گزارش/

محبوبیت جهانی نامتعارف عروسک «لبوبو» چگونه اتفاق افتاد؟

1404/04/11 - 20:13 - کد خبر: 140118
عروسک «لبوبو»

نصر: «لبوبو» عروسک‌‌‌‌ اِلف‌‌‌‌مانند (موجود افسانه‌‌‌‌ای کوچک) پشمالویی است که یک گروه چینی را به یکی از ارزشمندترین شرکت‌های اسبا‌‌‌‌ب‌‌‌‌بازی در جهان تبدیل کرده است.

به گزارش نصر، لبوبو فیگور زشت بامزه‌‌‌‌ای از مجموعه هیولاهاست که توسط شرکت چینی «پاپ‌‌‌‌مارت» عرضه می‌شود و در سال گذشته به حدی از شهرت و محبوبیت دست یافته که در فروشگاه‌‌‌‌ها سر خریدش دعواست و بسیاری از فروش‌های حضوری به دلیل هجوم جمعیت لغو می‌شود. 
بعضی از مدل‌‌‌‌هایش در بازارهای ثانویه سه برابر قیمت اصلی فروخته می‌‌‌‌شوند و فروش سالانه‌‌‌‌اش به حدود ۲ میلیارد دلار رسیده است.
این نادرترین شکل جهانی‌‌‌‌ شدن یک برند مصرفی چینی است. از پاریس تا لس‌‌‌‌آنجلس جلوی فروشگاه‌‌‌‌های پاپ‌‌‌‌مارت صف عریض و طویلی راه می‌‌‌‌افتد.
محبوبیت این عروسک باعث شده قیمت سهام پاپ‌‌‌‌مارت در بورس هنگ‌‌‌‌کنگ طی یک سال گذشته بیش از ۶ برابر رشد کند.
در یک حراجی در پکن که اخیرا برگزار شد، یک لبوبوی سایز انسانی به قیمت بیش از ۱۵۰‌هزار دلار فروخته شد.
اخیرا بانکی در چین که با وعده ارائه لبوبوی رایگان اقدام به جذب سپرده‌‌‌‌گذاری جدید می‌‌‌‌کرده، از این کار منع شده است.
لبوبو تا جایی پیش رفته که ارزش بازار ۴۰ میلیارد دلاری شرکت سازنده‌‌‌‌اش به بیش از دو برابر مجموع دو غول اسباب‌‌‌‌بازی آمریکایی «هزبرو» و «متل» رسیده است. 
جیسون یو، مدیرکل واحد چین در شرکت بین‌المللی تحقیقات رفتار مصرف‌کننده «کانتار ورلدپنل» (Kantar Worldpanel) درباره محبوبیت جهانی نامتعارف این عروسک می‌‌‌‌گوید: «یک‌‌‌‌جور زبان جهانی است که سعی دارد نشان دهد ما دیگر آن جذابیت‌‌‌‌های صیقلی و ساختگی را نمی‌‌‌‌خواهیم و دنبال چیزی هستیم که کمی سرکش‌‌‌‌تر باشد.»
اسباب‌‌‌‌بازی‌‌‌‌های پاپ‌‌‌‌مارت معمولا به صورت «جعبه کور» فروخته می‌‌‌‌شوند و مشتریان تا زمانی که جعبه را باز نکنند، نمی‌‌‌‌دانند کدام شخصیت از یک سری را خریده‌‌‌‌اند. 
همین مساله باعث خریدهای تکراری و رونق بازار ثانویه شده است؛ به‌خصوص در میان کلکسیونرهایی که به دنبال به دست آوردن تمام عروسک‌‌‌‌های یک مجموعه هستند. 
همین موضوع هم توجه نهادهای نظارتی چین را به مدل جعبه کور برانگیخته است. دولت پکن حالا نگران شده است. کارشناسان حقوقی هشدار داده‌‌‌‌اند که ممکن است بین افراد زیر سن قانونی باعث شکل‌‌‌‌گیری رفتارهای اعتیادآور شود.
اعتیاد به لبوبو تا جایی پیش رفته که از اواخر آوریل، جست‌‌‌‌وجوی این نام در گوگل در اغلب روزها حتی از جست‌‌‌‌وجوی نام «ایلان ماسک» بیشتر بوده است.
یکی از خریداران لبوبو به روزنامه وال‌‌‌‌استریت ژورنال گفته: «آویز کیف همیشه به نظرم شیء بی‌خودی می‌‌‌‌آمد، اما موضوع این است که حالا در دورانی هستیم که من نمی‌‌‌‌دانم هرگز بتوانم روزی صاحب‌‌‌‌خانه شوم یا نه و لبوبو شادی لحظه‌‌‌‌ای کوچکی است که خیلی گران هم نیست. می‌توانی آن را بخری و از داشتنش لذت ببری.»
انتهای پیام/

پژوهشیار