تور رسانه ای سازمان مترو/

فاینانس مترو شرط تکمیل خطوط ۲ و ۳ متروی تبریز/ خط یک در آستانه اتمام کامل

1404/10/01 - 21:08 - کد خبر: 152595
متروی تبریز

نصر: مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری تبریز با اعلام پیشرفت ۹۸.۵ درصدی خط یک متروی تبریز، از فعال شدن مجدد پروژه خط ۲ پس از سال‌ها رکود و آغاز جدی عملیات اجرایی خط ۳ به‌عنوان کریدور راهبردی شمال ـ جنوب شهر خبر داد؛ خطوطی که به گفته مسئولان، نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش ترافیک و ارتقای حمل‌ونقل عمومی تبریز خواهند داشت.

به گزارش نصر، اصحاب رسانه روز دوشنبه و در قالب هفتمین تور رسانه‌ای شهرداری تبریز از روند اجرای خطوط ۲ و ۳ قطار شهری بازدید کردند. در جریان این بازدید، آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها و برنامه زمان‌بندی بهره‌برداری از خطوط مترو تشریح شد.

"اصغر باقری‌فر" مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری تبریز، با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور چهار خط مترو برای تبریز تعریف شده است، گفت: عملیات اجرایی خط یک مترو از سال ۱۳۸۰ آغاز و در سه فاز تا سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسید. در دوره جدید مدیریت شهری، چهار ایستگاه دیگر این خط شامل ایستگاه‌های ۹، ۱۳، ۱۵ و ۱۶ نیز وارد مدار بهره‌برداری شده‌اند.
وی با بیان اینکه سیستم‌های تهویه، پله‌برقی‌ها و آسانسورها که پیش‌تر با نواقصی مواجه بودند، تکمیل شده‌اند، افزود: خط یک متروی تبریز هم‌اکنون ۹۸.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تنها حدود یک و نیم درصد از عملیات اجرایی آن باقی مانده است.
باقری‌فر در ادامه با اشاره به خط ۲ متروی تبریز اظهار کرد: این خط به طول ۲۲.۴ کیلومتر و با ۲۰ ایستگاه طراحی شده و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شده بود، اما به دلیل مشکلات قراردادی و کمبود منابع مالی با رکود مواجه شد. در دوره جدید مدیریت شهری، این پروژه مجدداً فعال شده است.
به گفته وی، خط ۲ در سه فاز عملیاتی اجرا می‌شود؛ فاز اول به طول ۱۰ کیلومتر با هشت ایستگاه، فاز دوم به طول ۷.۵ کیلومتر با شش ایستگاه و فاز سوم به طول پنج کیلومتر با چهار ایستگاه. حفاری فاز اول به‌طور کامل به پایان رسیده و حفاری فاز دوم نیز تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد.
مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری تبریز افزود: تاکنون حدود ۱۷ کیلومتر از تونل خط ۲ حفاری شده و تنها ۵۲۰ متر از عملیات حفاری باقی مانده که طبق برنامه‌ریزی‌ها تا بهمن‌ماه به پایان می‌رسد. بر اساس هدف‌گذاری انجام‌شده، فاز اول این خط تا پایان سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی با اشاره به وضعیت ایستگاه‌های فاز نخست گفت: ایستگاه‌های یک، دو، سه، پنج و هشت به ترتیب دارای ۶۰، ۶۲، ۵۳، ۴۵ و ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی هستند و سه ایستگاه دیگر این فاز به‌صورت عبوری مورد استفاده قرار خواهند گرفت تا در سال‌های آینده تکمیل شوند.
باقری‌فر پیش‌بینی کرد با بهره‌برداری کامل از خط ۲، روزانه تا ۵۰۰ هزار نفر مسافر از این خط استفاده کنند.
مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری تبریز همچنین به تشریح آخرین وضعیت خط ۳ مترو پرداخت و گفت: این خط به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر و شامل ۱۰ ایستگاه است که ترمینال بزرگ تبریز را به بیمارستان عالی‌نسب و رضوان‌شهر متصل می‌کند و پرتراکم‌ترین مناطق جمعیتی شهر را پوشش می‌دهد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر یک دستگاه TBM در این خط فعال است، افزود: دستگاه دوم پس از انجام عملیات اورهال، طی روزهای آینده وارد مدار حفاری خواهد شد. برآوردها نشان می‌دهد عملیات حفاری خط سوم حدود سه سال به طول می‌انجامد.
باقری‌فر اعتبار اولیه به‌روز شده حفاری این خط را حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: برای تکمیل کامل خط ۳، در شرایط فعلی به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. با بهره‌برداری از این خط، روزانه حدود ۳۰۰ هزار نفر و سالانه نزدیک به ۱۱۰ میلیون مسافر جابه‌جا خواهند شد.
مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری تبریز در پایان با اشاره به خط چهار مترو گفت: این خط به‌صورت تراموا و غیرزیرزمینی طراحی شده و مطالعات آن در حال اتمام است. در صورت تأمین بودجه پیش‌بینی‌شده برای سال ۱۴۰۵، فاز نخست آن از مسیر فرودگاه و خیابان آذربایجان تا میدان نصف‌راه در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرا و به بهره‌برداری خواهد رسید.
به گفته وی، مجموعه این پروژه‌ها، تبریز را به یکی از شهرهای پیشرو کشور در توسعه حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری تبدیل خواهد کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار