معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد:
آموزش مهارت های «خوشبختی» در کلاس های درس
1404/08/26 - 11:59 - کد خبر: 150350
نصر: معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دانشآموز تنها مخاطب نیست بلکه باید میداندار، برنامهریز، مدیر و مجری بسیاری از فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی مدرسه باشد گفت: معتقدیم چرخش راهبردی باید از «دانشآموز مخاطب» به «دانشآموز کنشگر» باشد و این باید اتفاق بیفتد.
به گزارش نصر، صادق حسین زاده ملکی در نشستی با محوریت هفته کتاب و کتابخوانی اشارهای به مسئله قهرمانان ملی در کشور داشت و افزود: یکی از چالشهای فرهنگی ما در ایران این است که شاید جزو معدود کشورهایی باشیم که این همه قهرمان داریم، زنان و مردانی که در موضوعات مختلف درخشیدند اما تعداد بالا و قصههای پرماجرای آنان موجب شده که اصحاب فرهنگ و هنر نتوانند حق این قهرمانیها را ادا کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به رویکرد دولت در حوزه تعلیم و تربیت گفت: یکی از اصلیترین اولویتهای دولت این است که امر تعلیم و تربیت به اولویت نخست کشور تبدیل شود. این مسئله هم دغدغه رئیسجمهور و هم برآمده از نگاه عمیق و صادقانه ایشان به آموزش و پرورش و آینده فرزندان ایران است. دو محور اصلی وجود دارد، توسعه عدالت و ارتقای کیفیت برنامههای آموزشی. اینها نماد تحول واقعی و اساسی هستند که باید در مدرسه رقم بخورد.
ملکی با اشاره به زمانبندی برنامههای تحولی ادامه داد: طرح تحول پرورشی در چند بعد اساسی متمرکز است؛ میانمدت و بلندمدت طراحی شده اما حتی کارهای روزمره ما نیز بهمرور جهتگیری تحولی پیدا کردهاند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نقش مهارتهای زندگی در تربیت دانشآموز گفت: فعالیتهای پررونق و پرورشی کم نیست و اتفاقاً بسیار مؤثر و جذاب هم بودهاند اما محدود و معطوف به بخش کوچکی از دانشآموزان بوده است.
وی با بیان اینکه بسیاری از مهارتهای خوشبختی در کلاس درس آموزش داده میشود افزود: در فضای خانواده و بیرون از مدرسه هم آگاهیبخشی وجود دارد، اما مشکل اساسی این است که فرصت «تمرین» مهارتها کمتر فراهم شده است.
ملکی محور دیگر تحول را محتوا و فناوریهای فرهنگی دانست و گفت: عالم فناوری تمام معادلات روز را تغییر داده و ما نمیتوانیم چشممان را بر این تغییرات ببندیم. فناوری فرصت تبدیل زیستبوم پرورشی است. ایران مملو از ظرفیتهایی برای تمرین مهارتهای خوشبختی، آموزش فرهنگی، هنری، قرآنی، اهلبیتی و نماز است، اما بسیاری از این فعالیتها به بیرون از مدرسه منتقل شده و این یکی از اشکالات اساسی است. باید آنها را به مدرسه بازگردانیم.
وی با اشاره مجدد به رویکرد جدید وزارتخانه اظهار کرد: بارها گفتهام دانشآموز تنها مخاطب نیست بلکه باید میداندار، برنامهریز، مدیر و مجری بسیاری از فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی مدرسه باشد. ما معتقدیم چرخش راهبردی باید از «دانشآموز مخاطب» به «دانشآموز کنشگر» باشد و این باید اتفاق بیفتد.
ملکی با بیان اینکه وقتی من و شما در سن دانشآموزی بودیم، فرصتهای کنشگری بسیار بیشتری نسبت به دانشآموز امروز داشتیم افزود: میدان را از مدرسه بیرون بردهایم و دانشآموز ناچار است در فضاهای بیرونی، که بسیاری از آنها متعلق به آموزش و پرورش نیست و حتی ناامن است، نقشآفرینی کند و به همین دلیل گرفتار برخی آسیبها میشود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: مجموعه اقدامات تحولی وزارتخانه ادامهدار است و بخش مهمی از آنها با مشارکت خود دانشآموزان پیش خواهد رفت.
انتهای پیام/