مدیرکل تأمین اجتماعی آذربایجان‌ شرقی تشریح کرد:

راه های تقویت تاب آوری تامین اجتماعی

1404/04/10 - 11:12 - کد خبر: 139925
دباغ صادقی پور در نصر

نصر: مدیرکل تأمین اجتماعی آذربایجان‌شرقی گفت: برای تقویت تاب‌آوری، باید از ظرفیت‌های قانونی و سرمایه‌گذاری به درستی بهره گرفت، لذا ما با وجود کسری ۳۷۰۰ میلیاردی در سه‌ماهه نخست سال، از ظرفیت بانک رفاه و تعامل با استانداری آذربایجان شرقی برای تأمین منابع استفاده می کنیم. 

به گزارش نصر، «یونس دباغ صادقی‌ پور»، با حضور در تحریریه نصر ضمن اشاره به اهمیت تقویت تاب‌آوری در ساختار این سازمان تأمین اجتماعی، افزود: تاب‌آوری در سازمان تأمین اجتماعی زمانی معنا پیدا می‌کند که هم مراکز ملکی، هم بنگاه‌های اقتصادی و هم نیروی انسانی تحت‌پوشش، به شکلی منسجم و مؤثر از حمایت، برنامه‌ریزی و منابع برخوردار باشند. در این شرایط سخت اقتصادی، تاب‌آوری یعنی حفظ خدمات، پایداری منابع، و استمرار اعتماد عمومی.
وی با اشاره به جمعیت تحت پوشش افزود: ما در استان، بیش از ۳۰۰ هزار مستمری‌بگیر اصلی و بیش از ۴۰۰ هزار بیمه‌شده اصلی داریم. با استفاده از ظرفیت بانک رفاه، موفق شدیم در شرایط دشوار جنگ تحمیلی ۱۲ روزه دشمن صهیونیستی، حدود ۶۰ همت تأمین نقدینگی کنیم. در کنار آن، حمایت از کارفرمایان با تمدید مهلت ارسال لیست بیمه اردیبهشت‌ماه در دو مرحله، گامی مهم برای پیشگیری از جرایم آنها و افزایش همکاری بود.
دباغ صادقی‌پور با اشاره به کسری نقدینگی سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: در سه‌ماهه نخست سال، با کسری ۳۷۰۰ میلیارد تومانی مواجه بودیم که ناشی از پرداخت‌نشدن حق بیمه‌هاست. استان ما با سایر استان‌ها قابل مقایسه نیست؛ چراکه ۹۵ درصد اقتصاد استان بخش خصوصی‌اند، که البته خوش‌حساب‌تر از بخش‌های دولتی از جمله سازمان های تابع شهرداری عمل می‌کنند! ما از ظرفیت ماده ۵۰ قانون برای وصول مطالبات استفاده می‌کنیم، ولی این آخرین حربه است و ترجیح ما، تعامل سازنده با سازمان هاست.
وی درباره سرمایه‌گذاری و مدیریت منابع نیز گفت: یکی از چالش‌های جدی تأمین اجتماعی، نسبت پشتیبانی پایین است. ما اکنون با نسبت ۳.۶ بیمه‌پرداز به یک مستمری‌بگیر مواجهیم، در حالی که میانگین مطلوب ۸ به ۱ است. این شاخص، بر پایداری منابع سازمان و قدرت مانور ما در مواجهه با بحران‌ها تأثیر مستقیم دارد.
مدیرکل تأمین اجتماعی آذربایجان‌شرقی با اشاره به نقش قوانین و سیاست‌گذاری‌ها افزود: دولت در سال‌های گذشته وظایف و تعهداتی را بدون پشتوانه مالی به سازمان تحمیل کرده که نتیجه آن، انباشت بدهی‌ها و شکاف شدید نقدینگی است. قوانینی که از سال ۱۳۸۸ به بعد تصویب شده‌اند، بسیاری به ضرر سازمان بوده‌اند و اگر مجلس در همان زمان تدابیر بلندمدتی می‌اندیشید، امروز شاهد تهدید ورشکستگی در تأمین اجتماعی نبودیم.
دباغ صادقی پور در ادامه گفت: ما با استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری، بانک رفاه، شستا و… می‌توانیم بخش زیادی از کمبودها را جبران کنیم، به شرطی که دولت و مجلس مسیر را برای استفاده از این ظرفیت‌ها باز بگذارند. در همین راستا، طرح‌های تحولی مدیرعامل سازمان و تدوین مشوق‌هایی مانند معافیت‌های بیمه‌ای برای کارفرمایان، می‌تواند گشایش‌هایی در حوزه تاب‌آوری ایجاد کند.
وی با بیان اینکه «تاب‌آوری فقط یک مفهوم نیست، بلکه یک الزام برای بقا و خدمت‌رسانی در شرایط دشوار است»، تأکید کرد: برای ما، تقویت تعامل با کارفرمایان، جلوگیری از فرار بیمه‌ای، توسعه پوشش بیمه‌ای در مشاغل سنتی نظیر کفش و قالی، و اصلاح قوانین، اصلی‌ترین مسیرهای تاب‌آوری سازمان در استان به شمار می‌آیند.
مدیرکل تأمین اجتماعی آذربایجان‌شرقی در خصوص اقدامات اخیر این اداره‌کل اظهار داشت: در پی بروز شرایط بحرانی، جلسه اضطراری کمیته بحران برگزار و وظایف اعضا مجدداً مرور شد. علیرغم محدودیت منابع، حقوق بازنشستگان، مستمری‌بگیران و کارکنان زودتر از موعد پرداخت شد و تمامی حمایت‌ها و تعهدات کوتاه‌مدت از جمله بیمه بیکاری و کمک‌هزینه‌ها به‌موقع انجام گرفت.
وی در پایان اذعان داشت: مهلت ارسال و پرداخت لیست بیمه اردیبهشت‌ماه کارگاه‌ها تا هفتم تیرماه تمدید شده و در این مدت از شعب و کارگزاری‌های استان بازدید میدانی انجام شده است. سامانه‌های غیرحضوری و نسخه‌نویسی الکترونیک پایدار بوده و خدمات شعب حتی خارج از ساعات اداری ادامه داشته است. مرکز ارتباطات مردمی ۱۴۲۰ نیز به‌صورت شبانه‌روزی فعال بوده و خدمات درمانی عادی و اضطراری در مراکز تأمین اجتماعی بدون وقفه ارائه شده است. همچنین پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد اعم از دولتی، خصوصی، داروخانه‌ها و اسناد پزشکی طبق روال انجام شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار