مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی:

پایگاه‌ های سوادآموزی می‌توانند کانون‌های توانمندسازی مهارتی باشند 

1404/08/20 - 12:09 - کد خبر: 149886
اسفندیار صادقی

نصر: مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با تأکید بر نقش تحول‌آفرین پایگاه‌های سوادآموزی گفت: این پایگاه‌ها باید از چارچوب آموزش خواندن و نوشتن فراتر رفته و به کانون‌های توانمندسازی فردی، اجتماعی و مهارتی تبدیل شوند تا سواد در زندگی واقعی مردم جاری شود. 

به گزارش نصر، اسفندیار صادقی روز سه شنبه در نشست آموزشی «مدرسه‌محوری؛ الگوی نوین در سوادآموزی» ضمن قدردانی از تلاش‌های مدیران و آموزش‌دهندگان نهضت گفت: سلام و درود خدا بر شما که با اخلاص، صبر و عشق، رسالت بزرگ و الهی تعلیم و تربیت را بر دوش گرفته‌اید؛ رسالتی که پیامبر اکرم(ص) با فرمان «اقرأ» آغاز کرد و امام راحل عظیم‌الشأن با تشکیل نهضت مبارک سوادآموزی، آن را در مسیر انقلاب اسلامی زنده ساخت. 
وی افزود: آذربایجان شرقی با پیشینه‌ای درخشان در علم و فرهنگ، همواره در مسیر توسعه و بالندگی پیشگام بوده است و تلاش‌های ارزشمند فرهنگیان و آموزش دهندگان موجب شده نرخ بی‌سوادی در استان به شکل قابل توجهی کاهش یابد و امروز این استان در زمره‌ی مناطق پیشرو کشور قرار گیرد که  این موفقیت حاصل مجاهدت‌های شبانه‌روزی معلمان، آموزش‌دهندگان و مدیران نهضت است.  
صادقی با تأکید بر اینکه سواد تنها خواندن و نوشتن نیست، اظهار کرد: سواد یعنی توانایی درک، تفکر، انتخاب آگاهانه و تصمیم‌گیری درست در زندگی و مأموریت امروز ما حرکت از سواد پایه به سمت سواد مهارتی، سواد رسانه‌ای و سواد زندگی است و در این مسیر، پایگاه‌های سوادآموزی باید نقشی فراتر از آموزش اولیه ایفا کنند.  
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: مأموریت سوادآموزی تنها آموزش خواندن و نوشتن نیست، بلکه باید بستری برای یادگیری مادام‌العمر و ارتقای مهارت‌های زندگی باشد و پایگاه‌های سوادآموزی می‌توانند به مراکزی برای آموزش مهارت‌های زندگی، آشنایی با فناوری و ترویج فرهنگ مطالعه تبدیل شوند.  
وی ادامه داد: سه اصل مهم باید در مدیریت پایگاه‌های سوادآموزی مورد توجه قرار گیرد که نخست شناسایی دقیق جامعه هدف از طریق تعامل با دستگاه‌های اجرایی و نهادهای محلی، دوم کیفیت‌بخشی به آموزش از طریق انتخاب آموزش‌دهندگان توانمند و استفاده از روش‌های نوین، و سوم تقویت انگیزه و کرامت آموزش‌دهندگان و سوادآموزان به‌عنوان سرمایه‌های انسانی این حرکت فرهنگی است. 
صادقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند کاهشی بی‌سوادی در استان گفت: نهضت سوادآموزی در واقع انقلابی علمی در دل انقلاب اسلامی بود که از برکات امام خمینی(ره) است و در ابتدای انقلاب میزان باسوادی در استان کمتر از ۳۶ درصد بود، اما امروز به برکت تلاش‌های معلمان و آموزش‌دهندگان، تقریباً با پدیده بی‌سوادی وداع کرده‌ایم. 
وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای تحقق عدالت آموزشی اظهار کرد: در استان ۴۴ مدرسه با تعداد یک دانش‌آموز فعال است که برای هر دانش‌آموز یک معلم در نظر گرفته شده تا هیچ‌کس از چرخه آموزش باز نماند و همچنین ۵۴۰ مدرسه با کمتر از پنج دانش‌آموز در حال فعالیت است که این اقدام در راستای انسداد مبادی بی‌سوادی و پوشش کامل تحصیلی اجرا می‌شود. 
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در پایان با تقدیر از تلاش‌های آموزش‌دهندگان نهضت گفت: موفقیت در این مسیر زمانی تحقق می‌یابد که خدمت به مردم را عبادت بدانیم و با نیت الهی برای روشن نگه داشتن چراغ دانایی در همه خانه‌ها تلاش کنیم و امیدواریم با همت فرهنگیان و پشتیبانی مردم، شاهد جامعه‌ای باشیم که در آن بی‌سوادی جایی ندارد و دانایی، معیار عزت و اقتدار ملی است.
انتهای پیام/

پژوهشیار