رئیس شعبه تأمین اجتماعی اهر مطرح کرد:

چالش طلاق‌ های صوری بیمه شدگان برای تامین اجتماعی

1404/04/08 - 18:27 - کد خبر: 139827
کریم طوماری

نصر: رئیس شعبه تأمین اجتماعی شهرستان اهر وضعیت فعلی خدمات بیمه‌ای غیر حضوری را بسیار مناسب ارزیابی و از چالش های حاشیه ای بیمه، به طلاق های صوری بیمه‌شدگان و پیری جمعیت اشاره کرد.

به گزارش نصر، کریم طوماری در گفتگویی با ابراز خرسندی از روند الکترونیکی شدن خدمات این سازمان گفت: امروزه بیشتر خدمات ما به صورت غیرحضوری و اینترنتی ارائه می‌شود. این خدمات در دو بخش بیمه‌ای و درمانی به افراد زیر پوشش ارائه می‌شود.
در بخش بیمه‌ای، خدمات شامل دو حوزه بیمه‌های بلندمدت مانند بازنشستگی و ازکارافتادگی و بیمه‌های کوتاه‌مدت همچون بیمه ایام بارداری و سایر بیمه‌های استعلاجی است. همچنین ثبت و تنظیم لیست کد بیمه کارفرمایان از دیگر خدمات ارائه‌شده در این شعبه محسوب می‌شود.
وی خدمات الکترونیک را عامل تحولی چشمگیر در حوزه خدمت‌رسانی دانست و افزود: سامانه‌های غیرحضوری که در قالب طرح ۳۰۷۰ راه‌اندازی شده‌اند، به شکل مؤثری ارائه خدمات را تسهیل کرده‌اند؛ به‌گونه‌ای که علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، جزئیات کامل خدمات از طریق پیامک به اطلاع مخاطبان می‌رسد.
رئیس شعبه تأمین اجتماعی شهرستان اهر با اشاره به کاهش مراجعات حضوری به‌دنبال توسعه خدمات سیستمی، به برخی چالش‌های این حوزه پرداخت و گفت: آگاهی و سواد پایین الکترونیکی بخشی از بیمه‌شدگان موجب سردرگمی و مراجعه حضوری آنان می‌شود. همچنین نبود زیرساخت‌های کامل، به‌ویژه ضعف اینترنت، مشکلاتی را در ارائه خدمات به‌ویژه در بخش درمان ایجاد کرده است. برخی خدمات هنوز الکترونیکی نشده‌اند و نیاز به مراجعه حضوری دارند، اما پیش از دیجیتالی شدن این خدمات، ابتدا باید پهنای باند اینترنت تقویت شود.

تعامل با کارفرمایان؛ ضرورتی ناگزیر
وی در ادامه از تعامل مؤثر با کارفرمایان یاد کرد و گفت: این یک ضرورت ناگزیر است که ما حتما با کارفرمایان در تعامل باشیم. همچنین ما در جهت آگاهی از معیشت کارگران، سالی دو تا سه بار برای بازررسی به کارگاه ها سر می زنیم.
طوماری درباره آمار کارگاه های تولیدی و بنگاه های اقتصادی تحت پوشش شعبه بیان کرد: در حال حاضر ۱۶۰۰ کارگاه تحت پوشش ما قرار دارند که ما هرماه با کارفرمایان جلسه برگزار می کنیم تا از دغدغه‌هایشان آگاه باشیم. ما همچنین در دانشگاه ها برای استادان و کارمندان جلسات آموزشی برگزار می‌کنیم.
وی افزود: شعبه اهر با ۳۴ نفر کارمند، هیچ کمبودی از نظر نیروی انسانی ندارد. شعبه ما دارای ۲۰ هزار بیمه‌شده اصلی و ۶۵ هزار نفر جمع بیمه شدگان تبعی و اصلی است. همچنین ۴ هزار نفر بازنشسته و ۸هزار نفر جمع بازنشستگان و تبعه های آن هاست.
رئیس شعبه تأمین اجتماعی اهر ادامه داد: نسبت بیمه‌شدگان به مستمری‌بگیران قبلا در این شعبه ۱۸ به ۱ بود که امروز به ۴ به ۱ رسیده؛ در شعبه اهر این نسبت نگران‌کننده‌ است و فشار زیادی بر منابع سازمان وارد می‌کند. نیاز است قانون گذار در این خصوص اقدامی انجام دهد.
طوماری درباره چالش های حرفه ای شعبه ادامه داد: برخی سیاسی بازی ها و سو استفاده های حاشیه‌ای در اینجا مطرح است؛ یکی از مهم ترین چالش های ما، طلاق های صوری است که با هدف دریافت حقوق پدرها اتفاق می افتد! برخی چالش ها مربوط به شعبه خاصی نیست بلکه مسئله ای سازمانی است که نیاز به تغییر قوانین قدیمی دارد. همچنین عدم دریافت تمهیدات دولتی باعث شده ما به عنوان سازمانی مستقل و امانت دار، تنها راه درآمدیمان از طریق کارفرمایان باشد. از این رو، قوانین کهنه برای ما آسیب زاست.

جذب بیمه‌شده مشاغل آزاد
رئیس شعبه اهر، یکی از راهکارهای مقابله با این روند نگران‌کننده را «جذب بیمه‌شدگان جدید از طریق گسترش مشاغل آزاد» خواند گفت: بنا به پیشنهاد مدیرعامل سازمان، ما بر آنیم که مشاغل آزاد را جذب شعبه کنیم تا هم منبع درآمد ما باشند، هم با ارائه خدمات ما، موجبات پیشرفت و ارتقای کیفی سطح شهرستان رقم بخورد.
انتهای پیام/

پژوهشیار