند، قادر است در برابر بزرگ‌ترین چالش‌ها ایستادگی کرده و در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی نقشی تعیین‌کننده ایفا کند.
در این روزهای سرنوشت‌ساز، بر روح بلند شهیدان این سرزمین درود می‌فرستیم و یاد و نام کودکان شهید میناب را به عنوان نماد مظلومیت، ایثار و مقاومت در حافظه تاریخی ملت ایران گرامی می‌داریم. عزت، امنیت و اقتدار امروز ایران بر شانه‌های خون‌های پاکی استوار شده است که برای پاسداری از این آب و خاک نثار شدند؛ خون‌هایی که هر قطره آن سندی بر حقانیت، پایداری و استقلال این ملت به شمار می‌رود.
اکنون و پس از عبور از مرحله تقابل و مقاومت، کشور در آستانه مرحله‌ای تازه قرار گرفته است؛ مرحله‌ای که بیش از هر زمان دیگر به بازسازی، بازآرایی و بازگشت به عقلانیت توسعه‌گرا نیاز دارد. تداوم اقتدار ملی تنها در میدان امنیت و دفاع معنا نمی‌یابد، بلکه در گرو تقویت بنیان‌های اقتصادی، اجتماعی، علمی و مدیریتی کشور نیز هست.
ایران برای ورود به دوره‌ای جدید از پیشرفت و توسعه، نیازمند یک فراخوان ملی است؛ فراخوانی برای بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های انسانی، فکری و تخصصی کشور. امروز بیش از هر زمان دیگر باید زمینه بازگشت و مشارکت همه نیروهای وطن‌دوست، متخصص و کارآمدی فراهم شود که به هر دلیل، گاه بر اثر تنگ‌نظری‌های سیاسی و گاه به سبب برداشت‌های محدود از توان ملی، از عرصه مدیریت و تصمیم‌سازی کنار گذاشته شده‌اند.
این یک لحظه تاریخی است؛ لحظه‌ای برای بازگشت به خرد جمعی، عقلانیت، شایسته‌سالاری و توسعه. لحظه‌ای برای بهره‌گیری از همه کسانی که دل در گرو ایران دارند و در این برهه حساس، با رفتار و کنش خود وفاداری‌شان را به منافع ملی نشان داده‌اند. آینده ایران را نمی‌توان با حذف سرمایه‌های انسانی ساخت؛ بلکه باید با همدلی، مشارکت و استفاده از تمامی ظرفیت‌های ملی، مسیر پیشرفت را هموار کرد.
امروز زمان آن فرا رسیده است که از سرمایه اجتماعی شکل‌گرفته در روزهای سخت، برای ساختن فردایی بهتر بهره ببریم؛ فردایی که در آن امنیت، توسعه، عدالت و رفاه در کنار یکدیگر قرار گیرند و ایران به جایگاهی شایسته تاریخ، فرهنگ و توانمندی‌های ملت بزرگ خود دست یابد.

سید جواد کاظمی
انتهای پیام/

سامانه مولد پرتال ستاک