صبح امروز در جلسه شورای شهر تبریز/

چراغ سبز شورا به اوراق مشارکت مترو تبریز | ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای شتاب مترو

1404/04/08 - 10:47 - کد خبر: 139764
شورای شهر تبریز

نصر: دویست‌وهفتادودومین جلسه شورای اسلامی شهر تبریز با تصویب اخذ اوراق مشارکت به مبلغ ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه خط ۲ مترو برگزار شد. اعضای شورا در این جلسه ضمن بررسی روند پیشرفت پروژه قطار شهری، دغدغه‌هایی درخصوص جابه‌جایی ایستگاه‌ها، تهویه و ایمنی خطوط نیز مطرح کردند.

به گزارش نصر، در جلسه علنی شورای شهر تبریز که امروز یکشنبه ٨ تیر برگزار شد، نخستین دستور جلسه به بررسی لایحه شهرداری برای مجوز دریافت اوراق مشارکت به ارزش ۳۵ هزار میلیارد ریال از محل قانون بودجه سال ۱۴۰۴ اختصاص یافت. این اعتبار قرار است صرف پروژه‌های مصوب قطار شهری تبریز شود.
"علیرضا نوای باغبان" عضو شورا در این باره گفت: ما سال گذشته در بودجه ۱۴۰۴ مبلغ ۳۵۰۰ میلیارد تومان اوراق را به تصویب رساندیم. امروز بانک عامل و بانک مرکزی برای ادامه فرایند تأمین مالی، مصوبه شورای شهر را درخواست کرده‌اند. تصمیم‌گیری‌ها انجام شده و فقط کارهای اداری باقی مانده است.
"یعقوب وحیدکیا"، مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز با ارائه گزارشی از روند اجرایی خط ۲ مترو بیان کرد: براساس هدف‌گذاری انجام‌شده، تا پایان امسال باید خط ۲ به طول ۱۰ کیلومتر از قراملک تا مقابل اداره استاندارد پیش برود. در حال حاضر، سازه اصلی ایستگاه‌ها در دست احداث است و فقط ایستگاه محققی در مرحله پیگیری قرار دارد.
او افزود: تاکنون حدود ۴۶۰ هزار میلیارد ریال برای پروژه مترو هزینه شده و خوشبختانه در این دوره شورا، توجه بیشتری به پروژه مترو شده است. پیشرفت فیزیکی خط ۲ هم‌اکنون به حدود ۳۰ درصد رسیده است.
"یعقوب هوشیار"، شهردار کلانشهر تبریز نیز با اشاره به چالش‌های تأمین منابع مالی از محل اوراق مشارکت گفت: متأسفانه در بسیاری از موارد، تنها از نیمی از ظرفیت اوراق استفاده می‌شود و بهره‌برداری صددرصدی از این منابع کمتر اتفاق می‌افتد. پارسال هم به دلیل تغییر دولت، فرایند تخصیص منابع با تأخیر روبه‌رو شد.
هوشیار ادامه داد: اخیراً در دیدار با رئیس‌جمهور، درخواست کردیم نرخ سود اوراق برای تبریز به ۲۳ درصد کاهش یابد. در حال حاضر نرخ بهره اوراق پایین‌تر از ۴۰ درصد است، اما همچنان بار مالی زیادی به شهرداری تحمیل می‌کند. از سوی دیگر، به دلیل تراز منفی بانک‌ها و محدودیت‌های بودجه‌ای بانک مرکزی، امکان تأمین منابع با مشکلات جدی همراه شده است.
او همچنین به همکاری قبلی با بانک شهر اشاره کرد و گفت: در سال گذشته چند مورد تأمین منابع از بانک شهر داشتیم ولی اکنون این مسیر هم با محدودیت‌های بیشتری مواجه شده است.
در ادامه جلسه، "روح الله رشیدی"، عضو شورای شهر، به موضوع تعیین‌تکلیف ایستگاه‌های جابه‌جا شده و مشکلات محلات اشاره کرد و گفت: تاکنون وضعیت نهایی ایستگاه‌های جابه‌جا شده مشخص نشده و این مسئله باعث نارضایتی در برخی مناطق شده است. از طرفی، بحث استفاده از خط ۲ به عنوان پناهگاه اضطراری مطرح شده، اما به دلیل عدم تکمیل تهویه امکان‌پذیر نیست.
مدیرعامل سازمان قطار شهری نیز در پاسخ به این دغدغه‌ها گفت: جابه‌جایی ایستگاه‌ها مربوط به دو سال گذشته است. به دلیل فاصله کم میان ایستگاه‌ها، مجبور به ادغام ایستگاه‌های سیلاب و اول عباسی شدیم تا استانداردها رعایت شود. همچنین اتصال فاز ۲ به فاز ۳ نیز تعیین‌تکلیف شده است.
او در پایان یادآور شد: برای تکمیل سیستم تهویه خط یک نیز برنامه‌ریزی شده تا مانورهای لازم در زمان مناسب اجرا شود.
در پایان جلسه، با رأی موافق اکثریت اعضای شورا، لایحه اخذ اوراق مشارکت تصویب شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار