خبر/
انتقاد وزیر آموزش و پرورش از عدم توجه به معلم در دوره ابتدایی و سهم ناچیز وزارتخانه از تولید ناخالص ملی
1404/07/19 - 14:25 - کد خبر: 147514
نصر: وزیر آموزش و پرورش توجه به حوزه ابتدایی و پیش دبستانی را مورد تاکید قرار داد و گفت: با نبود برنامه در پیش دبستانی، عدم توجه به معلم در دوره ابتدایی و حق مدیریت و سهم پایین بودجه آموزش و پرورش از تولید ناخالص کشور که برابر با ۲.۹ درصد و پایینتر از میانگین جهانی است، معلوم است که حال آموزش و پرورش اینگونه میشود.
به گزارش نصر، علیرضا کاظمی، روز شنبه، ۱۹ مهر در نشست مشترک اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با وزیر آموزش و پرورش، اعضای شورای معاونان اداره کل و مدیران روسای نواحی و مناطق آذربایجان شرقی گفت: بیشترین وقت کمیسیون آموزش مجلس، صرف تعلیم و تربیت شده و این خود یک فرصت است و به این دلیل از اعضای این کمیسیون قدردانی میکنم.
وی همچنین با قدردانی از حضور و دفاع جانانه آقای منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس از آموزش و پرورش و تصویب و اجرای طرحهایی همچون رتبهبندی معلمان گفت: آنچه امروز در نظام تعلیم و تربیت رقم خورده و حل شدن بخش زیادی از مسائل تعلیم و تربیت، تغییر ۶۷ درصدی بودجه آموزش و پرورش و رقم خوردن مهر بدون دغدغه، همگی نتیجه کار تیمی و گروهی است. طرح تقویت آموزش و پرورش، کار کمیسیون بوده و به زعم بنده اساسیترین کاری است که می توان در آموزش و پرورش انجام داد.
وی ادامه داد: هیچ تعبیری جای تعبیر مقام معظم رهبری را در خصوص آذربایجان نمیگیرد که فرمودند «آذربایجان، سر ایران است» و این تعبیر، نشانگر اثرگذاری این استان و برخاستن شخصیتهای علمی فرزانه است که تاثیر عمیقی در شکلگیری تمدن جمهوری اسلامی و آینده ایران داشتند. حضور انقلابی و نگاه انقلابی مردم این سرزمین جزو بزرگترین افتخارات مردم آذربایجان است و شعار «آذربایجان اویاخدی، انقلابا دایاخدی» نشانگر عمق وفاداری و حمایت، همراهی و پشتیبانی مردم از نظام در مهد علمآموزی و پرورش انسانهای اندیشمند است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: مهمتر از تعلق رئیس جمهور به استان آذربایجانشرقی، نوع نگاه دکتر پزشکیان به ایجاد تحول در این کشور است، طی ۴۶ سال گذشته اولین باری است که نگاه عمیق، پایدار و متحول به آموزش و پرورش رقم خورده است.
وی با استماع مسائل مطرح شده در این نشست توسط نمایندگان مدیران و روسای آموزش و پرورش و اعضای کمیسیون و با تبیین برخی مشکلات در مجموعه آموزش و پرورش، اظهار کرد: آموزش و پرورش را باید با نگاه بلند مدت، پایدار و عمیق اداره کرد و این اساسیترین نوع نگاه به شمار میآید؛ اما متاسفانه همیشه نگاه به این مسائل، کوتاه مدت بوده است.
وی، داشتن نگاه یکپارچه و جامع به برنامه درسی را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به تشکیل کارگروه هفتگی برای تحول در برنامه درسی، اظهار کرد: توانستیم پایه اول ابتدائی را هم طراحی کنیم و پیش بینیها بر این است که مدت هفت سال طول میکشد تا اساسیترین تحول در برنامه درسی و ساختار نظام آموزشی ایجاد شود.
وی، طرح ارتقا را طلاییترین فرصت آموزش و پرورش برای اصلاح ساختار موجود دانست و از کمیسیون آموزش مجلس خواست تا بررسی بیشتری در این مورد با بهرهمندی از تیمهای کارشناسی و صاحب نظر انجام دهد و گفت: این مهمترین کاری است که می تواند در آموزش و پرورش، تحول ایجاد کرده و بخشی از خلاها را پر کند. ایجاد تحول و یا مسائلی مانند فوقالعاده موضوعی نیست که یک روزه رقم بخورد و نیاز به برنامه و منبع، قانون و زیرساخت قانونی دارد که مد نظر کمیسیون است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تبیین اقدامات انجام شده در راستای پرداخت مطالبات فرهنگیان، بیان کرد: من به یاد ندارم پاداش معلمان قبل از شهریور ماه پرداخت شود، اما امسال در سختترین شرایط کشور مانند شرایط جنگی و ...، حقالزحمهها به موقع پرداخت شد. شرایط مالی آموزش و پرورش تقریبا مناسب است و حق الزحمه امتحانات را با بودجه مناسب و سرانه مدارس پرداخت کردیم.
کاظمی در ادامه نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی را مورد تاکید قرار داد و گفت: ۷۷۰۰ پروژه توسط سامانه ساتع کاملا و شهر به شهر قابل رصد و بررسی بوده و خوشبختانه ۲۴۰۰ پروژه، فردا به طور همزمان با حضور رئیس جمهوری افتتاح خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به فعالیتهای انجام شده در راستای بهبود کیفیت آموزشی، گفت: تمام معلمان را با سه مدل و یک رویکرد مشترک شامل اجتماعات و جشنوارهها دنبال میکنیم و کنترل آسیبهای اجتماعی در صدر اولویتهای ما بوده و خوشبختانه موج ایجاد شده اثر خود را گذاشته است.
وی توسعه متوازن و مهارتآموزی و تحقق ۵۰ درصدی آن را از دیگر برنامههای اولویتدار تا پایان برنامه هفتم توسعه دانست و افزود: گام بلندی در این راستا برداشته میشود و ۸۵۶ هنرستان جوار را هدفگذاری کردهایم که تا بحال ۱۵۵ هنرستان جوار در طول سال جاری به ظرفیت هنرستانها اضافه شده و بزرگترین کاری که انجام دادهایم با سازمان فنی و حرفهای است. امسال برونسپاریهای هنرستانها از تابستان و با استفاده از تمام ظرفیتها از ۲۶ هزار به ۱۰۰ هزار مورد افزایش یافته است.
وی در ادامه با اشاره به لزوم وجود دو شاخه نظری و مهارتی و ضرورت هدایت ۷۰ درصدی دانشآموزان به سمت رشتههای مهارتی، بیان کرد: اشکال از ساختار بوده که در طرح تقویت در نظر گرفته شده است.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش، موضوع بازماندگان از تحصیل را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: آمار واقعی بازماندگان از تحصیل با احصای عوامل دخیل همچون معلولیتها، فقر، ازدواج و فوت، زیر سه درصد بوده و حدود ۱۴ هزار مهاجرت به خارج از کشور و نداشتن کد ثبتی اختصاصی در سامانه شهید محمودوند، ویژه بازماندگان از تحصیل، سبب میشود تا در رسانهها بزرگنمایی شود.
انتهای پیام/