ضرورت توجه به مشکلات هنر - صنعت کفش تبریز به مناسبت روز ملی صنعت چرم /

شیک‌پوشان ایران با کفش تبریز قدم می‌زنند

1404/06/25 - 17:12 - کد خبر: 145470
صنعت کفش تبریز

نصر: تبریز از قدیم الایام پایتخت صنعت کیف، کفش و چرم ایران بوده و زنجیره تولید در این شهر وجود دارد اما باید در راستای توسعه زنجیره تولید کفش و کیف چرمی در منطقه آذربایجان اقدامات موثری انجام گیرد که متاسفانه در دولت سیزدهم نادیده گرفته شد!

به گزارش نصر، همزمان با ۲۵ شهریور به عنوان روز کفش، کفاش و صنعت چرم­ و در حالی که منطقه آذربایجان مهد تولیدات دست‌دوز چرمی است اما، نخستین همایش ملی کفش و صنعت چرم ایران ­به عنوان چهارمین صنعت درآمدزای کشور، سال گذشته در تهران برگزار شد.
به گفته فعالان صنعت چرم، اولین همایش ملی کفش و چرم در حالی برگزار شد که نمایندگان اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران، اتحادیه سراجان تهران، انجمن صنایع چرم، جامعه صنعت کفش و اتحادیه کفش بهارستان تنها مقامات صنفی حاضر در این مراسم بودند و از حضور سایر تشکل‌های صنفی استان‌ها خبری نبود!
در حقیقت، طبق آمارهای منتشره که از تولید سالانه ۲۵۰ میلیون جفت کفش چرم در سطح کشور سخن به میان می‌آورد تبریز از ظرفیت تولید قابل‌توجهی برخوردار است که برگزاری همایش ملی در مهد کفش و چرم ایران و بررسی مشکلات جاری را دوچندان می‌کند حال آنکه، معلوم نیست که چرا این رویداد در پایتخت برپا شد و صدای مشکلات کفاشان و تولیدکنندگان محصولات چرمی منطقه آذربایجان خفه شد…

باید منتظر روزی باشیم که ۲۰ میلیون جفت کفش در تبریز تولید شود
برند کفش تبریز نمادی از کیفیت، دوام و هنر ایرانی محسوب می‌شود، این شهر دارای هزاران کارگاه کفش‌دوزی و چرم‌دوزی است که در خلق محصولات هنر – صنعت چرم سهم بزرگی در اشتغال‌زایی دارند اما واردات بی‌رویه، گرانی مواد اولیه و غیره این صنف را با چالش‌های متعدد روبرو کرده است.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز در این‌باره با تأکید بر تبدیل کفش چرم تبریز به یک برند معتبر ملی گفت: باید شاهد ساخت واحدهای معتبر برای برندسازی چرم و کفش تبریز باشیم زیرا بدون استراتژی‌های صحیح نمی‌توانیم شاهد درخشش کفش چرم تبریز در بازارهای بین‌المللی باشیم.
“یونس ژائله” با اشاره به توان و پتانسیل تبریز در حوزه چرم و کفش و بی‌نظیر بودن فرهنگ کار در این شهر افزود: هم‌اکنون قطار تکنولوژی و پیشرفت صنعتی و اقتصادی در سراسر جهان با سرعت در حال حرکت است و اگر ما متناسب با سرعت این قطار حرکت نکنیم از قافله پیشرفت و توسعه جا خواهیم ماند.
وی با تاکید بر اینکه فعالان حوزه چرم و کفش باید به فکر کارهای بزرگی برای پیشرفت این هنر – صنعت باشند اضافه کرد: اتاق بازرگانی تبریز نیز آماده همکاری برای تحقق این موضوع است زیرا چرم تولیدی باید به کفش و یا دیگر ملزومات چرمی تبدیل شود تا ارزش‌افزوده آن چندین برابر شده و ارزش صادراتی و دستاورد حاصل از آن برای سرمایه ملی نیز فزونی یابد.
ژائله یادآور شد: باید منتظر روزی باشیم که ۲۰ میلیون جفت کفش در تبریز تولید شده و این شهر با تبدیل به قطب تولید کفش سطح کشور، برند ویژه و خاص خود را در جهان داشته باشد که برای تحقق این امر، به تنظیم استراتژی‌ های کوتاه و بلندمدت نیاز داریم.

حمایتی حتی در حد واردات لوازم آرایشی از صنعت چرم به عمل نمی‌آورند
یک فعال حوزه چرم تبریز که به تولید انواع چرم‌های رویه، کیف، کفشی و کمری می‌ پردازد صادرات چرم را بسیار محدود دانست و به “عصرآزادی” گفت: علت این امر را باید در داخل استان جستجو کرد که اکثر دستگاه‌ها و ماشین آلات تولید چرم فرسوده هستند و کارخانجات تولید چرم نیز به سختی به فعالیت خود ادامه می‌ دهند.
“محمد بهروزی” افزود: در حالی که در کشور ترکیه محصولات به مراتب با کیفیت و با قیمت‌های مناسب تری را به فروش می‌رسانند اما در داخل ایران تولید محصولات چرمی با دستگاه‌های فعلی مقرون به صرفه نیست زیرا مواد اولیه این محصول با قیمت‌های گزاف تامین می‌شود زیرا تحریم‌ها و هزینه‌های گمرکی باعث می‌شود تا مواد اولیه با قیمت بالاتر به دست تولید کننده برسد و برای همین علت است که صادرات تولیدات چرمی از ایران به کشورهای خارجی در برهه زمانی فعلی مقرون به صرفه نیست.
وی اضافه کرد: متاسفانه علیرغم همه شعارهایی که داده می‌شود تاکنون حمایت خاصی از سوی متولیان این صنعت صورت نگرفته و متاسفانه دولت نیز هیچگونه حمایتی حتی در حد لوازم آرایشی نیز از صنعت چرم به عمل نیاورده است.
بهروزی با ذکر این نکته که باید با ارز آزاد نسبت به واردات ماشین‌آلات چرم اقدام نماییم تاکید کرد: آن هم به دلیل این است که با واسطه‌های دست چندم از جمله ترکیه و امارات به دستمان می‌رسد و بسیار گران تمام می‌شود.
وی با ذکر این نکته که اکثر دستگاه‌ها و ماشین آلات تولید چرم در ایران مربوط به ۴۰ سال پیش است متذکر شد: متاسفانه این نوع ماشین آلات چرم‌سازی مصرف انرژی بالایی در برق و گاز دارند و برای همین است که کارخانجات بزرگ تولید چرم منطقه آذربایجان روز به روز کوچکتر می‌ شوند.

کاهش قدرت خرید مردم بر تولید و فروش محصولات چرمی تاثیر دارد
صنعت چرم تبریز با قدمتی چند صد ساله، به عنوان یکی از صنایع اصلی این کُهن‌شهر شناخته می‌شود که در دوران سلسله قاجار به اوج خود رسید و تبریز به عنوان یکی از مراکز مهم تولید چرم در سطح جهان شناخته شد.
کیفیت عالی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد محصولات چرمی تبریز، این شهر را به یکی از مقاصد اصلی تجارت چرم در منطقه تبدیل کرد که شامل انواع کیف، کفش، لباس و سایر محصولات چرمی بوده و همچنان نیز بخش عمده‌ای از اقتصاد این شهر را تشکیل می‌دهد.
اما کاهش قدرت خرید مردم تاثیر زیادی بر روند تولید و فروش محصولات چرمی داشته است به طوری که افزایش قیمت‌ها به دلیل نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه‌های تولید، باعث کاهش تقاضا برای محصولات چرمی شده و این صنعت بسیار ثروت‌زا رفته‌رفته به یک صنف مُنزوی و کم حوصله برای اجرای خلاقیت و ابتکار مشتریان بازارهای جهانی تبدیل می‌گردد که به ضرر آذربایجانی‌های کوشاست.
فعالان حوزه هنر – صنعت کفش دست‌دوز تبریز می‌گویند تغییر مکرر قیمت مواد اولیه مانند رنگ چرم به دلیل نوسانات نرخ ارز، مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده و این موضوع باعث شده تا قیمت نهایی محصولات چرمی به طور مداوم تغییر کند که این امر نیز نارضایتی مشتریان را به دنبال دارد و کفاشان را با چالش مواجه کرده است.
بدین ترتیب و به قول رئیس شورای ششم شهر تبریز، ضرورت دارد تا کفش دست‌دوز تبریز به عنوان میراث معنوی ملی ثبت و در رویدادهای مختلف به عنوان برند تبریز در کنار فرش دستباف و شیرینی‌جات تبریز معرفی شود، حتی ایجاد شهرک تخصصی کفش و چرم، حمایت از کارگاه‌های کوچک و تجمیع آن‌ها ضرورت دارد که اینگونه اقدامات اصلاً هم هزینه‌بر نبوده و می‌توانند به رونق اقتصاد و اشتغال‌ زایی هنر – صنعت چرم کمک کند.

شهرام صادق زاده/ عصرآزادی آنلاین
انتهای پیام/

پژوهشیار