اجرای صحنه ای گروه «ساریتئل» در خاوران تبریز /
تلفیق سازها برای احیای موسیقی آشیقی و ارتباط با نسل جوان
1404/10/01 - 18:23 - کد خبر: 152591
نصر: نشست خبری کنسرت گروه موسیقی آذربایجانی «ساریتئل» با محوریت احیای موسیقی آشیقی و شیوههای نوین معرفی آن به نسل جوان برگزار شد. اعضای این گروه در این نشست، ضمن تشریح روند شکلگیری و تحولات ساختاری مجموعه، بر ضرورت معرفی درست این میراث کهن برای ارتباطگیری نسل جدید تأکید کردند.
به گزارش نصر، قربان پورولیعیار، سرپرست گروه «ساریتئل»، با اشاره به کمرنگ بودن تبلیغ و معرفی موسیقی آشیقی برای نسل جوان گفت: اگر معرفی درستی انجام شود، نسل جدید نیز میتواند با این موسیقی کهن آذربایجان ارتباط برقرار کرده و به آن علاقهمند شود.
وی با مرور روند شکلگیری گروه افزود: فعالیتهای ساریتئل از سال ۱۳۸۰ با حضور در رادیو، صداوسیما و برنامههای فرهنگی آغاز شد و بهتدریج با گسترش دامنه فعالیتها، برگزاری کنسرت در شهرهای مختلف کشور در دستور کار قرار گرفت. این مسیر باعث توسعه و تثبیت هویت گروه شد.
پورولیعیار با اشاره به استقبال مخاطبان از اجراهای گذشته اظهار کرد: در اجراهای پیشین، استقبال بسیار خوبی از سوی مردم صورت گرفت و سالنها مملو از مخاطب بود. تبریز از دیرباز دیار آشیقها بوده و امیدواریم این جریان فرهنگی در این شهر تداوم داشته باشد.
از گروه کوچک تا ارکستر بزرگ
سهند پورولیعیار، تنظیمکننده گروه، در ادامه به تحولات ساختاری «ساریتئل» پرداخت و گفت: از سال ۱۳۹۰ فعالیتهای گروه شکل گستردهتری به خود گرفت و بهتدریج تعداد اعضا افزایش یافت. با تغییر ترکیب گروه، موسیقی آشیقی با موغام تلفیق شد، سازهای ریتمیک به اجراها اضافه شدند و در نتیجه، ساختار موسیقایی گروه دچار تحولات اساسی شد.
وی افزود: پس از سال ۱۴۰۰ گروه بزرگتر شد و اکنون اعضایی از چندین شهر آذربایجان در آن حضور دارند. از سال ۱۳۹۶ نیز برگزاری کنسرتهای حرفهای آغاز شد و حضور بانوان نوازنده و گروه کر روی صحنه شکل گرفت.
پورولیعیار با تأکید بر رویکرد پژوهشمحور گروه اظهار کرد: هدف ما معرفی مکاتب مختلف موسیقی ترکی است. در این مسیر حتی اقدام به اختراع سازهای جدیدی کردهایم که ترکیبی از چند ساز هستند. همچنین دو آلبوم ارکسترال صرفاً در حوزه موسیقی ارومیه تولید شده است.
وی درباره ضرورت ابداع سازهای جدید توضیح داد: در موسیقی آذربایجانی معمولاً صداهای زیر غالب بوده، اما برای پر کردن فضاهای صوتی، به صداهای بم نیاز داشتیم. بنابراین با تلفیق و ابداع سازهای جدید، گستره صوتی موسیقی را افزایش دادیم، بدون آنکه ماهیت موسیقی آشیقی دچار خدشه شود.
موسیقی آشیقی؛ مخاطب خاص، نه رقیب پاپ
سرپرست گروه «ساریتئل» با اشاره به تفاوت ذاتی موسیقی آشیقی با سبکهای عمومی گفت: این موسیقی مخاطبان خاص خود را دارد و قابل مقایسه با سبکهایی مانند پاپ نیست. هرچند برخی اساتید درباره تلفیق نگران حفظ اصالت هستند، اما نگاه مثبت غالب است و استقبال مردم نشان میدهد این مسیر مورد پذیرش قرار گرفته است.
وی تأکید کرد: اساس کار ما همچنان بر موسیقی آشیقی و سازهای اصیل مانند قوپوز و بالابان استوار است.
سازهای نو برای بیان امروز
مسعود یگانه، نوازنده گروه، نیز با اشاره به تغییرات سازبندی گفت: پیشتر از سازهایی استفاده میشد که پاسخگوی کامل اهداف اجرایی ما نبود اما اکنون سازهایی ابداع شده که دقیقاً متناسب با نیازهای موسیقایی گروه است. دنیا به سمت مدرنیته حرکت میکند و موسیقی آشیقی نیز باید جایگاه خود را به شکلی درست و زیبا در این مسیر پیدا کند.
غلامرضا میرزازاده، از عوامل برگزارکننده کنسرت، با تمجید از جایگاه «ساریتئل» گفت: این گروه در موسیقی آشیقی حرفهای جدی برای گفتن دارد و هر حرکت تازهای که انجام میدهد، مبتنی بر علم و دانش است. ساریتئل توانسته خود را با نسل جدید تطبیق دهد و در میان گروههای فعال این حوزه بدرخشد.
در پایان، محمد عبادی، رئیس انجمن فرهنگی هنری آشیقلار آذربایجان شرقی، نیز در این نشست با اشاره به سیر تاریخی موسیقی آشیقی اظهار کرد: این موسیقی همواره در ۷ هزار سال در حال رشد و تحول بوده است. در گذشته آشیق بهصورت تکخوان با قوپوز اجرا میکرد اما بهمرور سازهای دیگر به آن افزوده شد و باعث ارتقای این هنر شد.
وی افزود: در ارومیه، هویت تکخوانی همچنان حفظ شده ولی در کنار صیانت از اصالت، باید هر روز بر غنای این موسیقی افزود. موسیقی آشیقی بازتاب هویت فرهنگی ماست و آذربایجان شرقی و غربی در این مسیر دوشادوش هم حرکت میکنند.
گفتنی است، کنسرت گروه «ساریتئل» روز هشتم دیماه در سالن خاوران تبریز با حضور ۱۷ هنرمند شامل چهار خواننده، پنج نفر گروه کر و نوازندگان و اجرای ۱۲ قطعه موسیقی تلفیقی برگزار میشود.
این اجرا شامل قطعاتی در حوزه موسیقی آشیقی، موغام و آثار آهنگسازیشده آذربایجانی است و با رویکردی تلفیقی، در پی پایداری و جلوگیری از فراموشی این میراث فرهنگی است.
انتهای پیام/