یادداشت نصر/

بازگشت بی‌ثباتی به گروه ماشین سازی تبریز/ سرنوشت مادر صنعت ایران در ابهام

1404/05/11 - 21:59 - کد خبر: 142485
گروه ماشین سازی تبریز

نصر: مدیرعامل گروه ماشین سازی تبریز کمتر از سه ماه پس از انتصاب از سمت خود استعفاء داد تا سومین سرپرست این گروه مادر صنعتی در دولت چهاردهم حکم بگیرد.

گروه ماشین سازی تبریز به عنوان صنعت مادر کشور سال‌هاست که به سبب خصوصی سازی غیرقانونی از ریل توسعه خارج شده و گرفتار جریان‌های سوءاستفاده‌گر و رانت خوار شده بود تا بالاخره با پیگیری رسانه‌ها و ورود جدی نهاد‌های امنیتی و قضایی از چنگ سوداگران منافع ملی و بیت‌المال رها شد و با حکم دادگاه انقلاب عوامل این ضایعه اقتصادی از جمله رییس وقت سازمان خصوصی‌سازی و خریدار متخلف آن به ۲۵ سال حبس محکوم شدند تا گروه ماشین سازی تبریز به عنوان یکی از صنایع راهبردی و مادر کشور به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران‌(ایدرو) بازگردد.

بازگشت سهام گروه ماشین سازی تبریز به ایدرو امیدها را برای نوسازی و احیای این صنعت مادر ایران زنده کرده بود، اما با گذشت چندین سال از بازگشت سهام این گروه به دولت، ظاهراً عزمی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای حل مشکلات ماشین سازی تبریز دیده نمی‌شود. این مشکل از بی‌عملی مدیران ایدرو در اراده برای رونق بخشیدن به روند فعالیت این کارخانه کارخانه ساز طی سال‌های اخیر نمایان است.

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در دولت پزشکیان که امیدها برای رونق فعالیت های گروه ماشین سازی تبریز بیشتر شده بود، هنوز هیچ اقدام عملی برای اصلاح ساختار مدیریتی و فنی ماشین سازی تبریز نداشته و نه تنها وضعیت هیأت مدیره را مشخص نکرده، بلکه سومین سرپرست را هم در کمتر از یک سال منصوب کرد تا مشخص شود سازمان مسئول نوسازی و توسعه گروه ماشین سازی تبریز هیچ برنامه‌ای برای حل مشکلات این کارخانه و صنعت عظیم کشورمان ندارد.

اهمیت راهبردی گروه ماشین سازی تبریز آن‌قدر گوشزد شده است که نیازی به تکرار این مهم نباشد؛ مسئولان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هم الحمدلله افرادی دانا هستند و به خوبی به اهمیت راهبردی رونق گروه ماشین سازی تبریز و نقش آن در رونق اقتصادی و توسعه صنعتی کشور آگاهند، اما چرا پس از گذشت یک سال هنوز مهم‌ترین وظیفه خود در تعیین تکلیف هیأت مدیره و مدیریت عاملی ماشین سازی تبریز را به انجام نرسانده اند، جای سوال است.

تکرار مکررات است که بگوییم گروه ماشین سازی تبریز بنا به دلایل مشخص و قانونی که در گزارش های مستند پیشین نصرنیوز منتشر شده، قابل واگذاری به بخش خصوصی نیست و دولت موظف است با اصلاح ساختار و رفع مشکلات گروه ماشین سازی تبریز، آینده صنعت کشور را به لحاظ تکنولوژیکی و تأمین ماشین افزارهای راهبردی تضمین کند. ماشین سازی تبریز به عنوان یک کارخانه کارخانه ساز سال‌هاست به عنوان معدود صنایع کشور در لیست تحریم دشمنان ایران قرار دارد و همین کافیست بدانیم چه وظایف سنگینی در قبال مادر صنعت ایران داریم.

«نصر» به عنوان رسانه‌ای که اقتصاد آذربایجان و توسعه صنعتی کشور یکی از اولویت‌های مهم آن بوده و سال‌ها برای احیای گروه ماشین سازی تبریز و دیگر صنایع مادر منطقه صنعتی غرب تبریز تلاش کرده، طی سال‌های گذشته و پس از بازگشت سهام گروه ماشین سازی تبریز به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ترجیح داده است که با ایجاد فضای آرامش رسانه‌ای، برای مدیران ایدرو و گروه ماشین سازی تبریز فرصت بیشتری برای اجرای برنامه‌های نوسازی و توسعه این صنعت مادر کشورمان ایجاد کند، اما ظاهراً مدیران سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از این موضوع چیزی دیگر برداشت کرده‌اند و گروه ماشین سازی تبریز را از اولویت‌های خود خارج کرده‌اند!

رییس‌جمهور پزشکیان که شخصاً در دوره‌های مختلف نمایندگی مجلس پیگیری جدی وضعیت ماشین سازی تبریز جزو اولویت‌های وی بوده، قطعاً در دوران ریاست‌جمهوری به طور ویژه‌تری اصلاح ساختار و بازگشت ثبات و آرامش به گروه ماشین سازی تبریز به عنوان مادر صنعت کشور مورد تاکید وی قرار دارد و مدیران وزارت صنعت باید این مهم را دریابند. لذا خروج قطعی گروه ماشین سازی تبریز از لیست واگذاری های سازمان خصوصی‌سازی، انتخاب مدیرعامل و هیأت مدیره متخصص و کارآمد و همچنین تعیین تکلیف دارایی‌های ملکی آن جهت سرمایه‌گذاری در اصلاح ساختار، رشد تولید و توسعه گروه ماشین سازی تبریز باید جزو اولویت‌های دولت باشد.

امیدواریم دولت، وزارت صنعت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و در کنار آن استاندار آذربایجان شرقی با توجه به این مهم، بازگشت ثبات به ماشین سازی تبریز و بازگرداندن آن به ریل توسعه را پی‌گیری کنند و بدانیم و بدانند که این صنعت راهبردی، به عنوان حلقه اتصال زنجیره توسعه صنعتی کشور نباید هیچ‌گاه دچار ضعف، بی‌ثباتی و سوءمدیریت شود.

همچنان ما، مردم و فعالان صنعت آذربایجان همواره با دقت و حساسیت ویژه روند امور در گروه ماشین سازی تبریز را پی‌گیری می‌کنیم و امیدواریم با حضور رییس‌جمهور پزشکیان و اشراف کافی ایشان به این امر، شاهد حل مشکلات گروه ماشین سازی تبریز پس از بیست و چند سال باشیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار