بازرس انجمن داروسازی ایران: 

بیمه چراغ‌خاموش عقب می‌کشد و مردم گمان می‌کنند داروخانه‌ها گران‌فروش‌اند!

1404/08/05 - 14:00 - کد خبر: 148789
احسان رادین مهر

نصر: دبیر انجمن داروسازی آذربایجان شرقی و بازرس انجمن داروسازی ایران گفت: افزایش نرخ ارز، سیاست‌های ارزی نامنظم، چاپ قیمت ثابت روی بسته‌های دارویی، ناهماهنگی بین تعهدات بیمه و داروخانه‌ها و تفاوت قیمت برندها، همگی به تدریج ذهن مردم را نسبت به داروخانه‌ها بدبین کرده‌ است. 

به گزارش نصر، «احسان رادین مهر» از پشت‌پرده گرانی تدریجی دارو و ریشه‌های بی‌اعتمادی مردم سخن گفت و  تأکید کرد: متاسفانه در ۳ دهه اخیر، مسائل ارزی و سیاست‌های مربوط به همسان‌سازی قیمت دارو با تورم جامعه، نیاز به اصلاح قیمت را بالا برده است. این اصلاحات در عمل به افزایش تدریجی و پی‌درپی قیمت دارو منجر شده و همین روند باعث شده مردم احساس کنند داروخانه‌ها در حال گران‌فروشی هستند و به این حوزه بی اعتماد شوند. در حالی که عامل اصلی، تغییرات نرخ ارز و سیاست‌های کلان اقتصادی است.
وی در تحلیل این بی اعتمادی، یکی از اصلی‌ترین دلایل را چاپ قیمت ثابت روی بسته‌های دارویی خواند و افزود: در کشوری که نرخ ارز و تورم دائم در حال تغییر است، درج قیمت پنج‌ساله روی قوطی دارو از جانب شرکت ها اشتباه است. وقتی شرکت‌های دارویی، قیمت را روی جعبه چاپ می‌کنند ولی داروخانه‌ها مجبورند با افزایش نرخ ارز، قیمت را دستی تصحیح کنند، مردم تصور می‌کنند داروخانه‌ها گران‌فروش‌اند در حالی که این تغییر قیمت ناشی از تورم و هزینه واردات مواد اولیه است.
رادین‌مهر با اشاره به سامانه سازمان غذا و دارو که قیمت روز داروها را به‌صورت آنلاین منتشر می‌کند، گفت: سیاست سازمان غذا و دارو برای ثبت قیمت‌ها و مقابله با گران فروشی، سایت (IRC.fda.gov.ir) بود که قدم مثبتی است و می‌تواند این تصور غلط را از بین ببرد، هرچند هنوز حدود ۱۰ درصد داروها در این سامانه به‌روزرسانی نمی‌شوند. 
وی افزود: این دارو ها شامل مکمل ها، دارو های گیاهی و آرایشی بهداشتی است که در چنین مواردی، ملاک اصلی تشخیص قیمت واقعی دارو، آخرین فاکتور خرید داروخانه است. مردم می‌توانند در صورت تردید، فاکتور فروش دارو را ملاک مقایسه و استعلام قرار دهند تا اطمینان پیدا کنند که داروخانه قیمت را به‌درستی اعمال کرده باشد.

تفاوت قیمت برندها؛ از ویتامین تا داروی تخصصی
رئیس انجمن داروسازان دومین عامل بی‌اعتمادی مردم را وجود تفاوت قیمت در برندهای مختلف دارویی خواند و اذعان داشت: وقتی بیمار داروی مشابهی را با قیمت متفاوت در دو داروخانه می‌بیند، طبیعی است که شک کند. اما باید بداند این تفاوت‌ها ناشی از تفاوت برند، شرکت تولیدکننده و سیاست کمیسیون قیمت‌گذاری دارو و تجهیزات است، نه عملکرد داروخانه‌ها.
وی افزود: البته در حوزه مکمل‌ها آزادی عمل شرکت‌ها بیشتر است اما حتی آن‌جا هم هرگونه افزایش قیمت باید با مستندات دقیق مانند افزایش نرخ ارز یا مواد اولیه به تأیید برسد.

 ناهماهنگی بین داروخانه‌ها و تأخیر در به‌روزرسانی قیمت‌ها
رادین‌مهر، سومین مشکل را عدم هماهنگی در به‌روزرسانی قیمت داروها بین داروخانه‌ها بر شمرد و تصریح کرد: ممکن است سایت سازمان غذا و دارو، قیمت جدید را اعلام کند ولی یک داروخانه هنوز قیمت قبلی را اعمال کند. در این صورت، بیمار وقتی قیمت متفاوتی را در دو داروخانه مجاور هم می‌بیند، اولین تصورش گران‌فروشی است. در حالی که مسئله فقط به‌روزرسانی و تأخیر در پیاده سازی اطلاعات است.


کاهش تعهدات بیمه‌ها؛ افزایش ناگهانی سهم بیمار
 رادین‌مهر، مهم‌ترین عامل بی‌اعتمادی مردم را عدم شفافیت در سیاست‌های بیمه‌ای دانست و افزود: وقتی بیمه‌ تامین اجتماعی به صورت چراغ خاموش و ناگهانی، تعهدات خود را برای یک دارو مثل داروی انسولین کم می کند، سهم پرداختی بیمار به این واسطه زیاد می‌شود. بیمار فکر می‌کند دارو گران شده یا داروخانه گران‌فروش است، در حالی که بیمه بخشی از هزینه را حذف کرده است.
وی با تأکید بر اینکه بیماران باید از داروخانه‌ها در مورد سهم بیمه و تغییرات آن سؤال کنند، ادامه داد: گاهی تعهدات بیمه شناور است و بدون اطلاع عمومی تغییر می‌کند. این عدم شفافیت ضربه اصلی را به اعتماد عمومی می‌زند.
احسان رادین‌مهر به یکی از نقاط روشن این حوزه نیز اشاره کرد که می‌تواند «مرهمی بر زخم بی‌اعتمادی و نگرانی بیماران خاص» باشد. وی گفت: یکی از اقدامات مثبت و مؤثر در سال‌های اخیر، ایجاد صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج است که با همکاری دولت و سازمان تأمین اجتماعی راه‌اندازی شده. این صندوق برای بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن و پرهزینه مانند دیابت، سرطان و بیماری‌های شیمی‌درمانی طراحی شده تا بخشی از هزینه‌های دارویی آن‌ها را پوشش دهد.
وی افزود: این حمایت‌ها سبب شده تا بیماران دارای درمان‌های دائمی بتوانند با هزینه‌ای کمتر داروهای مورد نیاز خود را تأمین کنند.
با این حال، این حمایت‌ها باید پایدار و منظم باشد تا اعتماد بیماران جلب شود. گرچه دولت در مسیر درستی قدم گذاشته، اما تأخیر در پرداخت‌ها و کاهش سهم ارزی در برخی مقاطع، همچنان داروخانه‌ها را تحت فشار می‌گذارد. 
وی از بدهی شش ماهه سازمان تامین اجتماعی خبر داد و گفت: داروخانه‌ها ماه‌هاست که دارو به شرکت های بیمه فروخته‌اند اما هنوز با وجود تورم و ... وجهی دریافت نکرده‌اند. ما داروسازان از مردم هستیم و هرگز اجازه نمی‌دهیم این مشکلات به بیماران منتقل شود اما استمرار چنین شرایطی می‌تواند نظام دارویی کشور را فرسوده کند.

شفافیت و آموزش، کلید بازسازی اعتماد عمومی
رئیس انجمن داروسازان آذربایجان شرقی در پایان گفت: افزایش قیمت دارو واقعیتی انکارناپذیر است اما باید شفاف گفته شود چرا و چقدر افزایش یافته. امیدواریم با همکاری بیمه‌ها، دولت و رسانه‌ها، فضای بی‌اعتمادی در حوزه دارو کاهش یابد. 
انتهای پیام/ 

پژوهشیار