وزیر صمت؛

تولید برخی از صنایع کشور امسال رکورد زد

1398/11/17 - 10:52 - کد خبر: 13981
وزیر صمت

نصر: وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اعمال تحریم‌های ظالمانه دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: در ۱۰ ماهه امسال علاوه بر افزایش تولید محصولات، ایران در برخی صنایع موفق به ثبت رکورد شد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، رضا رحمانی روز پنجشنبه در دیدار با امام جمعه شهرکرد تاکید کرد: در ۱۰ ماهه امسال تولید کالاهای غذایی ۱۵ درصد، نساجی و پوشاک ۲۰ درصد و سیمان، روغن نباتی، کاشی و سرامیک، داروی انسانی و شیشه نیز در کشور روند افزایشی داشته است.
وی افزود: در این مدت علاوه بر افزایش تولید مس و فولاد، توانستیم در این بخش رکورد بزنیم و در بخش فولاد با پشت سرگذاشتن فرانسه و ایتالیا به رتبه دهم دنیا در این بخش برسیم.
رحمانی تصریح کرد: برای رسیدن به این جایگاه، ارز دولتی با نرخ ۴۲ هزار ریال در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفت.
وی یادآور شد: این موفقیت‌ها در حالی رخ داده است، که دشمن با اعمال تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، قصد داشت تولید کشور را در ۳ ماهه آخر سال ۱۳۹۷ تعطیل کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: وضعیت تولید ۱۰۰ قلم کالای مهم و اساسی به صورت مستمر رصد می‌شود تا در زمان‌های خاص مانند نوروز به موقع تامین و در اختیار مردم گذاشته شود.
وی گفت: از این تعداد، قیمت ۷۲ قلم کالا روند کاهشی و ۲۸ قلم افزایش بسیار کمی داشته است.
رحمانی تاکید کرد: براساس دستور مقام معظم رهبری مبنی بر توجه جدی به ساخت داخل، تولیدکنندگان در کنار وزارت صنعت،معدن و تجارت، با روحیه بسیجی و جهادی وارد میدان شده‌اند.
وی افزود: در این راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت امسال ۳۴ برنامه در قالب ۷ محور اصلی تعریف کرده است، که نهضت ساخت داخل، انقلاب معدنی و صادرات از مهمترین این برنامه‌ها است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: تا سال ۱۴۰۰ حجم کالاهای وارداتی برابر ۱۰ میلیارد دلار داخلی‌سازی می‌شود.
وی یادآور شد: اکنون ۹۰ درصد چادر مشکی مورد نیاز کشور وارد می‌شود؛ از این میزان فقط ۱۰ میلیون مترمربع در کارخانه حجاب شهرکرد به عنوان تنها تولیدکننده کشور تولید می‌شود به همین علت، راه‌اندازی تعدادی کارخانه تولید چادر مشکی در کشور در دستورکار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است، تا در این بخش به خودکفایی برسیم.
رحماانی تاکید کرد: ۷۰ درصد لاستیک کامیون کشور وارداتی بود که با افتتاح یک طرح جدید به ۵۵ درصد کاهش یافت.
وی افزود: با افتتاح ۴ طرح دیگر در آینده‌ای نزدیک علاوه بر خودکفایی در این حوزه صادرات نیز خواهیم داشت.
رحمانی تصریح کرد: اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی استکبار جهانی باعث شد، فرصت‌سازی در کشور صورت گیرد.
وی یادآور شد: چهارمحال و بختیاری کمترین مشکل در حوزه صنعت، معدن و تجارت را دارد، اما باید صادرات محصولات تولیدی چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور افزایش یابد.
رحمانی تصریح کرد: ضمن افزایش تولید و صادرات محصولات، باید در راستای رقابتی کردن بازارهای خارجی نیز تلاش شود.
به گزارش ایرنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان در سفر دو روزه به چهارمحال و بختیاری از بخش های مختلف صنعتی و تولیدی استان دیدن می‌کنند.
از ابتدای امسال تاکنون ۴۵۰ فقره جواز تاسیس با سرمایه‌گذاری ۱۷ هزار میلیارد ریال در استان صادر شد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۴ درصد رشد داشته است.
هم اینک ۹۰۰ واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۳۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۰ هزار نفر، ۱۹۱ معدن با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال و اشتغال یک هزار و ۶۰۰ نفر و ۴۲ هزار واحد صنفی در این استان فعال است.
انتهای پیام/

پژوهشیار