خیابان هایی که به کوچه بن بست تبدیل شده اند/
پارکینگ خودرو، به وسعت کلان شهر تبریز
1404/07/10 - 11:59 - کد خبر: 146808
نصر: با توجه به رشد و توسعه شهری، افزایش تولید خودرو، نبود زیرساختهای مناسب در راستای گسترش حمل و نقل عمومی ترافیک خودرویی در کلانشهر های کشور به معضل جدی برای شهروندان تبدیل شده است، تبریز به عنوان یکی از کلانشهر های کشور از این امر مستثنی نبوده است.
به گزارش نصر، در گذشته نه چندان دور شهروندان تبریزی شاهد کوچکترین ترافیکی در سطح شهر نبودند ولی امروزه مردم برای عبور و مرور و رسیدن به مقصد خود با ترافیک های سنگین مواجه هستند که تبدیل به بحران لاینحلی شده است، همچنین با توجه به شروع سال تحصیلی جدید و فعالیت مدارس، مراکز آموزشی و آموزشگاهها شهروندان روزانه مدت زمان زیادی را صرف حمل و نقل خود میکنند.
خیابان های تبریز به ویژه در زمان های ۱۱ الی ۱۴ و ۱۹ الی ۲۱ در محدوده مناطق آبرسان، ولیعصر، بازار، میدان نماز تا مسجد آیت الله انگجی، استاد معین و نصفراه شاهد ترافیک فوق سنگین است که باتوجه به اینکه این مناطق به عنوان محور های مواصلاتی اصلی شهر بشمار میروند، کل شهر از ترافیک قفل میشود.
اتلاف زمان و سوخت، آسیب غیرقابل جبران به محیطزیست، خدشه وارد شدن به اذهان عمومی، آسیب به اعصاب و روان شهروندان و آلودگی صوتی از جمله هزینه های ترافیک است.
ترافیک به عنوان پدیدهای اجتماعی، هم به طور ذهنی و هم به طور عینی بر رفتار فردی، اجتماعی وهمچنین روابط اجتماعی افراد تأثیر میگذارد.
بسیاری از مشکلات مربوط به حمل و نقل ترافیک در کشور ما از رفتار استفادهکنندگان از وسایل نقلیه ناشی میشود، علت اصلی آن عدم آگاهی، نداشتن آموزش کافی و فقدان وجدان اجتماعی نسبت به حقوق سایر استفاده کنندگان است، بدین ترتیب فرهنگ ترافیک به مجموعه هایی از ارزش ها، هنجارها، آداب، باورها و سننی (در خصوص خودرو) اطلاق میشود که از سوی کاربران ترافیکی، هنکام تردد در کوچه، خیابان، میدان و بزرگراه مورد توجه قرار میگیرد، پس ریشه بسیاری از مشکلات ترافیکی تبریز، فرهنگ رفتاری رانندگان و شهروندان است، بدون اصلاح فرهنگی، اقدامات سخت افزاری ناقص خواهند ماند.
از هر دو شهروند تبریزی، یکنفر دارای خودروی سواری است
محبوب عبداللهپور مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری تبریز در گفتوگویی با بیان اینکه از هر نفر شهروند تبریزی یک نفر صاحب خودرو است، افزود: جمعیت کلانشهر تبریز حدود یکمیلیون و ۸۰۰ هزار نفر است که این تعداد حدود ۸۵۰ هزار خودرو دارند درحالیکه ظرفیت شبکه معابر تبریز ۳۶۰ هزار خودرو است.
وی با اشاره به تاثیر شروع کار اصناف در حوالی ساعت ۱۱ الی ۱۲ ظهر به ترافیک شهری، گفت: وقتی که صبح اصناف و کسبه شروع بکار میکنند، شهروندان خودروهای خود را دوبله و سوبله مقابل واحدهای تجاری پارک میکنند و موجب ترافیک شدید میشوند و همچنین پیک ترافیک تبریز از ساعت ۱۹:۰۰ الی ۲۱:۰۰ است که اوج ترافیک شهری است.
همکاری تمام ارگان ها برای تسهیل و کاهش ترافیک، تنها راهحل مشکل ترافیک، است
وی از عدم همکاری ارگان های مربوطه با شهرداری در راستای کنترل ترافیک انتقاد شدیدی کرد و افزود: با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی، شهرداری دخالتی در صدور مجوز به مراکز درمانی و آموزشی ندارد، در همین راستا نیز الان در محدوده خیابان هفدهشهریور واحد های مسکونی تبدیل به مطب های پزشکی شدهاند که شهرداری نمیتواند برای جلوگیری از صدور مجوز ها اقدامی کند.
عبداللهپور ادامه داد: در کنار پل هتل مرمر، صنف مربوطه مجوز ۹ مورد رستوران داده که باعث ترافیک شدید در این منطقه میشود.
وی با بیان اینکه شبکه شهری تبدیل به پارکینگ شده است، گفت: الان در مناطق بالای شهر تبریز هر خانوار بیش از دو خودرو دارد که فقط یک خودرو را در پارکینگ، پارک میکنند بقیه را باید در کوچه و معابر پارک کنند که شبکه شهری تبدیل به پارکینگ میشود.
وی ارزان قیمت بودن سوخت خودرو و عدم بازدارنده بودن جریمه های راهنمایی و رانندگی را از دیگر عوامل افرایش ترافیک عنوان کرد و افزود: همه ارگان ها باید در راستای روانسازی ترافیک اقداماتی جامع و کامل داشته باشند و در محدوده های تجمع مراکز درمانی، آموزشی و تجاری دیگر مجوز ساخت و ساز یا صنفی اعطا نشود.
مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری تبریز به افزایش محدوده زوج و فرد در هسته مرکزی شهر تاکید کرد و گفت: ۴۵ هزار وانت بار بدون هیچ محدودیت زمانی و مکانی در سطح کلانشهر تبریز فعالیت میکنند، برای مثال یک وانت بار در اوج ترافیک با پارک دوبله بدون رعایت محدوده زمانی و مکانی بار خود را در جلوی درب مراکز تجاری تخلیه میکند.
سرهنگ فریدون قنبرزاده رییس پلیسراهور آذربایجانشرقی در گفتوگویی به استفاده شهروندان از وسایل حملونقل عمومی تاکید کرد و گفت: شهروندان برای خرید از فروشگاه های هسته مرکزی شهر از حمل ونقل عمومی استفاده کنند که با توجه به بازگشایی مدارس شاهد ترافیک سنگین در حدفاصل میدان نماز تا سهراه کهن هستیم.
وی با بیان اینکه برای بازگشایی مدارس و ۱۰ روز اول مهر پلیس راهور آمادگی کاملی برای تسهیل ترافیک و رفتوآمد داشت، افزود: پلیس وظیفه روانسازی میادین و معابر را با حضور گسترده نیروهای راهنمایی و رانندگی بخوبی انجام داد.
وی به تشریح دلیل تغییرات و اعمال محدودیت ترافیکی در نقاط مختلف شهر پرداخت و ادامه داد: در محدود خیابان گلگشت و گلباد ما تغییرات ترافیکی را انجام دادیم ولی بعد از چند مدت باتوجه به حضور مسافرانی از استان های کردستان، زنجان، اردبیل و آذربایجانغربی در این محدوده برای مراجعه به مجموعه های درمانی و افزایش ترافیک، ما با همکاری شهرداری تغییراتی را دوباره اعمال کردیم.
قنبرزاده با بیان اینکه تبریز بعنوان قطب گردشگری و درمانی شمالغرب کشور است، افزود: روزانه چندین مسافر از استانهای دیگر به تبریز سفر میکنند که بار ترافیکی کل شهر را افزایش میدهند.
وی ادامه داد: کمیته های فنی شورای ترافیک با حضور کارشناسان شهرداری و راهنمایی و رانندگی برای اعمال تغییرات ترافیکی تشکیل میشود.
به گزارش ایسنا، کارشناسان علوم اجتماعی بر این باورند که امر آموزش دارای بیشترین تأثیر در اصلاح رفتار است، یافته های آماری نیز حاکی از این واقعیت است که عامل انسانی نزدیک به ٩٠ درصد در ایمنی راه و وقوع تصادفات سهم دارد.
مهمترین چالش های فرهنگی ترافیک در تبریز قانونگریزی، پرخاشگری در میان رانندگری، بی توجهی به حقوق دیگران، ضعف فرهنگ استفاده از حمل ونقل عمومی، رفتارهای ناهنجار موتور سواران، نگاه منزلتی به خودروی شخصی، بیتفاوتی نسبت به تخلفات دیگران و ضعف آموزش عمومی و رسانهای است.
همچنین تولید محتوای بومی در رسانه های محلی، آموزش شهروندی در مدارس و مساجد، همکاری با چهره های اجتماعی و مذهبی تبریز، برگزاری کمپین های فصلی برای «فرهنگ رانندگی پاک» و استفاده از ظرفیت اپلیکیشن های شهری برای کزارش تخلف از جمله راهکار های فرهنگی و اجتماعی است.
اصلاح هندسی وحل گرههای ترافیکی، مسیرگشایی، ساماندهی پارکینگ ها، توجه به تابلوهای راهنمایی توسط رانندگان، افزایش چراغهای رانندگی، رعایت قوانین رانندگی، خط کشی خیابانها و خطوط عابر بیاده، حذف نقاط حادثه خیز، حذف وانت بارها و پارک دوبلهها از حاشیه معابر شهر و محدودیت زمانی و مکانی برای وانت بارها از جمله راهکار های عملی برای کاهش ترافیک شهری است.
انتهای پیام/