گزارش/
بازار لوازمالتحریر زیر سایه لبوبو
1404/06/25 - 11:37 - کد خبر: 145419
نصر: در حالیکه کمتر از یک هفته تا بازگشایی مدارس باقی مانده است، بازار نوشتافزار و لوازمالتحریر رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. این روزها ویترین مغازهها و دستفروشان خیابانی پر شده از طرحها و رنگهایی که بیشتر از هر چیز چشم کودکان را خیره میکند. اما آنچه امسال بیش از همه به چشم میآید، حضور پررنگ عروسک و شخصیت «لبوبو» است، شخصیتی که تنها به یک عروسک ساده محدود نمانده و حال رد پایش روی دفتر، کیف، مداد، جامدادی و حتی بطریهای آب دانشآموزان دیده میشود.
به گزارش نصر، به نظر میرسد «لبوبو» توانسته با یک برنامهریزی دقیق بازاریابی، درست در آستانه سال تحصیلی جدید، به ستاره بازار کودک تبدیل شود. تبلیغات گسترده و تنوع بالای محصولات با این برند، موجب شده کودکان هنگام خرید لوازم مدرسه، بیش از انتخاب کیفیت یا کارایی، شیفته طرحهای لبوبو شوند. همین علاقه، به ابزار فشار بر والدین برای خرید این محصولات تبدیل شده است.
اکنون والدین با خواسته تکراری فرزندانشان روبهرو هستند، «من هم باید لبوبو داشته باشم!» خواستهای که بیش از آنکه ریشه در یک نیاز واقعی داشته باشد، نتیجه سیل تبلیغات و دلرباییهای ظاهری این شخصیت است.
لبوبو، از ابزار آموزشی تا تسخیر عاطفی کودکان در چرخه مصرفگرایی
یک روانشناس در گفتوگو با ایسنا با اشاره به گسترش تبلیغات تجاری بر محوریت کودکان گفت: عروسک «لبوبو» که در ابتدا جنبه آموزشی داشت، اکنون به ابزاری برای برندسازی و کسب سود در اقتصاد جهانی تبدیل شده است.
سید روحاله مهدویاقدم اظهار کرد: در دنیای مدرن، ایجاد نیازهای کاذب یک شگرد اقتصادی محسوب میشود. شرکتها با تبلیغات گسترده این نیازها را در اوج نگه میدارند تا بتوانند محصولی را با بیشترین تیراژ و بالاترین قیمت به فروش برسانند.
وی با بیان اینکه کودکان بیشترین هدف تبلیغات هستند، افزود: کودکان آمریکایی سالانه حدود ۴۰ هزار تبلیغ تلویزیونی میبینند یعنی روزانه بهطور میانگین ۱۱۰ تبلیغ. شرکتهای آمریکایی نیز سالانه بیش از ۱۵ میلیارد دلار برای بازاریابی محصولات کودکان هزینه میکنند.
مهدویاقدم خاطرنشان کرد: هدف از این تبلیغات، کاشت بذر مصرفگرایی از همان دوران کودکی و شکل دادن به «مصرفکننده مادامالعمر» است، موضوعی که سوزان لین از آن بهعنوان «تسخیر خصمانه دوران کودکی» یاد میکند. به گفته او، تبلیغات با شناسایی آسیبپذیری و ضعف قدرت تشخیص کودکان، ابتدا نیاز عاطفی ایجاد کرده و سپس کودک را به رابطه عاطفی با عروسک یا شخصیت تبلیغاتی وادار میکند رابطهای که در نهایت به ابزار فروش تبدیل میشود.
این روانشناس تأکید کرد: زمانی باربی بهعنوان نماد زن ایدهآل غرب معرفی شد و بعدها فیلم آن نیز ساخته شد. اکنون نیز چین با الگوگیری از همین فرآیند، محصولاتی مانند لبوبو را برندسازی کرده و با تولید انبوه و تبلیغات گسترده، فروش آنها را افزایش داده است.
وی با بیان اینکه چنین روندی باعث میشود کودکان برای نشان دادن تعلق به جامعه، خود را ناچار به داشتن این محصولات بدانند و ارزشها و هویتشان با کالاهایی تعریف شود که در واقع به آنها تعلق ندارند، گفت: لبوبو محصولی چینی است که با برندسازی به موفقیت رسیده اما عروسکهای ایرانی از چنین فرآیندی بیبهره ماندهاند.
وی هشدار داد: در حالی که دنیای تجارت به دنبال ورود کودکان به شبکه مصرف است، آنچه آسیب میبیند تربیت فرزندان و نقش والدین در شکلدهی ارزشهای آنان است.
رییس اتحادیه صنف کتابفروشان، لوازمالتحریر و لوازم مهندسی شهرستان تبریز نیز در گفتوگو با ایسنا از افزایش بیش از ۴۰ درصدی قیمت لوازمالتحریر نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: تقریبا ۶۰ درصد از نوشتافزار مصرفی در داخل کشور تولید میشود و ۴۰ درصد نیز وارداتی است، به همین دلیل ما با افزایش قیمت ارز باید بیش از این درصد ها شاهد گرانی در این عرصه باشیم ولی با توجه به رکود بازار افزایش قیمت ارز هنوز تاثیر چندانی بر قیمتها نداشته است.
احمد آقایی با بیان اینکه اگر ما لوازم تحریر را با دلار روز محاسبه کنیم شاهد افزایش ۷۰ الی ۸۰ درصدی قیمتها خواهیم بود، گفت: کتابهای کمک درسی که عمدتا جامعه دانشآموزی با آنها سروکار دارند با افزایش سرسامآور قیمت مواجه هستند.
وی با بیان اینکه وضعیت اصناف نوشتافزاز چندان خوش نیست، گفت: متاسفانه در هر بحرانی از جمله بیماری کرونا، تغییر دمای هوا، گرد و غبار و جنگ تحمیلی ۱۲ روزه صنف کتابفروشی اولین ضربه را از این وضعیت میخورد.
انتهای پیام/