خبر/

کرونا و رونق نسبی کسب و کارهای اینترنتی

1398/12/20 - 12:39 - کد خبر: 16214
کسب و کار اینترنتی

نصر: شیوع کرونا در کشور و هشدارهای وزارت بهداشت جهت پیشگیری از انتشار هرچه بیشتر این ویروس موجب شده مردم برخلاف سال‌های گذشته آخرین ماه سال را به دور از خریدهای سال نو در خانه بگذرانند و بخش عمده نیازها خود را از طریق اینترنت تامین کنند.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، آخرین ماه هر سال که نوید بخش روزهای بهاری و آغاز سال جدید است، مردم ایران براساس آیین و سنن قدیمی خود اقدامات مختلفی برای پیشواز از سال جدید انجام میدهند که از جمله آنها میتوان به خرید لباس و لوازم نو اشاره کرد.
همه ساله با شروع ماه اسفند، مسیر های منتهی به بازار تبریز پرترافیک تر از قبل می شد و ازدحام جمعیت علاوه بر داغی کسب و کارهای مختلف موجب رونق بازار دست فروشان نیز می شد، اما امسال با شیوع بیماری کرونا و درخواست مسوولان از مردم برای حضور در خانه و اجتناب از خرید های غیر ضروری شاهد کسادی بازار هستیم.
درست است برخی از شهروندان بدون توجه به هشدارهای بهداشتی و درمانی در شلوغی بازار به گشت و گذار می پردازند، ولی این شلوغی کجا و آن کجا.

هیجان انتظار برای دریافت خریدهای اینترنتی
در این بین هستند کسب و کارهایی که با خانه نشینی مردم، رونق بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده و توانسته اند نیازهای شهروندان را نیز بدون خارج شدن از منزل برطرف کنند.
مریم آقایی که عاشق خرید و بازار گردی است، در این خصوص اظهار کرد: هر سال اسفند برای خرید لوازم و البسه نو به بازار می روم که علاوه بر خرید از دیدن شلوغی و جنب و جوش مردم که خود را آماده برگزاری جشن نوروز می کنند، به وجد می آمدم.
وی ادامه داد: امسال به دلیل بیماری کرونا مجبور شدم در خانه بمانم، ولی شوق خرید البسه و اقلام جدید برای پیشواز از سال نو باعث شد به فروشگاه های اینترنتی سری بزنم.
آقایی اضافه کرد: از سایت های معتبر که توسط افراد مورد اعتمادم معرفی شدند، برخی اقلام مورد نیاز از جمله لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانه و آشپزخانه را خریداری کردم که حدود چهار روز تا یک هفته از طریق پست به دستم رسید.
زهرا حیدری، نیز در خصوص تجربه خود از خانه نشینی و خرید های اینترنتی به خبرنگار ایرنا گفت: برای عید خریدهایی داشتم، درست مثل هر سال؛ منتها این روزها به خاطر کرونا مجبور به خانه نشینی هستم.
وی ادامه داد: نزدیک به دو هفته است که از خانه بیرون نرفتم اما نمی توانم در مقابل وسوسه خرید مقابله کنم، سعی می کنم از سایت های اینترنتی معتبر خریدهایم را انجام دهم.
حیدری افزود: این کار هیجان های خودش را دارد، خریدها را ثبت کرده، یکی دو روز صبر می کنم، پست از راه می رسد، دستکش و ماسک میزنم و بسته ها را تحویل می گیرم و یکی دو ساعتی هم صرف تمیز کردن مرسوله میکنم.

خرید اینترنتی، راهی برای گریز از اجتماعات بازار 
مدیر یک فروشگاه اینترنتی در تبریز نیز در خصوص وضعیت درخواست های خرید این روزها به خبرنگار ایرنا اظهارکرد: این فروشگاه اینترنتی سعی کرده با فراهم کردن محصولات مختلف نیازهای هموطنان را تامین کند.
علیرضا اقدم افزود: در این فروشگاه انواع کالاهای دیجیتال و لوازم جانبی، لوازم خانه و آشپزخانه، مد و پوشاک، لوازم مربوط،به ورزش و سلامت، انواع لوازم خودرو و سفر، خوردنی ها و آشامیدنی ها، کتاب و لوازم التحریر، لوازم آرایشی و بهداشتی و لوازم مربوط به کودک و نوزادان عرضه می شود.
وی اظهار کرد: با شیوع بیماری کووید ۱۹ و اعلام وزارت بهداشت مبنی بر خانه مانی شهروندان و اینکه غیر از موارد ضروری برای خرید به بازار نروند، فروش این فروشگاه اینترنتی نسبت به گذشته افزایش یافته است.
اقدم گفت: عوامل این فروشگاه با رعایت تمامی موارد بهداشتی سعی در تامین نیازهای مشتریان در اسرع وقت را دارند تا از این طریق بتوانیم کمکی برای کاهش حضور غیرضروری شهروندان در اماکن عمومی داشته باشیم و در عین حال نیازهای آنان را تامین کنیم.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیکی سال نو این فروشگاه به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی سوالات و درخواست های مشتریان می باشد.
مدیر یک فروشگاه لباس در تبریز  نیز که با شیوع کرونا و کاهش چشم گیر مشتریان در ایام نزدیک به سال نو ، برای راحتی مشتریان خود اقدام به فروش،اینترنتی کرده است، گفت: با شیوع بیماری کرونا و هشدارهای بهداشتی در خصوص رعایت بهداشت و ضدعفونی کردن وسایل ، از همان ابتدا مواد ضد عفونی لازم را فراهم کردیم. 
ندا سعیدی ادامه داد: در ورودی مغازه مشتریانی که وارد می شوند، دستانشان را با ماده ضد عفونی کننده استریل می کنند و سپس وارد می شوند، همچنین دستکش یکبار مصرف نیز جهت آزمایش (پرو) اندازه لباس به آنها ارایه می شود، در روزهای اخیر نیز از تب سنج استفاده می کنیم تا از ورود افرادی که تب دارند به فروشگاه جلوگیری شود. 
وی با اشاره به کاهش چشمگیر مشتریان این فروشگاه در این ایام نسبت به سال های گذشته، گفت: برای تامین نیازهای مشتریان و کاهش تردد های غیر ضروری اقدام به فروش اینترنتی کرده ایم.
سعیدی اظهار کرد: خوشبختانه استقبال خوبی از این روش شده و ما از طریق مشاوره های اینترنتی به مشتریان، درخواست آنها را تامین و به درب منازلشان، بدون دریافت هزینه کرایه ، ارسال می کنیم.
مدیر یک گالری پوشاک نیز به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه در طول ۱۵ سال سابقه فعالیت در بازار، اولین سالی است که با این وضعیت بی رونق بازار روبرو هستم.
حسین نیک بیان افزود: همه ساله اهل بازار و کسبه برای فروش سال نو اجناس جدید خریداری می کنند تا جوابگوی خواست مشتریان باشند ، امسال نیز ما اصناف منتظر رونق بیشتر کسب و کار در ایام نزدیک به سال نو بودیم.
وی ادامه داد: با شیوع بیماری کرونا در کشور شاهد کاهش ۱۰ برابری فروش نسبت به سال های قبل هستیم، بطوری که اگر در روزهای عادی ۲۰ قلم جنس می فروختیم اکنون به سختی یک قلم جنس بفروش می رسد.
نیک بیان اظهار کرد: از قبل در فضای مجازی و شبکه اجتماعی اینستا، صفحه ای برای معرفی اجناس گالری ایجاد کرده بودم که مشتریان کمتری از این طریق جذب می کردیم و اکثر آنها از شهرستان ها بودند.
وی گفت: با کاهش حضور مردم در بازار وضعیت فروش اینترنتی اجناس نسبت به قبل بهتر شده و از خود تبریز نیز مشتریانی داریم که خرید اینترنتی را به حضور در مغازه ترجیح می‌دهند. 
مدیر گالری نیک افزود: از پنجم اسفند ماه تا به امروز تعداد مشتریان بسیار کاهش یافته و می توان گفت در این مدت شاید فقط ۲۰ مشتری داشتیم که این نشان دهنده وضعیت اسفناک بازار است.
انتهای پیام/

پژوهشیار