خبر/

سومین دوره از نشست‌های منطقه ای باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی برگزار شد

1398/11/30 - 15:58 - کد خبر: 14879
محیط زیست

نصر: سومین دوره از نشست‌های منطقه ای باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی با حضور سرپرست معاونت محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی و دبیر انجمن کانون محیط زیست دانشگاه‌ها در سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی برگزار شد.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، سرپرست معاونت محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در این نشست، با بیان این‌که قشر جوان و تحصیل کرده‌ی دانشگاهی می‌توانند در زمینه‌ی دغدغه‌های زیستی محیطی مشارکت خوبی داشته باشند،  اظهار کرد: در حال حاضر مسائل زیست محیطی به دغدغه‌ی جوانان دانشجو تبدیل شده و این امر برای ما بسیار ارزشمند و مقدس است، محیط زیست از لحاظ مدیریتی به دو بخش طبیعی و انسانی تقسیم می‌شود، هر کدام از آن‌ها شرایط خاصی برای حفظ محیط زیست دارند.
میرمحسن حسین قمی با بیان این‌که تغییرات اقلیمی دغدغه‌ی جهان در محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی است، افزود: تغییرات اقلیمی شرایطی را به گونه‌های گیاهی و جانوری تحمیل می‌کند که در آن گونه‌های گیاهی و جانوری یا باید خود را با آن تطبیق داده و یا این‌که از بین بروند.
وی افزود: هر تغییری که انسان به طبیعت اعمال کند و موازنه‌ی آن را برهم زند، طبیعت فرآیند برگشتی را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که تعادل جدیدی ایجاد شود، البته تحقق این موضوع زمان بر است.
وی با بیان این‌که گازهای گلخانه‌ای عامل ایجاد تغییرات اقلیمی هستند،گفت: قطعا اگر الزامات محیط زیست پشتوانه‌ی فرهنگی و مردمی نداشته باشد، به نتیجه‌ای نخواهیم رسید، زمانی که سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ محیط زیست محدودیت خود را اعمال می‌کند باید پشتواته‌ی مردمی هم برای آن وجود داشته باشد.
سرپرست معاونت محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد: اکنون در مورد نحوه‌ی مدیریت پسماندهای اعم از پزشکی و شیمیایی حساسیت زیادی در مراکز مدیریت پسماند ایجاد شده و عموم مردم نیز نسبت به این موضوع حساس شدند، تولید کنندگان پسماند هم نسبت به دفع صحیح آن الزام ذاتی دارند.
وی افزود: در حوزه‌ی تغییرات اقلیمی نیز دانشجویان می‌توانند با فرهنگ سازی در سیستم دانشگاهی موثر واقع شوند و براساس آن اخبار و پروژه های تحقیقاتی انجام شود.
قمی با اشاره به تغییرات اقلیمی در تنوع زیستی، گفت: بزرگ‌ترین چالش تنوع زیستی در حوزه‌ی محیط زیست تغییرات اقلیمی است، زمانی که گونه‌ای می‌خواهد زیستگاه خود را جابه جا کند، تلف می‌شود.
وی با اشاره به بیماری‌های حیات وحش، افزود: در این بحث مقوله‌ی بهداشت با تنوع زیستی ارتباط پیدا می‌کند که می‌تواند مسائل علمی، فرهنگی و تحقیقاتی به همراه داشته باشد، از زمانی که سگ‌ها را در سطح شهر نمی‌کشیم و زنده گیری انجام می‌دهیم باید آمار و نتایج این دو موضوع را با یگدیگر مقایسه کنیم، یا در بحث آنفلوانزا که با انواع صنف‌های پرنده فروشی ارتباط دارد، باید بدانیم نقش دستگاه‌‍‌های مختلف و مردم در ارتباط با این موضوع چیست؟.
سرپرست معاونت محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به نیاز آبی زیست محیطی رودخانه‌ها و تلاب‌ها، گفت: رودخانه‌ها و موجودیت تالاب‌ها در گذشته امری بدیهی بود ولی اکنون می‌توان سوالاتی از جمله این‌که تالاب‌ها تا آخر باقی خواهند ماند یا نقش رودخانه در سلامت محیط، ارتباط آب های زیر زمینی با سطحی، نقش مردم و اثرات اقلیمی را مطرح کرد.
وی ادامه داد: محیط زیست جهت حفظ تالاب‌ها پیگیر نیاز آبی آن‌ها است، ما در هر جوامع محلی که این موضوع را مطرح کردیم، موضوع را به انحراف کشاندند.
سرپرست معاونت محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در بخش دیگر سخنان خود با بیان این‌که آلودگی هوا با منشاهای مختلف و از نظر جغرافیایی به صورت فرا منطقه‌ای رخ می‌دهد، گفت: ذرات گرد و غبار در برخی مواقع از سایر کشورها وارد کشور می‌شود که شاید در مرزهای جغرافیایی نیز نتوانیم برای مقابله با آن کاری انجام دهیم.
وی افزود: در حال حاضر هر کشوری اجازه ندارد به هر شکلی که دوست دارد از شرایط محیطی سرزمین خود استفاده کند، طی چند سال اخیر که محیط کشور عراق و سوریه و عربستان دگرگون شده بود، گرد و غبار فرا منطقه ای محیط کشور را تحت تاثیر قرار می داد.
قمی با بیان این‌که در حال حاضر آلودگی‌های هوا منشا ترافیکی دارد و آن بیشتر ناشی از ذرات سوخت است، افزود: الگوی مصرف سوخت و میزان مصرف سوخت در موضوع آلودگی هوا نقش بسیاری دارد، مطالبه‌ی عمومی در این موضوع به معنای تصمیم سازی است.
وی پسماند را موضوعی پیچیده و چالش بزرگ قرن دانست و گفت: در حال حاضر اقیانوس‌ها، دریاها، زیستگاه‌ها و محیط شهری متاثر از پسماند هستند، متاسفانه مصرف گرایی در جهان بسیار زیاد شده است در حالی که مصرف گرایی چیز زیبنده‌ای نیست ولی ما ناخاسته به سمت مصرف گرایی سوق می‌یابیم.
وی ادامه داد: برای دفع پسماند شهری همواره در یک محیطی یک زباله‌گاه بزرگ ایجاد می شود که آن نیز بعد از گذشت ۱۰ سال انباشته از زباله می‌شود، معتقدم اگر فرهنگ بازیافت در جامعه نهادینه شود قطعا شاهد این حجم از زباله در شهر نخواهیم بود.
سرپرست معاونت محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی افزود: زمانی که ما در بحران اقتصادی قرار می گیریم به جای اینکه فناوری را بفروشیم منابع پایه را به فروش می‌رسانیم و این عامل باعث آسیب و فشار به محیط زیست می‌شود، فرهنگ استفاده از منابع باید به چالش کشیده شود و آن چالش نیز بعدها به یک فرهنگ درست تبدیل شود.
وی استفاده‌ی و بهره برداری مفرط از مراتع را از چالش‌های دیگر محیط زیست عنوان کرد و گفت: چالش بزرگ کشور ما استفاده‌ی بیش از حد از مراتع است که براساس آن صدمات زیادی به جنگل‌ها نیز وارد می شود، بهره برداری نادرست از منابع طبیعی زیبنده‌ی کشور ما نیست؛ بعد از گذشت چند سال دیگر این منابع وجود نخواهند داشت.
خسرو کنعانی، مدرس دانشگاه و فعال فرهنگی اجتماعی نیز در این نشست با اشاره به هدف برگزاری این نشست، گفت: نقش دانشگاه‌های کشورهای توسعه یافته در جریان سازی مسائل اجتماعی قابل انکار نیست و دانشگاه نقش اساسی در شکل گیری جریان‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و غیره دارد، در همین راستا جهاد دانشگاهی با تعریف بخش‌های مختلف در نظر دارد بدنه‌ی دانشگاهی را با بخش اجرایی ارتباط دهد.
وی ادامه داد: یک دهه‌ی قبل دغدغه‌ای برای محیط زیست در جامعه وجود نداشت ولی اکنون دغدغه‌های محیط زیست مردمی شده است و این امر با جریان سازی توسط دانشگاه پر رنگ‎‌تر خواهد شد.
براساس این گزارش؛ در این نشست دبیر انجمن کانون محیط زیست دانشگاه‌های تبریز، هنر اسلامی، پیام نور و علوم پزشکی تبریز دغدغه‌های زیست محیطی خود در دانشگاه‌ها از جمله، آسیب‌های ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی،کیسه‌های نایلونی، بازیافت کردن فلزهای بازمانده، ضرورت جداسازی زباله‌های تر و خشک در دانشگاه‌ها، پسماندهای شیمیایی و بیمارستانی، ضرورت بی خطر سازی زباله‌های عفونی شهر تبریز و غیره را مطرح کردند.
نشست های منطقه ای باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی به صورت استانی از سوی شعب سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی به صورت وبینار برگزار می شود.
در این نشست ها دانشجویان در فضایی دانشجویی و با حضور مسئولان ذیربط به بیان مسائل و مشکلات  پیش روی منطقه خود پرداخته و الگوهای فعالیتی را در یک سال آینده برای منطقه خود ترسیم می کنند. همچنین در این نشست ها اعضای شورای مرکزی منطقه 4، شامل استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان نیز انتخاب شدند.
انتهای پیام/

پژوهشیار