مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی:

احیای مسیر سرخس به چشمه ثریا برای توسعه حمل و نقل کشور حیاتی است

1404/04/08 - 11:27 - کد خبر: 139780
چشمه ثریا

نصر: مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی گفت: یکی از مهمترین و حیاتی‌ترین اقداماتی که می‌توان برای پیشرفت ارتباطات حمل و نقلی و ارتقاء جایگاه کشور انجام داد، توسعه ترازیت باری از طریق ریل و مسیر سرخس به چشمه ثریاست.

به گزارش نصر، جبارعلی ذاکری روز یکشنبه در حاشیه سفر خود به ارومیه در گفت و گویی افزود: با این اقدام کشور چین به اروپا متصل شده و در نتیجه بوسیله این مسیر می‌تواند سالانه ۲۰ میلیون تن کالا جابجا کند.
وی یادآور شد: بخشی از این مسیر از مرند به چشمه ثریا در آذربایجان‌غربی است که از محل اعتبارات ملی به زودی عملیات آن اجرایی می‌شود.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی از استقرار پیمانکار بین‌المللی این طرح در آذربایجان‌غربی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: این پروژه بزرگ می‌تواند عامل نقش آفرینی ایران در حمل بارهای شرق به غرب و از چین به اروپا باشد.
ذاکری با بیان اینکه ایران در چهار راه ارتباطی جهان قرار دارد، گفت: باید در توسعه ترانزیت بار از شرق به غرب نقش آفرینی کنیم و این اقدام با توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل به خصوص توسعه ترانزیت ریلی محقق می‌شود.
وی حمل و نقل جاده‌ای را دارای اهمیت عنوان و خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بر حمل و نقل ریلی تاکید دارند و ایشان هدفگذاری برای رسیدن به افق ۶۰ میلیون تن را الزامی کرده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: توسعه هر منطقه‌ای نیازمند توسعه شبکه حمل و نقل آن است و این شبکه ارتباطی پیش نیاز همه اقدامات محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه روند فعلی روند مناسبی برای اتمام طرح های راه سازی نیست، اظهار کرد: نیازمند نگاهی ویژه برای تامین منابع مالی این طرح‌ها با روش‌های تامین جایگزین هستیم.
ذاکری ادامه داد : طی ارزیابی های انجام شده این استان در جنگ ۱۲ روزه آسیب‌های کمتری دیده اما در عین حال الزامات و اقدامات لازم در زمینه جبران خسارت‌ها توسط همکاران راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انجام شده است.
وی تاکید کرد: در زمینه حمل و نقل کالاهای اساسی، اقدامات خوبی در این منطقه انجام شده و استان در زمینه تامین ناوگان حمل و نقل جاده‌ای آمادگی خوبی دارد.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی گفت: مقرر شده تا مجموعه‌های زیر نظر وزارت راه و شهرسازی تلاش کنند در کوتاهترین زمان و با تامین مالی از روش‌های مختلف، بویژه از طریق مولد سازی و سایر راه‌های تامین مالی تا پایان سال بخش مهمی از پروژه‌های عمران راهی استان را به پایان برسانند.
وی با بیان اینکه همدلی خوبی در استان در زمینه پیشرفت و توسعه فرآیند اجرایی پروژه ها وجود دارد، یادآور شد: مولدسازی از روش‌های تامین مالی طرح‌های عمرانی در بخش راه آذربایجان غربی بوده که گام‌های خوبی در این راستا برداشته شده است.
ذاکری با اشاره به امکان افزایش اختیارات راه آهن آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: موضوع ادارات کل راه آهن بحث استانی نیست و درصددیم اختیارات بیشتری به مدیر پایانه این استان داده شود که لازمه این اقدام فعال‌تر کردن بخش ریلی و تغییر رویکرد صاحبان بار به سمت راه‌آهن است.
انتهای پیام/

پژوهشیار