معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛
راهاندازی کارگروه ویژه تولید به مصرف محصولات کشاورزی / فاصله قیمتی نامتعارف کالاها کاهش مییابد
1404/04/21 - 11:50 - کد خبر: 140738
نصر: معاون برنامهریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از راهاندازی کارگروه ویژه تولید به مصرف برای کالاهای ضروری خبر داد و گفت: با کاهش واسطهها، فاصله قیمتی نامتعارف کالاهای ضروری کاهش مییابد.
به گزارش نصر، اکبر فتحی، معاون برنامهریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در گفتوگو با ایلنا با اشاره به فاصله قیمتی قابل توجه بین مزرعه تا خردهفروشی محصولات کشاورزی، گفت: تاکید وزیر جهاد کشاورزی کاهش این فاصله قیمتی است.
سود متعارف عرضهکنندگان در زنجیره عرضه قابل قبول است
معاون برنامهریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بخشی از فاصله قیمتی محصولات کشاورزی بین مزرعه تا خردهفروشی طبیعی است زیرا تولیدکننده کالایی میفروشد که در مراحل و فرایندهای بعدی سورت میشود یا به کالاهای مختلفی تبدیل میشود.
فتحی با بیان اینکه سودی متعارف باید در زنجیره عرضه برای عرضهکننده وجود داشته باشد تا او نیز محصولات را عرضه کند، ادامه داد: آنچه مورد ابهام و مورد تاکید وزیر جهاد کشاورزی است از بین رفتن فاصله قیمتی نامتعارف محصولات کشاورزی از مزرعه تا خردهفروشی است.
تعداد واسطهها در زنجیره عرضه کاهش مییابد
معاون برنامهریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با ذکر مثالی، گفت: محصولی مانند گوجهفرنگی و انواع میوهجات و محصول سر مزرعه کیلویی ۸ هزار تومان به فروش میرسد؛ اما همین محصول کیلویی ۵۰ هزار تومان به دست مصرفکننده میرسد. قسمتی از این فاصله قیمتی مزرعه تا مغازه به دلیل فرایندی است که این محصول تا زمان عرضه طی میکند؛ اما قسمت نامتعارف آن باید اصلاح شود.
به گفته فتحی، اصلاح این فاصله قیمتی نامتعارف اینگونه است که ما بتوانیم نقش واسطهها را کمتر کرده و نوعی از تولید به مصرف را اجرایی کنیم.
نقش پررنگ سازمان تعاون روستایی در عرضه بیواسطه محصولات کشاورزی
معاون برنامهریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نقش پررنگ سازمان تعاون روستایی در این موضوع، گفت: ساختار سازمان تعاون روستایی کشور بر همین اساس است. به عبارت دیگر، اساسنامه سازمان تعاون روستایی به گونهای تعریف شده که بتواند کالای تولیدی تعاونیهایی که زیرمجموعه سازمان تعاون روستایی است را به صورت بیواسطه به دست مصرفکننده برساند که اگر این اتفاق رخ دهد، قیمت این کالاها هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف کننده صرفه خواهد داشت.
فتحی با بیان اینکه تاکید وزیر جهاد کشاورزی این است که اساسنامه سازمان تعاون روستایی احیا و ساختار آن اصلاح شود، ادامه داد: گرچه این کار با راهاندازی روستابازارها توسط سازمان تعاون روستایی که از طریق آنها کالاها به صورت مستقیم عرضه میشود یا شبکههای تعاون روستایی که خودشان یک شبکه عرضه دارند؛ آغاز شده است؛ ولی این شبکهها به تنهایی قطعا نخواهند توانست تمامی محصولات کشاورزی را به بازار برسانند.
کاهش فاصله قیمتی محصولات کشاورزی از مزرعه تا بازار به نفع تولیدکننده و مصرف کننده است
معاون برنامهریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به شبکه عرضه اتاق تعاون، گفت: در جلسه روز سهشنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۴ وزارت جهاد کشاورزی مقرر شد کارگروهی متشکل از سازمان تعاون روستایی و شبکههای عرضه، اتاقهای تعاون و اصناف و هر دستگاه و واحدی که شبکه عرضه دارد شکل بگیرد تا با همفکری یکدیگر به جمعبندی برسیم که چگونه و با چه ساز و کاری این موضوع را اجرایی کنیم.
فتحی خاطرنشان کرد: طبیعتا میتوانیم با چنین کاری، قسمت اعظم فاصله قیمتی محصولات کشاورزی را برطرف کنیم. این موضوع به نفع تولیدکننده و مصرفکننده خواهد بود.
انتهای پیام/