گزارش/
پرستاری که تحولآفرین شد؛ جهش اقتصادی ۱۲۰ خانوار روستایی ارومیه از مزرعه تا سفره
1404/09/03 - 16:09 - کد خبر: 150811
نصر: در روستای «لور بالاجوق» ارومیه، جایی که مسیر زندگی بسیاری از زنان با کار در مزرعه با عایدات ناچیزی گره خورده بود، امروز حکایت از شکوفایی اقتصاد خفته در دل زمین به گوش میرسد. این تحول، مدیون زنی است که لذت و شیرینی حضور در کلاس درس را با عزم یک کارآفرین تعویض کرد تا نبض اقتصادی اهالی روستا را به دست بگیرد.
به گزارش نصر، مدرس سابق رشته پرستاری در ارومیه، مسیر حرفهای خود را با عشقی عمیق به کار گروهی و اشتغالزایی چند سالی است تغییر داده و اکنون به عنوان مدیرعامل تعاونی روستایی زنان لور بالاجوق، الهامبخش ۱۲۰ خانوار روستایی شده است.
پس از سالها تلاش و فعالیت این روزها تعاونی تحت مدیریت خانم رضایی، فراتر از یک مرکز تولیدی عمل میکند؛ این مجموعه به یک موتور محرکه برای ارزشآفرینی تبدیل شده است ارزش آفرینی از مزرعه تا دل سفره های روستاییان و مردم محلی این شهرستان.
هم اکنون زنان این روستا که اغلب با تنگناهای مالی دست و پنجه نرم میکردند، با جمعآوری، بستهبندی و حتی فرآوری محصولات خانگی و کشاورزی، شاهد جهشی چشمگیر در درآمد خود هستند.
رضایی در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به توانمندیهای بالقوه زنان روستا، میگوید: «من زاده همین خاک هستم. علاقه به حل مشکلات مالی زنان روستا انگیزهام شد تا با ایجاد یک کار گروهی، زنجیره تولید را تکمیل کنیم.»
اما نقطه عطف این تحول در روستای لور، استفاده هوشمندانه وی از ابزارهای نوین بود. بهرهگیری از فضای مجازی و تولید محتواهای تبلیغاتی، دیوار بازاریابی را برای یان زنان فرو ریخت؛ به طوری که امروز در زمینه رساندن محصولات به بازار، دغدغهای ندارند.
محصولات سنتی، بازارهای نوین جهانی
در حاشیه نمایشگاه بین المللی ماشین الات و صنایع کشاورزی در ارومیه با کمی صحبت با بانوان فعال در این تعاونی متوجه این نکته میشوم که این تعاونی با پایبندی به سنت و کیفیت، قدمهای بلندی برداشته است. محصولاتی خوب و تازه برداشت شده از مزارع زیبا و پر برکت ارومیه مواد اولیه این واحد اقتصادی خرد را تشکیل داده است.
براساس گفته های مدیر این تعاونی آنها با هدف تأمین نیاز دانشجویان خارج از کشور به سبزیجات سنتی مانند سبزی قورمه، و همچنین تولید محصولاتی چون بلغور سنتی و پودر سبوس گندم از گندم خریداری شده، میوه خشک توانستند با صادرات چمدانی رکورد فروش خیرهکنندهای ثبت کنند.
رضایی میگوید:«تنها در پاییز امسال، ۳۰ تن از محصولات کشاورزی خریداری شده، ظرف مدت تنها ۴۵ روز به فروش رسید. این یک حرکت بسیار خوب و رضایتبخش است که حال اعضای تعاونی را متحول کرده است.»
به گفته این بانوی کار آفرین امسال با هزینه شخصی خودش چندین تن گندم خریداری کرده و به صورت بلغور خانگی و بسته بندی شده برای انواع مصارف غذایی فراوری و در حال فروش در بازار هستند که به علت کیفیت بالا و بازار پسندی سود خوبی برای تعاونی در برداشته است.
وی فروش رب انار، رب گوجه فرنگی و شیره انگور، انواع کشمش و میوه ها و سبزیجات به صورت خشک شده، انواع عرقیات با کیفیت و سایر محصولات متنوع را از جمله داشته های این تعاونی عنوان کرده و میگوید: لیستی کامل از کالاهای مورد نیاز خانواده ها تهیه شده و در حال عرضه است.
رضایی به تعامل این تعاونی با سایر تعاونی های روستایی در ارومیه هم اشاره میکند و میگوید: در بسیاری اوقات با توجه به ذائقه مشتریان و ایجاد تنوع در محصولات عرضه شده تبادل کالایی هم انجام میدهیم و محصولاتی که نداریم را از سایر روستاها تهیه و در ازای آن محصولات تولیدی خانوارهای روستا را به آنان ارائه می کنیم که باعث شده یک رابطه خوبی بین تعاونی ها و روستاهای اطراف ایجاد شود.
وی ادامه میدهد: هدف اصلی این گروه از زنان، حرکت مستمر بر اصل «از مزرعه تا سفره» است؛ تضمین امنیت غذایی با ارائه محصولی سالم و دستچین شده از باغات ارومیه که عطری از اعتماد به نفش زنان روستایی با آن عجین شده است.
رضایی معتقد است که هم اکنون این تعاونی ثابت کرده که با ایمان به کار گروهی و استفاده از دانش نوین، میتوان جهشهای اقتصادی بزرگ را در دل روستاها رقم زد و امیدی پایدار را در دل خانوادهها کاشت. همچنین تبدیل به الگویی برای فعالیت اقتصادی خرد در قلب یک روستای دور افتاده شد.
راه اندازی تعاونی و استقلال مالی زنان سرپرست خانوار روستایی
با معرفی این بانوی کارآفرین سراغ یکی از اعضای تعاونی رفتم که ساکن همین روستا بوده و علاوه بر سرپرستی خانوار، دارای دو فرزند معلول است و هم اکنون در سایه تعاونی زنان روستای لور بالاجوق توانسته کسب و کاری برای خودش به پا کند و استقلال مالی داشته باشد.
این بانوی روستایی میگوید: در گذشته به علت مشکلات مالی و تامین نیازهای روز مره فرزندانش مجبور به کارگری در مزارع دیگران بود، همیشه با دلهره و نگرانی از خانه خارج میشد و تا بازگشت دوباره به منزل هوش و حواسش پیش فرزندان معلولش بود که آسیبی به انها وارد نشود.
وی با بیان اینکه هم اکنون در آرامش مشغول نگهداری فرزندان و در عین حال کار بسته بندی حبوبات، سبزیجات، پخت و تولید انواع محصولات خانگی از رب انار گرفته تا رب گوجه فرنگی و ترشیجات است، افزود: درآمد حاصل از شغلی که در سایه تعاون کسب کرده ام بسیار بیشتر از کار در مزارع دیگران است.
حفظ فرهنگ بومی و برندسازی محلی با قدرتنمایی تعاونیها در عرضه محصولات سنتی
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجانغربی در این باره گفت: عرضه مستقیم محصولات سنتی روستایی توسط تعاونیها، علاوه بر حفظ فرهنگ بومی، ارزش برندسازی محلی را به نمایش میگذارد.
محمد دهقان در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، افزود: نمایشگاهها نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان دارند و میتوانند به تحقق اهداف سازمانی و ایجاد یا گسترش بازارچههای محلی کمک چشمگیری کنند.
وی اظهار کرد: غرفههای تعاونیهای روستایی حاضر در نمایشگاه صنایع کشاورزی در ارومیه نسبت به سالهای گذشته رشد مطلوبی را تجربه کردهاند که این موضوع تقویت کننده طرح هایی چون روستا بازار است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجانغربی با اشاره به نقش پررنگ زنان در تقویت اقتصاد محلی اظهار کرد: حمایت از اتحادیه تعاونیهای تولید روستایی و بهویژه تعاونی زنان روستایی ادامه دارد و لازم است تا ظرفیتهای محلی بهطور کامل فعال شوند.
وی ضرورت تداوم حمایت دولت از ساختارهای تولیدی در روستاها را یادآور شد و افزود: استانداری حمایت از اتحادیه تعاونیهای تولید روستایی را در اولویت قرار داده تا مسیر توسعه و اشتغالزایی در روستاها تسهیل شود.
تحقق شعار از مزرعه تا سفره با تعاونی ها شتاب میگیرد
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: حمایت از تعاونیهای روستایی، به ویژه تعاونی زنان که نقش کلیدی در پویایی اقتصاد روستا دارند، از اولویتهای اصلی سازمان جهاد کشاورزی است.
محمدرضا اصغری افزود: این فعالیتها نه تنها به تحقق اهداف سازمانی در زمینه توسعه کشاورزی کمک میکند، بلکه گامی اساسی در راستای تحقق شعارهای مهمی چون از مزرعه تا سفره و توسعه طرحهای روستا بازار محسوب میشود.
وی ادامه داد: ما معتقدیم با اجرای کشاورزی قراردادی و نیز تقویت حلقههای تولید و توزیع، میتوانیم شاهد رونق اقتصادی پایدار در مناطق روستایی و افزایش رفاه کشاورزان باشیم.
مدیر تعاون روستایی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ۳۳ درصد از اراضی کشاورزی استان تحت مدیریت ۵۴ تعاونی تولید قرار دارند گفت: ۱۲۹ تعاونی روستایی و ۷۹ تعاونی کشاورزی در استان فعال هستند.
سجاد حسامی با اشاره به فعالیت ۷۹ تشکل کشاورزی در حوزههایی مانند مرغداری، زنبورداری و سایر زمینهها، از فعالیت هشت تعاونی زنان در استان نیز یاد کرد و گفت این تعاونیها ظرفیت بالایی برای آموزش اعضا دارند.
به گفته وی، بیش از ۳۳۲ هزار نفر عضو ۱۲۹ تعاونی روستایی، ۷۱۶ نفر عضو هشت تعاونی زنان و ۵۹ هزار نفر عضو ۵۴ تعاونی تولید هستند.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی استانی کشاورزی با ۲۳۵ هزار بهره بردار و ۸۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که ۳۳ درصد این اراضی تحت مدیریت تعاونی ها هستند.
زنان نقش مهمی در کشاورزی استان دارند ولی نقش و در آمد آنان همواره پنهان بوده و نادیده گرفته شده است.ظهور تعاونی های روستایی باعث شده تا حدی نقش زنان در فراوری انواع محصولات از مرحله داشت تا برداشت و مصرف عیان شود.
موفقیت این تعاونی زنان نشان میدهد که با اتکا به ظرفیتهای بومی، پایبندی به سنتها و بهرهگیری از دانش روز، میتوان حلقههای تولید و توزیع را تکمیل کرده و شعار “از مزرعه تا سفره” را محقق ساخت.
حمایت مسئولان استانی از جمله معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از اینگونه تعاونیها، نقش بسزایی در تقویت اقتصاد محلی، حفظ فرهنگ بومی و برندسازی محصولات سنتی ایفا میکند.
این تجربه موفق، گواه آن است که با تداوم حمایتها و آموزشهای لازم، میتوان پتانسیلهای پنهان روستاها را فعال کرده و با چالشهایی نظیر کمبود منابع آبی و تغییرات اقلیمی مقابله نمود و در نهایت، امید و رفاه پایدار را برای خانوادههای روستایی به ارمغان آورد.
انتهای پیام/